Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.10.2013, 00:00

E-shopy sa nižších predajov neboja. Práve naopak

Ľudia kupujú menej a maloobchod sa trápi s nízkymi obratmi. Známa poučka, ktorú však prevracajú internetové obchody úplne naruby. „V tomto roku očakávame nárast o 15 až 20 percent. Stojí za tým väčšia dôvera v internetový predaj i zlepšenie jeho podmienok,“ vysvetľuje marketingový manažér kníhkupectva Martinus. sk Martin Štrba. Nie je pritom vôbec sám. Podľa najnovšieho prieskumu porovnávacieho portálu Pricemania. sk medzi takmer dvestovkou e-shopov viac ako 60 percent z nich očakáva medziročný nárast obratu.

E-nákupov sa už nebojíme

Internetový obchod Martinusu zamestnáva 30 ľudí a podľa jeho manažéra sa toto množstvo aj kvôli záujmu zákazníkov pravidelne zvyšuje. „Rastie internetová gramotnosť, ľudia sa už e-shopov neboja. Navyše v súčasnej situácii, keď sa snažia šetriť, dokážu si pre pár centov vybrať iný internetový obchod,“ konštatuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. Ako zároveň pokračuje, spotrebiteľov láka aj to, že internet rozšíril svoju ponuku. Kým pred pár rokmi v ponuke dominovala elektronika, počítače či knihy, dnes je tam čokoľvek.

Najviac je najmenších

Tento trend správania sa zákazníkov sledujú všetci obchodníci a hľadajú medzeru na trhu. „Fungujeme od vlaňajšieho júla. Toto leto hodnotíme oveľa lepšie ako to predchádzajúce, ale aký bol rok, budeme môcť povedať až po zime, keďže naše najsilnejšie obdobie sú mesiace december a január,“ uvádza Lucia Bodnárová, majiteľa e-shopu Galantéria Lucia. Tá sa na internet rozrástla z kamenného obchodu. „Určite to bolo dobré rozhodnutie. Je to efektívnejší predaj ako v tradičnej prevádzke,“ dodáva Bodnárová, ktorá pracuje na internetovom predaji sama. Podobne je na tom väčšina e-shopov. Takmer 90 percent z nich má totiž iba od jedného do piatich zamestnancov. Spodnú bielizeň na Liliana.sk predávajú traja. „Tento rok je zatiaľ porovnateľný s tým minulým. Plánujeme však rozšírenie do Česka, od čoho si sľubujeme aj nárast obratov,“ hovorí riaditeľ Liliany Marián Ďurmek.

Trh sa vykryštalizuje

Počet predajní vo virtuálnom priestore pritom neustále narastá. „E-shopov je na Slovensku dosť, ale určite ešte budú vznikať ďalšie, predovšetkým malé,“ myslí si Pavol Dlhoš, riaditeľ spoločnosti Arašid, ktorá prevádzkuje napríklad obchod mp3. sk. Ako však ďalej dodáva, trh je už obsadený a ak práve nejde o veľkú firmu, je prakticky nemožné presadiť sa v bežných oblastiach, ako sú elektro, knihy či hry. Súhlasí aj s tým, že pre začínajúcich obchodníkov v súčasnosti už nemá zmysel na internete investovať. „Trh čaká väčšia koncentrácia, keď sa ukáže významný hráč a odtrhne z podielu značnú časť,“ tvrdí Michal Kozub. Podľa jeho slov však možno aj najbližších päť rokov očakávať rast internetového predaja.

Cena je menej dôležitá, ako sa zdá

Pri nákupe na internete je dôležitá značka predajne a jej postavenie na trhu. Zákazník tak môže ísť priamo na stránku obchodu. Ak si nie je istý, pomáha si porovnávačom cien. A tam zohráva úlohu viacero faktorov. Takmer 60 percent zákazníkov si svoj e-shop vyberá podľa jeho pozície v zozname obchodov. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Pricewise, ktorá skúmala vzťah medzi klikom na produkt a faktormi, ktoré ho ovplyvňujú. Cena produktu je najdôležitejšia pre pätinu nakupujúcich na internete. Svoju úlohu pri výbere však u deviatich percent spotrebiteľov zohráva certifikát overeného obchodu. Hodnoteniami iných zákazníkov si dá poradiť šesť percent kupujúcich. „Ľudia sa často mylne domnievajú, že ten, kto nakupuje na internete, je najviac cenovo senzitívny, a taktiež, že na internete existuje dokonalý trh, ktorému dominuje najnižšia cena. A to nie je pravda,“ hovorí Milan Schnorrer z Pricewise.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.