Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
19.01.2010, 14:27

Zmeny v mýte. Spoplatnených úsekov môže byť menej

Aktualizované 18.20 | Dopravca, ktorý neprejde celý mýtom spoplatnený úsek cesty I. triedy, nezaplatí od 1. februára žiadne mýtne (na snímke minister dopravy Ľubomír Vážny).

Minister dopravy Ľubomír Vážny Foto: TASR/Martin Baumann
Zdroj: TASR/Martin Baumann
"Týka sa to každého dopravcu v prípade, že opustí úsek a neprejde ho celý," vysvetlil na dnešnom brífingu šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny.

Od 1. februára bude tiež počet úsekov podliehajúcich spoplatneniu rozšírený zo súčasných 826 na 1006 úsekov, ktoré nebudú dlhšie ako 5 kilometrov. Od 1. apríla k nim pribudnú ďalšie, takže ich bude nakoniec 1700, každý z nich nie dlhší ako 700 metrov.

"Vláda pomáha kompenzovať problém elektronického mýta, našla riešenie v spotrebných daniach, dnes sme našli riešenie aj v úplne spravodlivom spoplatnení," zdôraznil Vážny.

Parlament by sa mal v stredu 20. januára zaoberať novelou zákona o výbere mýta. Rezort dopravy v nej navrhuje znížiť pokutu za zle nastavenú palubnú jednotku (OBU) o viac ako 1500 eur na 120 eur. Menšie pokuty by mala mýtna polícia vyberať už od 1. februára.

Ústupky sa dotknú iba Národnej diaľničnej spoločnosti
Všetky ústupky, ktoré sa chystá Vážny presadiť, sa dotknú Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS). Práve ona je príjemcom peňazí z výberu mýta. "Celé to znáša štát. Nebude však doplácať, ale bude mať nižšiu maržu z výberu mýta," konštatoval minister. Finančnú záťaž nemôže podľa Vážneho znášať koncesionár, SkyToll, a. s., pretože on má stanovené fixné platby za prevádzku systému.

 V novom členení úsekov vyriešil rezort dopravy aj podnety od miest a obcí tak, aby neboli spoplatnené cesty, ktoré využívajú mestské autobusy. K ich začleneniu medzi spoplatnené úseky došlo, pretože mestá pri rozširovaní svojich intravilánov neaktualizovali cestnú databanku.     

"Nikdy sme nechceli škodiť malým dopravcom. Urobil som to preto, aby sme našli nejaké optimálne riešenie a som presvedčený o tom, že takéto optimálne riešenie použijú aj iné štáty, ktoré takéto problémy majú alebo budú mať," podotkol minister. Trend spoplatňovania ciest nižšej kategórie je totiž celoeurópskym fenoménom.     

Úniu autodopravcov Slovenska (UNAS) aj po dnešnom rozhodnutí Vážneho naďalej trvá na svojich požiadavkách, ktoré listom zaslala na ministerstvo dopravy. Celú situáciu okolo fungovania mýta a ďalší svoj postup únia zhodnotí v piatok 22. januára na základe reakcie ministerstva na svoje požiadavky.   

Ministerstvo začalo brať UNAS vážne 
"Toto ministrove rozhodnutie je znakom toho, že rezort dopravy začal brať UNAS vážne a považuje nás za adekvátnych partnerov. Únia však aj po spomínaných ústupkoch naďalej trvá na svojich základných požiadavkách," konštatoval pre TASR člen organizačného výboru UNAS Jaroslav Polaček.     

Únia v liste vyzvala rezort dopravy, aby pozastavil výber mýta do konca apríla tohto roka. Pôvodne žiadala prerušiť jeho výber do konca júna. Tiež by sa mal upraviť systém spoplatňovania tak, aby dopravcovia platili za skutočne prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku, keďže momentálne sa platí za celé úseky. Zmeniť by sa mal podľa nespokojných dopravcov aj rozsah spoplatnenia ciest I. triedy, a to len na tie, ktoré sú súbežné s diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.