StoryEditor

Počiatek vidí ďalšiu PPP cestu

10.07.2012, 00:00
Výstavba. Cez súkromné zdroje by sa mohol stavať úsek R1 do Ružomberka.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) pripúšťa ďalšieho adepta na stavanie cesty cez projekt verejno-súkromného partnerstva, takzvané PPP. Ide o spôsob, keď stavbu postaví súkromník a štát ju roky spláca. Okrem diaľničného obchvatu Bratislavy, teda štvorprúdovky D4, sa takto môže stavať aj rýchlostná cesta z Banskej Bystrice do Ružomberka. Ide takmer o 55-kilometrový úsek, ktorého cenu za stavbu štát odhaduje na 1,6 miliardy eur. „PPP sa vylúčiť nedá, ale zas je ešte veľmi skoro povedať, že to pôjde cez PPP,“ konštatoval pre HN hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Rezort chce svoje konkrétne predstavy povedať na jeseň, keď ukáže aktualizovaný plán výstavby diaľnic.

Odborníci nemajú rovnaký názor na to, z čoho túto cestu stavať, aj pre náročnosť terénu. K súkromným zdrojom sa prikláňa šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Dôvodom podľa neho je nedostatok štátnych a európskych peňazí na štvorprúdovku. Naopak, bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák nesúhlasí. „Na území žije málo obyvateľov a sídli tam málo firiem. Je to preto príliš luxusná záležitosť. PPP sa vyplácajú tam, kde je vysoká doprava.“

Prvá Ficova vláda začala pomocou súkromných zdrojov stavať zatiaľ len jedinú slovenskú súkromnú cestu. V plánoch na ďalšie bývalá vláda nepokračovala, zdali sa jej predražené.

Už dnes využívaný 46-kilometrový úsek R1 Nitra – Tekovské Nemce. Ten vyšiel na 800 miliónov eur.
So stavaním rýchlocesty prostredníctvom súkromných peňazí nesúhlasí ani bývalý štátny tajomník rezortu dopravy Ján Hudacký (KDH), keďže ide o technicky náročný úsek. Hovorí, že cez PPP projekty sa majú stavať skôr jednoduchšie cesty, kde sa dá urobiť transparentná súťaž.

Proetredníctvom súkromných peňazí sa aktuálne dokončuje 5,5-kilometrový severný obchvat Banskej Bystrice. Spoločnosť Granvia, ktorá tento úsek stavia, ho motoristom otvorí už koncom júla. Koľko ju vyšli stavebné náklady, neprezradila. Mesto jeho dokončenia víta. „Presmerovanie tranzitnej dopravy a odľahčenie enormne zaťaženého úseku popri Hrone prispeje k plynulejšiemu prechodu motorových vozidiel smerujúcich do oblastí východne od Banskej Bystrice. Ide o dôležitý ekologický aspekt,“ vraví hovorkyňa banskobystrického primátora Monika Pastuchová.

Štvorprúdovka je súčasťou PPP projektu Nitra – Tekovské Nemce, ktorý ešte v roku 2009 podpísal minister dopravy z čias prvej Ficovej vlády Ľubomír Vážny (Smer). Jej súčasťou je okrem postavenia cesty aj údržba. Za to má štát tento rok zaplatiť zhruba 130 miliónov eur. Za 30 rokov ho tak celkové náklady vyjdú na necelé 4 miliardy eur. Firma totiž už vlani na jeseň odovzdala viac ako 46-kilometrový úsek medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.

Jej stavanie pritom sprevádzali aj problémy. Tie nastali hneď pri jej otváraní, keď sa termíny posunuli o mesiac. Pôvodne sa mala otvárať už v septembri, spustila však až koncom októbra. Granvia totiž nestihla dodať včas všetky dokumenty. Chýbať mali napríklad bezpečnostné protipožiarne dokumenty. Nezhody medzi koncesionárom a ministerstvom nastali aj následne po jej odovzdaní. Rezortu pod vedením Jána Figeľa (KDH) sa nepozdávali sumy, ktoré Granvia požadovala. Išlo o dva mesiace, a to november a december. V hre pritom boli stovky tisíc eur. „Platby boli koncesionárovi uhradené v mesiaci február 2012,“ povedala hovorkyňa Granvie Lenka Kubejová.










,

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 07:44