Na Slovensku opäť ožívajú špekulácie o predaji populárnej maloobchodnej siete Tesco. Po niekoľkomesačnej prestávke rozdúchala dohady minulotýždňová správa, že o české predajne má záujem tamojší minister financií a majiteľ skupiny Agrofert Andrej Babiš. Cez víkend o možnom obchode písal portál E15. cz, ktorý sa odvolal na dva od seba nezávislé zdroje z finančných kruhov. Andrej Babiš sa poponáhľal informácie poprieť a povedal, že o akvizíciu nemá záujem. Potvrdil to aj hovorca Agrofertu Karel Hanzelka. „Informácia, ktorá sa objavila v českých médiách, nie je pravdivá. Agrofert ani investičný fond Hartenberg Capital nemá záujem o obchodnú sieť Tesco a nekupuje ju a ani jej českú časť,“ potvrdil pre HN. Tesco na Slovensku stále tvrdí, že z nášho trhu nechce odísť. Zmeny nastali len v reorganizácii firmy, ktorá v marci zlúčila jednotlivé časti reťazca v celej strednej Európe pod jednu strechu v rámci úsporných opatrení.
Kto by mal záujem o Tesco?
O odchode Tesca zo strednej Európy sa začalo v médiách hovoriť už v marci tohto roku. Za týmto krokom má byť snaha britskej skupiny dostať sa zo straty. Ak by Tesco predávalo celú svoju stredoeurópsku obchodnú sieť, jej cena by sa mohla podľa odhadov dostať nad štyri miliardy eur. Medzi veľkými hráčmi o jeho prípadnú kúpu sa okrem Agrofertu spomínal aj americký gigant Wal-Mart. Medzi menšími záujemcami je aj východoslovenský podnikateľ Miroslav Labaš. Vlastní sieť potravín Fresh a v apríli pre HN povedal, že by mal záujem najmä o menšie prevádzky britského reťazca. České médiá špekulujú, že ak by sa Tesco rozhodlo predať aspoň svoju časť, mohla by to byť sieť malých potravín Žabka v Česku. Tie Tescu už tiež prestali zarábať. Podľa webu E15. cz sa v minulom roku prepadli do straty 47 miliónov českých korún.
Čo sa týka slovenských predajní Tesca, tie by sa mohli predať postupne niektorým silným hráčom na tunajšom trhu. Podľa odborníkov by mohli byť kupcami spoločnosti ako Coop Jednota alebo Billa či Lidl. Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno, si myslí, že veľký zahraničný hráč na Slovensko kvôli malému trhu nepríde. „Ak sa Tesco rozhodne pre predaj, tak to bude robiť po častiach v jednotlivých regiónoch podľa záujemcov,“ potvrdzuje Drahovský.
Otázne je, či by boli predajne Tesca zaujímavé pre developerov, pretože pozemky pod jeho predajňami majú tiež svoju hodnotu. Drahovský nepredpokladá, že by niekto investoval do kúpy predajne, aby ju potom zbúral kvôli pozemku, pretože obchody nie sú väčšinou v centrách miest. Tesco má na Slovensku 155 obchodov,18 čerpacích staníc a dva distribučné sklady. V Česku má reťazec 209 obchodov.
Aj Tomáš Banďouch, riaditeľ českej realitno-poradenskej spoločnosti Labartt Properties, si myslí, že ak bude náhodou Tesco na Slovensku na predaj, záujemcovia si ho medzi sebou rozdelia. Je totiž príliš veľké na to, aby bolo predané ako celok. Bolo by tak ťažké nájsť preň strategického partnera.
„Objem transakcie a riziko spojené s prevzatím takého veľkého počtu predajní s úmyslom rozšíriť svoju obchodnú sieť je teraz príliš veľké na to, aby sa do nej zapojil niekto z tunajších potravinárskych reťazcov. Navyše by záujemca musel počítať s problémami s Protimonopolným úradom,“ dodáva Banďouch. Podľa neho Tesco pôjde cestou predaja alebo prenájmu svojich nehnuteľností, ktoré vlastní. „V Česku aj na Slovensku sa určite nájde dosť menších i väčších investorov, ktorí budú mať o jednotlivé objekty s takým silným partnerom v prenájme záujem a strednodobá návratnosť bude pre nich zaujímavou investíciou,“ tvrdí Banďouch.
Trend malých predajní
Už dnes sa malé obchody čoraz viac presadzujú na trhu. Mohli by čiastočne nahradiť odchádzajúce veľké reťazce a zlepšiť kvalitu služieb a tovaru. „Odchod značiek Carrefour, Julius Meinl, Delvita, Plus, Interspar a ďalších znamenal posilnenie ostávajúcich reťazcov, ale zároveň znížil pre zákazníkov možnosti výberu. Tu vidím nový priestor pre malých obchodníkov,“ dodáva Banďouch. Do mediálnej divízie Agrofertu patrí aj MAFRA Slovakia, ktorá vydáva Hospodárske noviny.