Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.06.2012, 00:00

Sliač vyberá firmu na pravidelné lety

Letisko pri Banskej Bystrici chce najmenej päť spojov týždenne do Prahy aj Viedne.

Slovensko môže mať ďalšie letisko s pravidelnými letmi. Letisko Sliač sa môže stať po Letisku Košice, Letisku Milana Rastislava Štefánika v Bratislave a Letisku Žilinu piatym, z ktorého cestujúci budú pravidelne lietať. Zverejnilo oznámenie o pripravovanom tendri na leteckú spoločnosť, ktorá má prevádzkovať lety do Prahy a Viedne. „Hlavným prínosom bude zvýšenie zamestnanosti ľudí na letisku. Samozrejme, ľuďom sa tým zvýši pohodlnosť. Ak k nám do kúpeľov chodili napríklad autobusom, teraz prídu letecky,“ vraví primátor Sliača Daniel Dunčko.

Päťkrát do týždňa
Nový prepravca napríklad bude musieť lietať do Prahy a Viedne päťkrát do týždňa tak, aby cestujúci mohli v Prahe prestúpiť na ďalšie lietadlo. Bude im musieť poskytovať služby tak, ako ich poskytuje na svojich iných pravidelných linkách. Ďalšie podmienky súťaže letisko pripravuje. Leteckú spoločnosť chce vyberať na základe dvoch kritérií. „Ponuka musí byť čo najlepšia a čo najnižšia. Budeme napríklad požadovať, aby náklady letiska na linku boli čo najmenšie,“ konštatoval obchodný riaditeľ sliačskeho letiska Milan Ligoš. Okrem samosprávy takýto postup víta aj managing partner KPMG Slovensko Ľuboš Vančo. Hovorí, že pravidelné linky sa môžu prejaviť napríklad v zvýšení návštevnosti regiónu či ziskovosti hotelov.

Otázny záujem
Napriek tomu však záujem potenciálnych liniek odhadnúť nevedel. Rovnako tak nevedel urobiť ani Ligoš. „Očakávame záujem od nula až do sto percent. Takýmto postupom si chceme otestovať trh nízkonákladových spoločností či už na Slovensku alebo v Európe.“ Tieto slová kritizuje asistent manažér poradenskej spoločnosti PwC Stanislav Polonský. „Pri testovaní trhu sa vytypujú konkrétne spoločnosti a postupuje sa cielene, s cieľom získania a analýzy konkrétnych dát,“ konštatoval. Ten si preto nevie v praxi predstaviť vyhlásenie verejného obstarávanie na pravidelné letecké spojenie.

Aj preto manažment Letiska Sliač nemusí byť úspešný a leteckí prepravcovia sa do tendra neprihlásia. Dôkazom toho môže byť nízkonákladový prepravca Air Berlin. „V tomto momente neplánujeme integrovať letisko Sliač do našich destinácií,“ povedala jeho hovorkyňa Jana Andersen.

Hľadá sa riešenie
Okrem sliačskeho letiska sú na Slovensku aj ďalšie takzvané regionálne letiská. Ministerstvo dopravy pod vedením Ján Počiatka (Smer-SD) hovorí, že aktuálne analyzuje ich rozvoj. Pomôcť s ich plánmi by im mohol aj súkromný investor, ktorého vstup Počiatek už pripustil. „Zatiaľ nie je prijatá definitívna koncepcia v súvislosti s malými regionálnymi letiskami, do ktorých patrí aj Letisko Sliač. Samozrejme, o prijatých záveroch budeme informovať,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Svojho súkromného investora hľadá už Letisko Piešťany, kde väčšinu vlastní Trnavský samosprávny kraj. Súkromný kapitál by mohol vstúpiť aj do bratislavského letiska. Rezort dopravy tam aktuálne hľadá poradcu, ktorý mu poradí v ďalšom postupe.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.