StoryEditor

Štát nevyužíva svoju zbraň proti daňovým podvodom

26.01.2014, 22:59
O stovky miliónov eur na DPH prichádza štát každý rok kvôli fiktívnym vývozom a dovozom tovarov.

Takíto obchodníci s cukrom, olejom či stavebnou oceľou dokážu rôznymi účtovnými trikmi a výpismi z mýta daňovým kontrolórom zdokladovať, že tovar putoval v kamióne od odberateľa k dodávateľovi. Neraz však takto Slovenskom a cez hranice putujú prázdne kamióny, ktoré iba vytvárajú zdanie, že niečo prevážajú. Daniari pritom majú minimálne jednu dobrú možnosť ako si overiť, či kamióny boli naložené iba na papieri alebo aj naozaj. Tú však nevyužívajú.

Merajú iba záťaž ciest

Na vytypovaných úsekoch slovenských ciest sú totiž umiestnené takzvané dynamické a selektívne váhy prepojené na kamerový systém, ktoré dokážu odvážiť hmotnosť prechádzajúcich vozidiel počas pohybu. Bez toho, aby bolo potrebné vozidlá odstaviť a nasmerovať na statické váhy.

Podľa informácií ministerstva dopravy je na slovenských cestách umiestnených len približne desať takýchto zariadení. Ani tie sa však na odhaľovanie daňových podvodov nevyužívajú. „Váhy na kontrolu hmotnosti sa v súčasnosti využívajú predovšetkým kvôli ochranne cestnej infraštruktúry. S Finančnou správou dnes pri odhaľovaní daňových únikov takýmto spôsobom nespolupracujeme,“ hovorí vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Gabriela Jarošová.

Nejde o úradné meradlá

Slovenská správa ciest, ktorá spravuje cesty prvej triedy, má pritom váhy, ktoré archivujú dáta o prejazde všetkých vozidiel umiestnené pri hraniciach s Poľskom a Maďarskom. Práve v blízkosti týchto hraníc majú podvodníci umiestnené svoje sklady s tovarom. Podľa hovorkyne Slovenskej správy ciest Zuzany Hromcovej sa medzi dátami, ktoré tieto váhy archivujú o každom prechádzajúcom vozidle, nachádzajú aj evidenčné čísla vozidiel, ich celkovú hmotnosť či dátum a čas prejazdu.

Zaujímal nás aj názor Finančnej správy na využívanie dát z týchto zariadení pri odhaľovaní daňových podvodov. Dočkali sme sa len všeobecného konštatovania, že využívajú všetky dostupné metódy a nástroje.

Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák upozorňuje na jednu nevýhodu dynamických váh. „Nejde o úradné meradlá, na to, aby som mohol niekoho pokutovať za prekročenie hmotnosti, potrebujem kalibrovanú váhu.“ Napriek tomu môžu byť podľa Palčáka tieto váhy vhodným nástrojom na odhaľovanie daňových podvodov.

Česi túto možnosť preverujú

V Českej republike chcú v budúcnosti inštalovať dynamické váhy na mýtne brány, ktoré prevádzkuje spoločnosť Kapsch. V súčasnosti je tamojší projekt v prípravnej fáze a prebiehajú prvé testy, ktoré dávajú dôvod na optimizmus. „Výsledky spoľahlivosti a presnosti technológie sú výborné. Pilotné testovanie dokonca ukazuje, že len na pokutách od preťažených kamiónov by sa inštalácia dynamickej váhy štátu vrátila za dva až tri mesiace,“ tvrdí generálny riaditeľ Kapsch ČR Karel Feix. Vo firme priznávajú, že neuvažovali o možnosti využitia týchto zariadení aj pri odhaľovaní daňových trestných činov. Po našich otázkach si preto dali túto možnosť preveriť na českej Finančnej správe.

01 - Modified: 2005-12-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Výplaty dôchodkov
01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 15:13