Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.06.2013, 00:00

Na rane sú menší a nepripravení strojári

Slovenskí strojári sa lavíny hromadných prepúšťaní neboja. Avšak ani o nulovom riziku hovoriť nemožno. Vyznieva to z prieskumu HN, ktoré sa snažili zistiť, do akej miery majú na svedomí problémy v Tlmačoch špecifické príčiny a do akej globálne trendy v odvetví.

Zákonník rovná sa problém
Prepúšťaniu sa napríklad nevyhol svitský Svitsroj, ktorý vyrába veľké diely pre ťažobné stroje. "Spoluprácu sme skončili najmä s externistami, pokles objednávok bol takmer polovičný," hovorí riaditeľ závodu Rastislav Janček. Vo firme ostalo pracovať 60 ľudí. Optimista pre nasledujúce mesiace nie je, ale fintu do žita nehádže. "Naši obchodníci kmitajú, tieto dni máme audit za auditom. Východisko hľadáme v Nemecku," dodal.

Problémy Svistroja pramenia z problémov u veľkoodberateľov, ktoré menší celkom nevykompenzujú. Prepúšťanie nevylučuje ani prešovský FTE Automotive, ktorý vyrába brzdové systémy. Zo 70 miest je ohrozených deväť. "Týchto pracovníkov máme na dobu určitú, ktorú musíme zmeniť na neurčitú, takže asi pracovný pomer ukončíme," naznačuje súvislosť so Zákonníkom práce riaditeľ Peter Lang. Ako problém označuje tiež zmeny pri dohodároch a byrokraciu pri získavaní príspevkov na absolventskú prax. "Ich schvaľovanie trvá veľmi dlho. Po splnení všetkých náležitostí však ani tak nevzniká právny nárok," dodáva. Gro problému je pokles zákaziek, ktorý tento rok predstavuje 10 percent. Bez týchto komplikácií by sa s ním však podľa Langa bojovalo ľahšie. Ako riešenie na nasledujúce mesiace uvádza presun projektov z nemeckej centrály. "Síce s nízkou pridanou hodnotou, ale potrebou pracovných miest," dodal.

Reťazová reakcia
Riaditeľ námestovských ZTS Strojární Jozef Pisoň prepúšťanie nepredpokladá. "Nevieme to však vylúčiť v prípade, ak by mal niektorý z našich zákazníkov vážnejšie problémy," dodal. Agentúrnu prácu nevyužívajú. "Nenašli sme v regióne vhodného dodávateľa. V obmedzenej miere nám však pomáha flexikonto," spresnil.
Optimistický je aj riaditeľ Schuele Slovakia Vladimír Omasta, ktorý pri výrobe kovových komponentov pre automotive v Poprade zamestnáva približne 400 ľudí. "Prepúšťanie u nás nehrozí," povedal. Slovo kríza nechce používať. "Rozmýšľať, plánovať, nepanikáriť. Najmä nevnímať každý pohyb, ktorý môže byť normálny, za krízu," opísal svoj recept na čelenie problémom.

Spišské Embraco o prepúšťaní neuvažuje, aj keď situáciu na trhu vníma teraz ako oscilujúcu. "Kedy treba byť pripravený flexibilne reagovať. To vieme s pomocou agentúrnej práce," hovorí hovorkyňa spoločnosti Katarína Držíková. Rožňavskému výrobcovi komponentov pre chladničky Pan Dur sa osvedčila diverzifikácia výroby ponad strojárstvo.
"Pomáhajú nám dodávky textilných častí pre Volkswagen, vďaka čomu sme o pár miest zvýšili aj stavy," povedal konateľ firmy Ervín Hagovský. V týchto časoch je podľa neho kľúčové byť aktívny pri zháňaní odberateľov a pozerať sa na všetky strany.

Vyhrávajú ložiskári a automotive
Generálny sekretár Zväzu strojárskeho priemyslu SR Jozef Hübel predpokladá, že vyhnúť sa problémom by sa mali najmä ložiskárom, výrobcom čerpadiel, hydraulických motorov, kompresorov, presných prevodoviek, ohrievačov a komponentov pre automotive a energetiku. "Problémy môžu mať, naopak, výrobcovia strojov a zariadení pre stavebníctvo. Naša ekonomika je jednoznačne proexportne orientovaná. Jedine zabezpečený odbyt je zárukou prosperity," dodal. Prepúšťanie nevylučuje v menších firmách, ktoré neboli schopné si zabezpečiť odbyt svojich výrobkoch. "Či v tých, ktoré nie sú schopné inovovať svoju produkciu," povedal. Za ďalší problém považuje domácu spotrebu, ktorej zvýšenie by mohlo veľa vecí zmeniť.
Tomáš Tišťan

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.