StoryEditor

Daň z benzínu máme najvyššiu z novej EÚ

19.02.2013, 23:00
To, že máme na Slovensku drahý benzín, nie je žiadne tajomstvo.

Liter 95-oktánového benzínu stál začiatkom tohto týždňa priemerne 1,496 eura. Málokto však vie, že viac ako polovica tejto sumy, 0,764 eura, smeruje do štátnej kasy. Spomedzi nových členských štátov EÚ je to najviac. Druhá najvyššia daň je v Českej republike, najnižšia na Cypre. Priemer dvanástich nových štátov únie je pritom iba 0,673 eura.

Najviac zhltne spotrebná daň
Viac ako tretinu z toho, čo na čerpacej stanici za benzín zaplatíme, si štát ukrojí cez spotrebnú daň z minerálnych olejov. Tá predstavuje pre vládu istý príjem do rozpočtu, keďže z každého predaného litra sa platí pevná suma bez ohľadu na pohyb cien. Len v minulom roku cez ňu do štátnej kasy pritieklo 1,038 miliardy eur, čo predstavuje takmer desatinu všetkých vyzberaných daní. A to nie je všetko. Z benzínu platíme aj DPH a poplatok na núdzové zásoby ropy.

„Samotná úroveň spotrebných daní sa posledné roky nemenila, pred dvoma rokmi sa zvýšila DPH o jeden percentuálny bod a zaviedol sa poplatok na systém tvorby núdzových zásob štátu vo výške necelých dvoch centov za liter,“ ozrejmil Ladislav Procházka z komunikačného oddelenia Slovnaftu.
Zvyšnú časť ceny benzínu tvoria náklady na surovinu, jej spracovanie a marža čerpacích staníc.

Palivová turistika rodiny nezaujíma
Aj napriek vysokej daňovej záťaži podľa ministerstva financií palivová turistika neprekvitá a na výber spotrebnej dane vplýva len mierne. „Z hľadiska celkového výnosu je spomedzi pohonných látok dôležitejšia nafta, ktorej sadzba dane je v súčasnosti na relatívne nízkej úrovni v porovnaní s okolitými krajinami,“ uviedol Inštitút finančnej politiky pri rezorte financií. V cene nafty patrí Slovensko skôr k tým lacnejším. Dôvodom je zníženie spotrebnej dane na naftu takmer o štvrtinu, ktorú si pred troma rokmi vybojovali autodopravcovia. Štrajkovali vtedy proti mýtnemu systému, ktorý im výrazne zvyšoval náklady.

Benzín nezlacnia
Zníženie spotrebnej dane aj z benzínu podľa ministerstva nie je v hre. Vláda má totiž ako prioritu zníženie deficitu pod tri percentá hrubého domáceho produktu. Zníženie neodporúča ani analytik Slovenskej sporiteľne Martin Baláž. Benzín totiž podľa neho využívajú predovšetkým domácnosti, ktoré by ani pri nižších cenách nezvýšili spotrebu natoľko, aby vykompenzovali výpadky v štátnom rozpočte.

Navyše nižšia spotrebná daň nemusí automaticky priniesť aj nižšie ceny na čerpacích staniciach. „Zníženie spotrebnej dane je prirodzene najrýchlejším opatrením na okamžitý pokles ceny pohonných látok, avšak efekt takéhoto kroku môže byť vzhľadom na vývoj cien ropy a ropných produktov na medzinárodných burzách len dočasný, pretože zmena ceny ropy na burze môže tento výkyv veľmi rýchlo zmazať,“ dodal Procházka.

01 - Modified: 2004-10-13 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Tridsať slovenských premiér 02 - Modified: 2004-10-13 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Pamäť -dve tabuľky
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 11:48