StoryEditor

Sitár zvýšil aj cenu IT zákazky

20.05.2011, 00:00

Národná diaľničná spoločnosť si za svoje informačné technológie priplatí. Vyplýva to z dodatku k zmluve, ktorú podpísali ešte nominanti bývalej vlády so spoločnosťou Tempest. Pôvodný komplexný informačný systém za 12 miliónov eur sa má teraz predražiť o 60-tisíc. A to kvôli štyrom doplnkom, ktoré objednal bývalý šéf diaľničiarov Alan Sitár pár dní predtým, ako ho odvolal minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Je pritom možné, že cena za štyri moduly je privysoká. Pripúšťajú to niektorí odborníci, aj Ján Kotuľa, ktorý dočasne prevzal vedenie štátnej diaľničnej spoločnosti po Sitárovi. "Sadneme si na to. Preveríme aj to, či nebol dodatok predražený. Nevedel som, že sa také niečo podpísalo." Sitár včera HN nedvíhal telefón.

Dodatok možno otvoria
Diaľničiari teraz kontrolujú viacero zmlúv a nákupov, ktoré ostali po Sitárovi. "Všetko, čo treba preveriť či následne riešiť robíme," povedal Figeľ.

Kotuľa sa domnieva, že celý projekt informačného systému je predražený. Rokovať so spoločnosťou Tempest o otvorení zmluvy sa nechystá. "V tomto štádiu už asi ťažko." Ak by sa však po kontrole zistilo, že dodanie štyroch modulov pre účtovníctvo a investičný majetok nebolo pre štát výhodné, je pripravený zasiahnuť. "Potom by sme so spoločnosťou znova rokovali," povedal Kotuľa.

Spoločnosť Tempest včera vyhlásila, že nákup modulov je výsledkom nových požiadaviek diaľničiarov. "Táto požiadavka bola identifikovaná až po vytvorení časti diela. Rozšírenie sa vzťahuje na evidenciu dlhodobého majetku a prideľovania zdrojov financovania," potvrdil hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Cena je skrytá
Či je hodnota dodatku primeraná, sa podľa odborníkov nedá presne zistiť. "To, čo sa tam má doplniť, sú detaily. Pridanie jednej kolónky stojí 15-tisíc eur. Či je to veľa, neviem. Laicky mi to pripadá ako nechutne premrštená suma," hovorí IT expert, ktorý nechcel byť menovaný.

Podľa Miroslava Krempaského zo spoločnosti Millennium 000 môže byť cena za moduly primeraná vzhľadom na rozsah pôvodnej zákazky. "Cena sa v prípade podobných projektov obvykle odvodzuje od prácnosti s prihliadnutím na riziká projektu. Z tohto hľadiska sa bez poznania potrebných vstupov a detailnej znalosti projektu veľmi ťažko hodnotí adekvátnosť ceny za dodatok," poznamenal.

Rozdiel v cenách nevysvetlili
Zákazku na vybudovanie komplexného informačného systému podpisovali diaľničiari ešte v roku 2009. Vtedy im šéfoval Igor Choma (Smer-SD). HN sa s ním včera spojiť nepodarilo.

Nový systém by mal okrem iného nahradiť papierovú komunikáciu. Malo by dôjsť k automatizácii niektorých činností, napríklad pri správe majetku, investičnej výstavbe alebo výkupe pozemkov.

Pôvodná cena zákazky bola bezmála 12 miliónov eur. Na internetovej stránke diaľničnej spoločnosti sa však uvádza, že v súčasnosti je akceptovaná zmluvná cena až 13,7 milióna eur. Tento rozdiel včera štátna akciovka ani spoločnosť Tempest nevysvetlili.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 18:16