StoryEditor

Technológie valcujú konkurenciu. A vládnu značkám

01.10.2013, 01:05

Značky s najväčšou cenou majú v rukách technologické firmy na čele s americkými Apple a Google. Prevahu výrobcov „elektronických hračiek“ dokazuje aj fakt, že obsadili päť z desiatich najhodnotnejších značiek v najnovšom rebríčku BestGlobalBrands. „Dominancia ukazuje, akú zásadnú a neoceniteľnú úlohu hrajú v živote spotrebiteľov,“ okomentoval výsledok tvorca rebríčka, spoločnosť Interbrand.

Rozdiel rastie

Náskok technologických firiem pred druhými automobilkami pritom v posledných rokoch raste. „Sú najväčším zdrojom noviniek a inovácií a pomerne často prichádzajú s úplne novými produktmi, čo neustále púta pozornosť médií aj verejnosti. Cena značky tak rastie,“ vysvetľuje analytik spoločnosti Cyrrus Tomáš Menčík. Podľa odborníkov sú navyše populárne novinky, ako napríklad najnovšie modely smartfónov, odolné proti turbulenciám vo svetovej ekonomike a krízam.

To sa však nedá povedať v prípade automobiliek, ktoré sa na veľké novinky vo forme revolučných výrobkov spoliehať nemôžu a sú „odsúdené“ na výrobu vozidiel. „V tomto smere je technologický segment veľmi, živý‘, plný prekvapení, a tým aj atraktívny,“ dodáva Menčík. Výsledkom je, že celková hodnota značiek v rukách technologických firiem sa blíži k pol biliónu amerických dolárov, kým v prípade druhých automobiliek to nie je ani polovica. Navyše v prípade firiem ako Apple, Google či Facebook rástla cena ich značky tento rok dvojciferným tempom.

Rekordný, až 43-percentný vzostup, si pripísala najväčšia sociálna sieť na svete – Facebook. „Pomohlo jej aj to, že sa im podarilo pretaviť obrovskú popularitu aj do rastu príjmov a ziskov, dokonca viac, ako čakala Wall Street,“ dodáva analytik J&T Banky Stanislav Pánis.

Radšej ho prehliadnu

Menčík však neodporúča riadiť sa rebríčkom pri investovaní do akcií spoločností:„Je to čisto marketingová záležitosť, ktorá absolútne nie je smerodajná čo sa týka budúceho vývoja akcií.“ Určovanie hodnoty značky podľa neho nestojí na kľúčových údajoch o firme či relevantných štatistikách. Tak či tak však očakáva, že technológie budú svoj náskok pred ostatnými produktmi naďalej zväčšovať. „Koniec ekonomickej krízy v Európe by mohol prispieť k tomu, že ešte viac vzrastie dopyt po nových technológiách. Tieto firmy by tak naďalej mali zostať v trende a ich hodnota by mala ďalej rásť,“ myslí si analytik Next Finance Jiří Cihlář. Do kariet im podľa neho hrá aj fakt, že najväčšie technologické firmy majú veľké zásoby financií, ktoré môžu lákať investorov, a tak ešte zväčšiť ich atraktivitu. Aj tu však existujú výnimky a firmy s problémami strácajú. Príkladom je fínska značka Nokia, ktorá oproti vlaňajšku stratila až dve tretiny svojej hodnoty. S prepadmi sa musel zmieriť aj Dell či Nintendo.

01 - Modified: 2005-06-30 06:57:08 - Feat.: 0 - Title: Nejúspěšnější deblista Woodbridge končí kariéru
01 - Modified: 2024-03-19 09:21:03 - Feat.: - Title: Prvé inteligentné mesto budúcnosti bude obrovský ľudský experiment. Automobilka do neho investovala miliardy eur 02 - Modified: 2024-03-07 11:49:26 - Feat.: - Title: USA tlačia na spojencov, aby sprísnili kontrolu vývozu technológií do Číny. Výrobca Pekingu poskytuje servis 03 - Modified: 2024-02-15 10:49:25 - Feat.: - Title: KVÍZ: Viete, ktoré autá sa vyrábajú na Slovensku? Na 100 percent to zvládne iba skutočný expert 04 - Modified: 2024-01-27 10:30:55 - Feat.: - Title: Jamrichová určite má šancu preraziť. Je dravá, vysoká a dobre aj podáva, pripomína mi Kvitovú, tvrdí expert 05 - Modified: 2024-01-18 13:02:15 - Feat.: - Title: Počul si už o smart prsteňoch? Najnovšie si budeš môcť zaobstarať aj jeden od Samsungu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 01:29