StoryEditor

V Kórei zarábajú ľudia ako naši manažéri

24.04.2012, 00:00
Priemerný ročný plat v juhokórejskej automobilke Kia je 56-tisíc eur. O prácu je tu bitka.

Získať prácu v juhokórejskom závode Hwasung domácej automobilky Kia je pre mnohých miestnych takmer nesplniteľný sen. Na 250 voľných pracovných miest sa totiž hlási až 60-tisíc ľudí. „Priemerný ročný plat v Kii je 84 miliónov juhokórejských wonov (zhruba 56-tisíc eur – pozn. HN),“ vyhlásil Michael Rhee z oddelenia všeobecných záležitostí závodu s odvolaním sa na kórejské médiá. Ide o spriemerovanie platu robotníka, ako aj topmanažéra alebo ľudí v kanceláriách. Priemerný plat v Južnej Kórei je pritom asi 2 500 eur, takže ročná mzda od 100 miliónov wonov (66,8 tisíca eur) sa tu považuje za dobre platenú.

Preskočili Samsung
Na ilustráciu – ročný plat výrobného pracovníka v žilinskom závode automobilky je približne 13-tisíc eur. „Priemerný mesačný plat, teda taký, kde sú zarátané už i benefity, je zhruba 1 100 eur,“ povedal HN hovorca fabriky Dušan Dvořák. Aký je priemer už aj s platmi exekutívy, však Dvořák neprezradil.

„Aktuálne je priemerná mzda našich operátorov o približne 40 percent vyššia ako priemerná mzda v žilinskom regióne,“ reagoval Dvořák na otázku HN, či sa spoločnosť bude snažiť nožnice medzi nami a Kóreou zmenšovať. Podľa neho chcú na Slovensku patriť medzi najlepších zamestnávateľov. „Preto náš odmeňovací systém porovnávame v rámci automobilového priemyslu a strojárskej výroby,“ dodáva.

Ako zdôvodňuje Sven Subotič, investičný špecialista Best Buy Investments, mzdy sú v každej krajine ovplyvnené viacerými faktormi, ako napríklad životné náklady zamestnancov, náklady firiem na prácu či životná úroveň ako taká. „Južná Kórea je vyspelá krajina s výrazne znalostnou ekonomikou a vysokou úrovňou technológií, a to sa na mzdách aj životnej úrovni odráža.“

Podľa anglickej verzie kórejského portálu The Chosun Ilbo, ktorý skúmal platy medzi dvadsiatkou najväčších tamojších firiem podľa trhovej kapitalizácie, je práve Kia vďaka platom treťou najlepšie platiacou spoločnosťou v krajine. Prvou sa stala ich sesterská spoločnosť Hyundai. „Ešte v roku 2010 bol Samsung Electronics top zamestnávateľom v platoch, tento rok ho však predbehla automobilka a elektrotechnický gigant skončil druhý,“ tvrdí portál.

Vyrobia dvojnásobok
Závod v meste Hwasung je prvým a zároveň tým najväčším v portfóliu automobilky Kia. Zamestnáva asi 14-tisíc pracovníkov, pričom jeho ročná výrobná kapacita je 600-tisíc áut.

Do sveta tak z jeho liniek odíde ročne dvojnásobne viac vozidiel, ako odíde v roku 2013 zo Žiliny. Ich jediný európsky závod vďaka odštartovaniu produkcie druhej generácie vozidla Kia cee´d plánuje začať svoje kapacity využívať naplno, čo znamená, že bude vyrábať 300-tisíc automobilov.

Južnej Kórei by sa malo dariť i naďalej, ohroziť by ich nemala ani kríza. Export do Európy sa podieľa na celkovom exporte iba 11 percentami. „Zhoršenie európskej krízy pocítia, ale nie dramaticky,“ vraví Sven Subotič. Dopĺňa, že väčšie riziko predstavuje spomalenie v Číne, kam smeruje asi tretina exportu. V tomto roku by HDP Južnej Kórey malo vzrásť o takmer štyri percentá. Subotič uzatvára, že najväčšie riziká pre krajinu predstavuje vývoj v exportných krajinách, hodnota wonu, vývoj inflácie a situácie v Severnej Kórei.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
12. apríl 2024 13:56