StoryEditor

Diaľnica do Košíc sa nám vzďaľuje

08.02.2016, 23:00
Podľa analytikov si na spojenie Bratislavy s východom Slovenska počkáme omnoho dlhšie, ako tvrdí rezort dopravy.

Minulý rok rástla D1-ka rekordným tempom. Presne o 46 kilometrov. Minister dopravy Počiatek tak strihal pásku na diaľnici až štyrikrát. A vodičom to ušetrilo 23 minút cesty. Tento rok však čulý stavebný ruch ustane a na „jednotku“ prídu skôr suchoty. „Ministerstvo si odovzdávanie diaľnic naplánovalo pred voľbami,“ myslí si Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Na dokončenie našej hlavnej dopravnej tepny do Košíc číhajú aj iné nástrahy: problematické úseky a meškajúci stavitelia.

Problematické úseky a meškanie

V tomto roku plánuje ministerstvo stavať skôr na iných frontoch. Do popredia sa dostane diaľnica D3, na ktorej sa dokončia viaceré úseky po poľskú hranicu, a rýchlostná cesta R2 v okolí Zvolena. Na D1-ke je na pláne iba kilometrový diaľničný privádzač pri obci Nová Polhora, ktorý sa má odovzdávať koncom marca. Diaľničiari hovoria, že tento úsek dokončia bez meškania. „Zhotoviteľ deklaruje zmluvné ukončenie výstavby,“ odkázala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Pri ďalších úsekoch to však platiť nemusí. Odborníci už teraz upozorňujú na viaceré „nášľapné míny“ plánovanej D1-ky. Problém číslo jeden: Turany – Hubová. Ten nemá ešte ani len jasnú trasu. Pôvodne sa malo stavať už v roku 2015. Napokon plány skrížil masívny zosun pôdy pri Martine a výstavba sa odložila na budúci rok. „Bohužiaľ, niektoré faktory, ako napríklad geológiu či zosuvy pôdy, nedokážeme dopredu ovplyvniť,“ bráni sa rezort dopravy. Termín však zostal rovnaký. „Ak prípravné procesy pôjdu podľa plánov a nič sa neskomplikuje, bude možné vypísať súťaž na zhotoviteľa diela v roku 2016 tak, aby úsek mohol byť ukončený v roku 2019,“ odkázal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Musela sa meniť aj trasa – tú novú aktuálne posudzujú environmentalisti. „Práve tento úsek bude mať najväčší vplyv na to, či sa stihne výstavba diaľnice do Košíc do roku 2019,“ povedal zástupca generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavel Kajánek. Dodal, že pokiaľ prejde nová trasa, termín, s ktorým operuje ministerstvo, sa určite nestihne. A to by opätovne oddialilo aj očakávanú diaľnicu do Košíc.

Odborníci: ministerstvo to nestihne

Aj keď rezort vyrieši problematický úsek na severe, nášľapných mín je na diaľnici viacero. „Napríklad úsek Hubová – Ivachnová, ktorý pravdepodobne nebude hotový do roku 2017, ako ministerstvo plánuje,“ uviedol Matej. Ďalšie otázniky vzbudzuje južný obchvat Prešova, ktorý sa ešte len súťaží. Práve preto sa bude podľa odborníkov posúvať aj celkový termín na spájanie hlavného mesta s Košicami. „Diaľnica do Košíc bude najskôr hotová v rokoch 2020 – 2022,“ povedal Matej. Podobne reaguje aj dopravný analytik Jozef Drahovský. „Odhadujem, že do piatich rokov celá diaľnica postavená nebude. Potom môžeme začať uvažovať o tom, ktorý termín je najreálnejší – a či nebude potrebných ďalších päť rokov,“ povedal. O niečo optimistickejší je Kajánek. „Nechcem povedať rovno, že to ministerstvo nestihne, ale termín 2019 je minimálne napätý,“ odkázal zo žilinského výskumného ústavu. Minister však trvá na svojom: diaľnica bude načas. „Našou ambíciou na najdôležitejšom diaľničnom ťahu D1 zostáva, aby sme nášmu nástupcovi v roku 2016 odovzdali D1 v stave, aby mohli vodiči kompletnú trasu absolvovať po diaľnici už na konci roku 2019,“ deklaroval Kóňa.

Papierová diaľnica

Pritom niektoré úseky, ktoré sú na trase Bratislava – Košice, národní diaľničiari plánujú začať stavať až v roku 2020. Príkladom toho je aj ľavá rúra tunelu Branisko a priľahlá sedemkilometrová cesta. „Pri striktnom výklade, pokiaľ nebude tento úsek dokončený, nemožno hovoriť o dokončení diaľnice do Košíc,“ myslí si Matej. S jeho dokončením môžeme podľa neho najskôr rátať v roku 2030. Ministerstvo sa neponáhľa ani s ďalším pokračovaním D1 po ukrajinskú hranicu. Ich začiatok je tiež plánovaný až po roku 2020. Dokončenie: v nedohľadne. Navyše, s dokončením niektorých ciest sa ráta iba veľmi tesne. Napríklad úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť hotový až v decembri 2019. Odborníci preto varujú, že aj pokiaľ rezort diaľnicu dokončí, môže byť iba na papieri. „Je veľmi nepravdepodobné, že keď sa skončia stavebné práce koncom decembra, už prvého januára budú tadiaľ premávať autá,“ myslí si dopravný analytik Ján Bazovský. Ako príklad uvádza bratislavský Starý most. Napriek tomu, že sa už na ňom nepracuje, pre autá zostáva stále uzavretý.

01 - Modified: 2008-02-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Popcorn Juraja Malíčka
01 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 02 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 03 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 04 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú 05 - Modified: 2024-04-17 16:51:42 - Feat.: - Title: "Iba núdzový personál." Rozsiahly štrajk organizovaný odbormi v Grécku ochromil dopravu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 08:09