Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Diaľničiari nakupujú nový informačný systém za dvanásť miliónov eur. Pritom by zrejme stačilo, ak by ten existujúci rozšírili. To by mohlo byť aj podľa povereného generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Jána Kotuľu lacnejšie riešenie. „Ja som to dal preskúmať odborníkom a tí povedali, že Komplexný informačný systém je predražený.“

Názory v NDS však nie sú jednotné. Oficiálne diaľničiari vybudovanie úplne nového systému obhajujú. „Je viac ako logické, že takto organizovaná spoločnosť musí mať informačný systém schopný pokryť požiadavky všetkých sfér jej činnosti,“ povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.

Neporovnateľné sumy
Národná diaľničná chce nahradiť systém ORIS používaný na úseku prevádzky Komplexným informačným systémom. Ten má obsahovať systém SAP. Platby za licencie SAP sú pritom podľa rezortu financií jedny z najzaťažujúcejších pre štátny rozpočet. Ročne za ne štátne inštitúcie zaplatia asi 17 miliónov eur.

Podľa Kotuľu však ORIS mohol byť jeho súčasťou. Upozornila na to aj žilinská firma ICP, ktorá ORIS postavila. „Pôvodné používané programy na vedenie ekonomickej agendy plne spĺňajú dnešné potreby NDS. Podľa potreby ich stačilo rozšíriť a doplniť do spoločnej platformy za rádovo nižších finančných nákladov,“ napísal šéf firmy Ľubomír Fábik v liste, ktorý poslal ministrovi Figeľovi.

Diaľničiari však tvrdia, že možnosť zlúčiť tieto systémy „je takmer nulová“. Firma však podľa Fábika má prepojenie svojho systému naprogramované. „Ak by to skutočne tak bolo, tak by finančný rozdiel mohol byť obrovský,“ odhaduje Štefan Szilva, ktorý sa venuje IT štandardom. Diaľničnú spoločnosť by tak informačný systém stál namiesto 12 miliónov niekoľko stotisíc eur, doplnil Fábik.

Nový systém dodáva diaľničiarom spoločnosť Tempest. „Komplexný informačný systém a spomínaný produkt nemožno porovnávať, pretože nový systém pokrýva oveľa širšiu funkcionalitu a väčšie množstvo biznis procesov,“ vysvetľoval marketingový manažér spoločnosti Rastislav Chudík.

NDS už zaplatila 10 miliónov
Porovnanie nákladov na nový systém a rozšírenie terajšieho neposkytli diaľničiari ani Tempest. Kotuľa tvrdí, že takáto analýza neexistuje. „Myslím si, že takáto analýza nebola robená.“

Prehodnotenie projektu však štátu nemusí zachrániť peniaze. Štát už Tempestu zaplatil podľa Kotuľu asi desať miliónov eur. A do júla by mal Tempest dodať celý informačný systém. Kotuľa však tvrdí, že sa projekt ešte dá zastaviť. Zatiaľ však predstavenstvo diaľničnej spoločnosti nevie, koľko by to stálo.

Rozhodne nový riaditeľ
Kotuľa na poste šéfa NDS dočasne nahradil odvolaného Alana Sitára. Ten sa rozhodol pokračovať v projekte, ktorý rozbehlo ešte bývalé vedenie, tvrdí Kotuľa. Sitár včera nedvíhal telefón.

Preto rozhodnutie o tom, či je projekt výhodný z hľadiska štátu, čaká na nového riaditeľa diaľničnej spoločnosti. Ten by mal byť známy v piatok. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) bude vyberať asi z dvadsiatky prihlásených kandidátov.

„Zhodnotenie výhodnosti informačného systému vzhľadom na vážnosť a rozsiahlosť tohto problému bude patriť k prvým úlohám nového generálneho riaditeľa,“ informoval hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Ak by nový riaditeľ NDS zistil, že takýto nákup bol predražený, môže podať trestné oznámenie na zodpovedných úradníkov. „Člen predstavenstva je povinný konať s odbornou starostlivosťou. Ak to poruší, nesie za to zodpovednosť,“ povedal právnik Marek Benedik z právnej kancelárie Havlát & Partners.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.