StoryEditor

Beljajev odišiel z Poľska. Predal podiel vo Vagónke

10.03.2014, 22:57
Doprava. Popradská Tatravagónka už nevlastní Fabryka Wagonów Gniewczyna. Za odchodom môžu byť viaceré dôvody.

Slovenská spoločnosť Tatravagónka, ktorej šéfuje podnikateľ Alexej Beljajev (na snímke), opúšťa po štyroch rokoch poľský železničný trh. V podniku Fabryka Wagonów Gniewczyna predala svoj polovičný podiel. Pre HN to potvrdil projektový manažér spoločnosti Juraj Mác. „Akcionárom bol Orliston a Optifin (vlastník Tatravagónky, pozn. HN) plus drobní akcionári. Dnes je akcionárom iba spoločnosť Orliston a drobní akcionári. Jeden z akcionárov odkúpil akcie druhého,“ konštatoval Mác.

 

 

Možných viacero dôvodov

Ďalšie podrobnosti obchodu poľská firma nekomentovala. Rovnako tak urobila aj Tatravagónka – cez svoju hovorkyňu Zuzanu Janečkovú odkázala, že k otázkam HN sa nebude vyjadrovať. Podľa odborníkov však za takýmto krokom môžu byť viaceré dôvody. Podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Mertinkovej za takýmto rozhodnutím môžu byť sťažené pozície poľských vagóniek na domácom trhu. Tamojší nákladný dopravca – PKP Cargo – si podľa nej zabezpečuje takmer všetky opravy svojich vozňov vo vlastnej réžii. Mertinková poukazuje aj na to, že poľské Cargo si nové vagóny v ostatných rokoch veľmi nenakupovalo, keďže si ich chcelo vyrábať samo v spolupráci s čínskou vagónkou. V neposlednom rade spomína aj krízu, ktorá sa do Európy dostala v roku 2008.„Po kríze poklesol dopyt po nákladných vagónoch. V Rusku bola veľmi priaznivá situácia ešte v roku 2012, ale vlani poklesla výroba týchto vagónov približne o štvrtinu. Na Ukrajine dokonca viac ako o 40 percent,“ vraví Mertinková. Podľa partnera poradenskej firmy Deloitte Ivana Lužicu mohla ovplyvniť odchod spoločnosti aj zmena stratégie Tatravagónky či nespokojnosť s výkonnosťou poľského podniku. Pripája však aj ďalší dôvod. „Alebo aj lukratívna ponuka na predaj podielu v poľskej dcére. Bez bližších detailov je to ťažké odhadnúť,“ povedal Lužica.

 

Chcú preniknúť k nám

Poľská vagónka chce preniknúť aj na náš trh. Prihlásila sa do tendra na revíziu tisícky vagónov štátneho nákladného dopravcu – Cargo. Ako v minulosti povedal Mác, dôvod ich rozhodnutia bol, že oprave nákladných železničných vagónov sa venujú. Spomínanú súťaž stopercentná akciovka štátu vypísala ešte začiatkom roka. Za rok a pol plánuje za služby víťazovi tendra zaplatiť takmer 22 miliónov eur.

01 - Modified: 2006-02-21 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Dvadsaťdva potravinárov už môže vyvážať aj do Ruska
01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 22:22