Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.06.2015, 00:00

Že mám firmu na Cypre? Je to pre mňa záťaž

Prešovský podnikateľ a majiteľ stavebnej spoločnosti Dúha v rozhovore pre HN:

Že mám firmu na Cypre? Je to pre mňa záťaž

Treba odlišovať existenciu schránkových firiem a firiem vlastnených riadnymi majiteľmi, čo náš zákon rozlišuje, polemizuje o správnosti umiestnenia firmy na Cypre Miroslav Remeta. Ten so svojou stavebnou firmou rieši problémy na prestavbe električkovej strate v Košiciach.

Spoločnosť Dúha vlastníte cez cyperskú schránku Arleen Limited. Prečo ste sa rozhodli pre túto formu vlastníctva? Nevnímate to v súčasnosti skôr ako príťaž?

V horizonte posledných mesiacov to vnímam skôr ako záťaž. Vyplýva to skôr z neznalosti verejnosti a nedostatku informácií o schránkových firmách. Ja som skonsolidoval akcie spoločnosti Dúha pred desiatimi rokmi odkúpením od drobných akcionárov, pretože som mal odlišné predstavy o napredovaní spoločnosti. Firma bola založená v roku 1994, má už dvadsať rokov a nie je žiadny nováčik na trhu. Výkup akcií bol v tom čase na cyperskú firmu. Nie je však schránková, lebo sa k nej verejne priznávam a som konečným požívateľom všetkých výhod.

Prečo ste to teda spravili?

Bola to len otázka legislatívy, ktorá v tom čase na Slovensku bola taká, že pri našich medzinárodných aktivitách bolo pružnejšie zaregistrovať firmu a vlastniť akcie na Cypre. Za ten čas sa udialo mnoho príbehov v súvislosti s firmami registrovanými po celom svete, nielen na Cypre. No treba odlišovať existenciu schránkových firiem a firiem vlastnených riadnymi majiteľmi, čo náš zákon rozlišuje. To, že to nerozlišuje verejnosť, je na škodu, ale pre nás je problematické uvažovať o zmene a preregistrovaní. Nehovorím, že sa to nemôže stať, ale nemáme na to dôvod. Sme stabilná spoločnosť.

Cyprus však nie je vnímaná ako pozitívna adresa.

Cyprus sa ako destinácia vlastníctva stala dnes citlivou, ale patrí do Európskej únie a sú tam registrované mnohé veľké spoločnosti, pretože právne procedúry sú tam rýchlejšie a lacnejšie. Naše spoločnosti, či už je to Dúha alebo mnohé ďalšie, fungujú ako holding. Všetky svoje príjmy a výkony zdaňujú na Slovensku. Neuskutočňujú žiadne transfery v podobe služieb alebo iných aktivít voči svojej matke, ani nevyvádzajú zisk do zahraničia.

Celá zákazka na rekonštrukciu trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie má byť hotová do konca júla a dokončený nie je zatiaľ žiadny úsek. Z 12 mesiacov ostávajú už iba dva. Kedy sa rekonštrukcia električkových tratí v Košiciach definitívne skončí?

My sme priebežne posielali na mesto nároky na jednotlivé dielčie veci. V priebehu apríla sme monitorovali celú stavbu. Najväčšie prekvapenia idú zo zeme, to sú tie nepredvídateľné veci. Listom sme ich zosumarizovali a mesto sme požiadali o posun termínu, ktorý zohľadňoval tieto nároky. Z nich vyplynula doba predĺženia o viac ako 80 dní. Mobilizáciou síl – práca cez víkendy, viaczmenná prevádzka, do ktorej nás mesto vždy tlačilo, sa dobu snažíme skrátiť. Mesto nás tlačí, aby sme so stavbou skončili do konca septembra. Naďalej ale vyskakujú nové riziká, ako nedávny nález ľudských kostí pred Auparkom. A toto nebol jediný prípad. Zoberie nám to ale týždeň prác, zmení sa ich postup, musíme robiť presuny. Máme pripravený nový harmonogram, ktorý termín posúva do konca septembra s tým, že všetky práce budú ukončené. Neočakávame žiadne významné okolnosti, ktoré by ho ohrozili. Na celej trase sme už vykopali celú vrstvu, niekde až do hĺbky šesť metrov. Tam práve nachádzame staré kanalizácie a siete. Tu sa dostávame do kombinácie s plynármi a energetikmi. Práce komplikuje napríklad košický liatinový vodovod. Na jeho nové súčasti čakáme až šesť týždňov. My po sumarizovaní nárokov sme presvedčení, že všetky sú v súlade so zmluvou. Tým sa dostaneme na pôvodný odhad dĺžky prác na 14 mesiacov. To je na týchto stavbách primeraný a nie zvláštny termín. Ani dopady na dopravu nemôžu byť nad rámec očakávaní mesta, pretože to pôvodne očakávalo dĺžku 14 mesiacov. Skrátenie na 12 bolo zásluhou procedúry verejného obstarávania. Sme profesionálne združenie a v tejto dobe to i ukončíme.

Ide o jeden z najväčších projektov, aký bol v Košiciach uskutočnený. Sprevádza ho množstvo kritiky a kontroverzií. Dnes je jasné, že konečný termín sa bude posúvať. Čo Dúha v Košiciach stavia a čo sa so stavbou deje?

Projekt dlhodobo pripravovali Železnice Slovenskej republiky a jeho realizácia mala trvať 24 mesiacov vzhľadom na náročnosť prác a komplikovanú logistiku v Košiciach. Zároveň počítal s tým, že sa práce budú realizovať po jednotlivých uliciach. Železnice napokon tento projekt odovzdali novému investorovi, ktorým sa stalo mesto Košice. Mesto na neho získalo eurofondové prostriedky. Pripravilo tender, ale vzhľadom na koniec implementačného obdobia eurofondov, sa plánovaná doba skrátila na 14 mesiacov. Táto doba bola zahrnutá v podmienkach tendra. My, ako jeden dodávateľov, sme sa na to pripravovali. Tender sa ale natiahol a do jeho podmienok sa mohlo premietnuť buď 14 mesiacov alebo do 31. júla 2015. Z tohto dôvodu v čase nášho podpisu zmluvy už termín nemohol zahŕňať 14 ale iba 12 mesiacov. Zmluvu sme vedome podpísali s tým, že sme investora upozornili na to, že týmto sa stratili všetky časové rezervy, ktoré existovali na nepredvídateľné okolnosti, nápravy chýb v dokumentácii alebo na dodatočné práce, ktoré podklady nepredpokladali. To sa bežne stáva, keďže ide o centrum mesta. Po auguste 2014 sme dokázali identifikovať okolnosti, ktoré neboli zahrnuté v projektovej časti. Väčšina z nich sa ani nedala predpokladať. Napríklad po odkrytí sietí ich správcovia iba teraz zisťujú ich skutočný stav. O problémoch na stavbe mala verejnosť vedieť od začiatku, bola to chyba. Obstarávateľ zodpovedá za projektovú dokumentáciu a všetky zmeny oproti nej sme povinný identifikovať a hlásiť. Rozdiely sa musia zahrnúť buďto do ceny alebo do predĺženia stavby. Táto agenda je veľmi prísna. Nie je to o tom, či sa ja alebo moja firma dohodne s primátorom. Existujú jasné postupy. Dielčie veci sa kumulujú a z toho vyplývajú určité nároky, akým spôsobom sa zmluva upraví. Náš záujem je urobiť to tak, aby v budúcnosti nevznikali žiadne spory. Presné postupy podľa zmluv

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.