StoryEditor

Renault chystá prepúšťanie

16.01.2013, 23:00
Automobilke vláda dovolí zbaviť sa 7 500 francúzskych zamestnancov.

Presúvanie výroby do lacnejších krajín aj prepúšťanie. Takto sa európske automobilky popasovali s najhorším rokom za posledné takmer dve dekády. Najhoršie pritom dopadli francúzski výrobcovia, pre ktorých je Európa kľúčovým trhom. Z biedy sa pokúša dostať aj Renault, ktorý dokonca najnovšie francúzskej vláde oznámil, že sa do štyroch rokov zbaví až 7 500 pracovníkov v krajine. A hoci v automobilke je väčšinovým vlastníkom vláda, jej posvätenie nepotrebuje. „Ak odbory podpíšu túto dohodu, nebudeme musieť zatvárať fabriky ani nútiť ľudí k dobrovoľným odchodom,“ povedal na tlačovej konferencii výrobný riaditeľ pre Francúzsko Gerard Leclercq.

Opatrná taktika
Plán Renaultu vyzeral spočiatku nerealizovateľne. Francúzska vláda sa totiž všemožne snaží udržať zamestnanosť za každú cenu.

„Každá firma, ktorá sa vo Francúzsku odhodlá prepúšťať, sa automaticky dostáva pod tlak vlády a odborov, aby tak nerobila,“ priblížil analytik Jiří Šimara z Cyrrusu. Pripomeňme si napríklad Peugeot, ktorý žiadal o záchranu, no vláda mu pomoc zamietla. „Pätnásť percent akcií spoločnosti Renault vlastní francúzska vláda ako najväčší akcionár spoločnosti. Naopak, najväčším akcionárom Peugeotu je rodina Peugeot s 25-percentným podielom a General Motors so siedmimi percentami. Takže aj vo Francúzsku platí, že z cudzieho krv netečie, a v prípade Renaultu vlastné si nedáme,“ vysvetlil analytik Peter Bukov zo spoločnosti Capital Markets.

Renault zvolil opatrnejšiu taktiku, ktorá ho pred hnevom socialistickej vlády ochránila. Odchod tisícok zamestnancov naplánoval na štvorročné obdobie s tým, že pôjde o odchody do dôchodku a dobrovoľné výpovede. Ak sa teda francúzsky zamestnanec Renaultu rozhodne odísť, jeho pracovné miesto sa neobnoví. „Renault navyše sľúbil, že len čo sa jeho biznis zlepší, začne pracovníkov opäť prijímať. Takýto kompromis je pre vládu veľmi výhodný,“ dodal Šimara.

Namiesto Európy Afrika
Súčasnú automobilovú krízu najlepšie zvládajú nemecké automobilky, ktoré si dokázali udržať predaj aj v tomto roku a čelili minimálnym poklesom. Navyše, v minulých rokoch si vybudovali dobré pozície v Číne, kde predaj neustále stúpa. „Kríza v krajinách PIGS a liečba škrtmi sa odrazili na predajoch áut nižších a stredných tried. Naopak, nemecké automobilky v prémiovom segmente dokážu predávať v krajinách BRIC,“ spresňuje analytik Bukov.

Expanzia výroby do Číny a pobyt v luxusnom segmente doslova zachránili nemeckých výrobcov pred prepúšťaním. „Presun výroby do krajín s lacnejšou pracovnou silou je celkovo obľúbená stratégia väčšiny svetových automobiliek,“ konštatuje Šimara. Výhodou Číny je tak predovšetkým odbyt a záujem Číňanov o luxusné autá.

Renault však patrí do strednej a jeho značka Dacia do najnižšej cenovej kategórie. Preto namiesto Číny zvolil sever Afriky. Minulý rok napríklad otvoril nový závod v marockom meste Tanger. „Renault spája svoj rast s trhmi ako východná Európa a Afrika, kam môže dovážať automobily z týchto prevádzok. Dovoz z Číny by bol príliš nákladný,“ dopĺňa Šimara.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 03:15