Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.01.2010, 15:31

Papierovanie s mýtom láme rekordy

Aktualizované 16.25 | Dopravcom skomplikovali život faktúry za elektronické mýto. Nie je jasné, či sú daňovo uznávaným dokladom a spôsobujú nadmernú administratívnu náročnosť.

Blokáda kamiónov v Bratislave
Dopravcom chodia v týchto dňoch prvé týždenné výzvy na platbu mýtneho za nový elektronický systém. Nevedia však, či ich majú zaplatiť, keďže nie sú oficiálnym daňovo uznávaným dokladom. Prevádzkovateľ mýta SkyToll, a. s., tvrdí, že práve tieto výzvy by sa mali zaplatiť. Okrem toho pribúdajú sťažnosti na neprehľadnosť a administratívnu náročnosť faktúr.

"Pustila som sa do kontrolovania faktúr za mýto. Kódy za jeden deň a jedno auto mám na troch plných stranách formátu A4. Keďže bežný mesiac má 22 pracovných dní, tak budem mať za jeden mesiac za každé auto 66 takýchto strán," informovala HN o administratívnej náročnosti mýtneho systému majiteľka jednej dopravnej firmy, ktorá si neželala byť menovaná. "S výzvami na zaplatenie mýta pracujem len tri dni, ale už nevládzem," zdôraznila.

Nekonečná agenda
Keď sa spomínaný počet strán vynásobí počtom áut vo firme, tak je jasné, že táto agenda sa nedá vo firme skontrolovať. "Náklady na farbu do tlačiarne už ani nespomínam. Ak spoplatnené úseky rozdelia na 1 700, tak počet strán výpisu sa zdvojnásobí a teda za jeden mesiac budem mať na jedno auto viac ako 130 strán kódov, či úsekov, ktoré budeme musieť kontrolovať a uskladniť pre daňové úrady," dodala.

Daňovému úradu totiž musí zdokladovať, že faktúra za mýto je v plnom rozsahu nákladovou položkou. Teda, že dané spoplatnené úseky vozidlá prešli, lebo vykonávali prepravu, na ktorú bola vystavená faktúra a riadne odvedená daň a nebola to preprava pre vlastné účely.

"Ak tých strán bude na jedno auto mesačne viac ako 130, je nad slnko jasné, ža ak budú tie úseky aj rozpísané, tak dopravca strávi nad tým zvyšok svojho života," povedala šéfka prepravnej firmy.

V Taliansku s riadnym daňovým dokladom
„Keď moje kamióny jazdili v Taliansku, dostala som prehľadný rozpis mýtnych položiek na jedno auto a jeden mesiac. Bolo to na asi trištvrte strany formátu  A4,
" informuje majiteľka dopravnej firmy zo stredného Slovenska. Aj tam je mýto faktúrované cez sprostredkovateľskú firmu. Tá však vystavila aj riadny daňový doklad.

Teda nie ako je to na Slovensku, že sprostredkovateľ pošle autodopravcom len výzvu na zaplatenie a skutočná faktúra príde až neskôr od prevádzkovateľa mýta firmy SkyToll. „Od sprostredkovateľskej firmy mám za jazdu po Taliansku daňový doklad, ako aj zrozumiteľný rozpis prejazdených úsekov".

Chýba zrozumiteľná príloha
Výzva na zaplatenie, ktorú dostávajú slovenskí dopravcovia, neobsahuje podľa šéfky dopravnej firmy zrozumiteľnú prílohu, z ktorej by sa dozvedeli, za čo vlastne majú platiť „niekomu, kto im nedá ani daňový doklad. Ak chcem vedieť, čo vlastne v tejto výzve na platbu platím, musím si vytlačiť tri a pol strany nezrozumiteľných kódov zo stránky emyto (na jeden deň na jedno auto) a kontrolovať ich s vyhláškou, ktorá obsahuje 26-stranový zoznam kódov. Je to absurdné," tvrdí majiteľka dopravnej firmy.

O týchto a ďalších nových problémoch týkajúcich sa mýtneho systému budú autodopravcovia informovať verejnosť v stredu.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.