StoryEditor

Trnava je pre Peugeot zisková

Ak francúzska vláda razantne nezmení svoj postoj, slovenský závod PSA Peugeot Citron by nemal byť ohrozený. „Automobilka zavrie závod v Aulnay, v roku 2014. To sú naše reálne predpovede,“ hovorí Carlos da Silva.

Francúzsky prezident Francois Hollande odmieta prepúšťanie v Peugeote. Môže to viesť k tomu, že Peugeot bude nútený znižovať inde?
Áno, povedal to, ale zároveň si nechal vypracovať vlastným ministerstvom štúdiu, ktorá mu ukázala, že reštrukturalizácia Peugeotu je nevyhnutná. Že iba tak sa podnik zachráni. Takže išlo skôr o politické reči. PSA plánuje prepustiť osemtisíc ľudí, najmä u seba doma, menej v zahraničí. A ak sa bude situácia zhoršovať, PSA iba urýchli reštrukturalizačný plán. Tak či tak predpokladáme, že ak k razantným škrtom dôjde, dotkne sa to závodov v západnej Európe. Tam je priestor na znižovanie nákladov najväčší.

Tu hrá dôležitú rolu fakt, že PSA má závod aj na Slovensku. Môže nám hroziť jeho zatvorenie?
Tohto by som sa nebál. Slovenská fabrika je jedna z najvýkonnejších a je v Európe najnovším závodom Peugeotu. A čo je dôležitejšie: každý model, ktorý sa vyrobí v Trnave, je ziskovejší ako ten, ktorý sa vyrobí v ktoromkoľvek závode vo Francúzsku. Najmä kvôli nákladom na ľudí. Skutočne, ak francúzska vláda nejako razantne nezmení svoj postoj a nezakročí, tak si nemyslím, že je slovenský závod v ohrození.

Francúzsky súd už ale zastavil reštrukturalizáciu Peugeotu vo Francúzsku.
Závod vo francúzskom Aulnay Peugeot zavrie, a to v roku 2014. To sú reálne predpovede našej spoločnosti. A dovolím si povedať, že aj napriek niektorým prekážkam, ktoré dnes spomaľujú tento proces, ako napríklad to, že si PSA úplne nesplnilo povinnosť pri informovaní zamestnancov či odborov. To je väčšinou len formalita.

Spomínate, že sa to dotkne západoeurópskych závodov. Na konci vlaňajška sa špekulovalo o zatvorení fabriky v Španielsku.
K tomu podľa nás nedôjde. PSA len nedávno rozhodlo o umiestnení výroby nového modelu do Španielska. Jeho výroba by sa mala začať na prelome rokov 2013 a 2014. Za týmto rozhodnutím stálo najmä to, že PSA dostalo dotáciu od španielskej vlády a regiónov. Takže, aj keď nie je tamojšia fabrika najlepšia, konkurencieschopnou ju urobí práve táto pomoc. A preto je viac ako možné, že PSA radšej „obetuje“ závod vo francúzskom Aulnay.

Bude to stačiť?
Ak predaje nebudú drasticky padať dlhodobo, tak si myslím, že takéto nastavenie reštrukturalizácie bude dostatočné. Záležať bude aj na tom, ako sa PSA rozbehne na nových trhoch v Číne, Južnej Amerike a Rusku.

Francúzska vláda chce kúpiť podiel v PSA. Bude aj od tohto závisieť stabilizácia firmy?
Pravdepodobne nie, ale najmä si nemyslíme, že by to bol zo strany vlády dobrý krok, najmä kvôli vysokému dlhu, ktorý Francúzsko má. Na konci roku 2012 už vláda finančne PSA podporila, cez bankovú divíziu automobilky Banque PSA Finance, aby mu dala čas na nadýchnutie. Ale to je všetko, čo francúzska vláda z nášho pohľadu urobí. Vláda si dosadila do Dozornej rady PSA svojho človeka, ktorého úlohou je kontrolovať, či ozdravenie firmy prebieha tak, ako má. Aspoň z hľadiska štátu. Ale tento človek nemá žiadne rozhodovacie slovo.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 14:51