StoryEditor

Vlakový raj: takmer všetci už u nás jazdia so zľavou

29.01.2015, 23:00
Železniciam môžu pre Ficove „akciové ceny a diskonty“ hroziť vyššie straty a nižšie tržby.

Zľava, väčšia zľava, zadarmo. Takto sa vláda Roberta Fica (Smer-SD) podľa politológov snaží získavať svojich voličov. Penzistov, študentov a zamestnancov. Cestovaním zadarmo a stále vyšším zľavami ich chce nahnať najmä do štátom dotovaných vlakov. Má to však i druhú stránku. Železniciam hrozia vyššie straty a nižšie tržby z cestovného.

Dnes na nulový hospodársky výsledok firmy podľa analytikov nestačí ani bežne regulované cestovné. Spoločnosť sa stáva úplne závislá od štátnych dotácií a stráca schopnosť získavať si zdroje na trhu. Súbežne s praxou politických nominácií manažérov, ktorí v minulosti železnice doviedli na pokraj bankrotu, tak Robert Fico v záujme svojho víťazstva vo voľbách môže potopiť podnik zamestnávajúci tisícky ľudí po celom Slovensku. „Ďalšie zľavy budú znamenať len väčšiu potrebu dotácií z rozpočtu,“ odhaduje analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský.

Podľa informácií HN nebyť vlakového „sociálneho balíčka“ štátny dopravca by mohol tento rok mať po rokoch strát vyrovnané hospodárenie. Namiesto toho bude rád, ak skončí v rovnakej strate ako minulý rok – zhruba 7 miliónov eur. Najvyššiu stratu štátna firma dosiahla v roku 2010 za prvej vlády Roberta Fica – mínus 68 miliónov eur. Firmu vo faktickom bankrote následne ťahala z priepasti vláda Ivety Radičovej.

Vlakom do práce za polovicu. Táto novinka z dielne vládneho Smeru bude platiť na slovenských železniciach už od nedele. V stredu o tom rozhodla vláda. Podmienkou na získanie zľavy je, že človek za prácou necestuje viac ako 210 kilometrov. Ľudia si ju budú môcť uplatniť len na konkrétnych linkách, teda napríklad na trase medzi Bratislavou a Piešťanmi či Zvolenom a Žiarom nad Hronom. „To je logická cesta, ako prilákať ľudí do vlakov,“ zhodnotil šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Zľavy sa dotknú len dotovaných liniek. Okrem tých, ktoré prevádzkuje štátny dopravca, budú aj na trase Bratislava-Komárno súkromným vlakom RegioJet. Novinka sa odrazí aj na hospodárení železničiarov. Pokles príjmov by mal byť na úrovni 1,35 milióna eur. Väčšinu z toho pocítia práve štátne železnice, ktoré už aj bez toho vytvárajú straty.

Bonusy pre pracujúcich sú pokračovaním zliav, ktoré spustil kabinet Roberta Fica koncom minulého roka v rámci sociálneho balíčka pre obyvateľov. Vláda vtedy zaviedla cestovanie zadarmo pre študentov a dôchodcov. Noví súkromní dopravcovia sa však snažia konkurovať aj vlastnými ponukami. HN prinášajú prehľad všetkých zliav od železničných dopravcov na Slovensku.

01 - Modified: 2007-03-01 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Ministerstvo: Vlaky sa rušiť nebudú
01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 01:18