StoryEditor

Kežmarské mraziarne idú do konkurzu

19.06.2013, 00:00
Mraziarne Kežmarok podali návrh na vyhlásenie konkurzu. Pod Tatrami tak končí firma, ktorá sa venovala najviac mrazeniu hydinových výrobkov.

Jej hlavnými odbytiskami boli najmä tatranské hotely, závodné a školské jedálne.

Zatiaľ v plienkach
Konateľ firmy Andrej Pataky počas dvoch dní nereagoval na telefón a SMS. Zaujímalo nás, aké príčiny viedli ku konkurzu. Hovoriť nechceli ani ľudia na vrátnici firmy. Potvrdili len, že výroba sa už skončila. Naznačovala to aj samotná žiadosť firmy priamo o konkurz namiesto reštrukturalizácie. Podľa našich informácií v mraziarňach ešte nedávno ku koncu činnosti pracovalo okolo dvadsať zamestnancov.

Podľa ľudí od fachu dnes sektor čelí niekoľkým problémom, ktoré brzdia rozvoj. Zároveň však vidia i potenciál. Konateľ kysuckej mraziarenskej spoločnosti Maximal-SK Juraj Jurišta spomína najmä nízku kúpyschopnosť. „Kvôli nej je rozvoj mraziarenstva u nás ešte v plienkach,“ hovorí. Príležitosti však vidí vo vlastnostiach mrazených potravín. „Okrem vyslovene čerstvých ide o potraviny, ktorých trvanlivosť je predĺžená tým najzdravším spôsobom. Pričom platí, čím bližšie k bydlisku vyprodukované, tým lepšie,“ vysvetľuje. Aj preto v rebríčku kvality zaraďuje naše, české a poľské výrobky na prvé miesta. Nemecko, Francúzsko, Brazília, Čína nasledujú až potom. Proti kríze podľa Jurištu možno bojovať službami. „A, bohužiaľ, cenami. Ak sa však naozaj rozbehne ekonomika, mraziarenský sektor má u nás veľkú perspektívu,“ myslí si.

Kúpili Frost
Podľa obchodného asistenta kolárovských mraziarní Projektmarket Kornela Gremana našim firmám skomplikoval život vstup do únie. „Veľké a kapitálovo silné korporácie priniesli silný konkurenčný tlak, pričom však ich domovské štáty únie rôznymi administratívnymi prostriedkami chránia svoje trhy,“ povedal. Ako príležitosť, naopak, vníma dlhodobý vývoj cien energií. „Tie znižujú náklady skladovania. Tiež mierne rastie dopyt po mrazených polotovaroch, ako sú obaľované výrobky a mrazená zelenina,“ dodal. Rovnako pri raste sektora stavia na globálne otepľovanie.

Obchodný riaditeľ spoločnosti Bidvest Slovakia Peter Kadáš vidí riešenie problémov sektora v akvizíciách. „Je to smer, ako udržať zamestnanosť, ekonomické výsledky a rast spoločnosti,“ hovorí. Bidvest nedávno kúpil spoločnosť Frost. „Zvýšili sme tým trhový podiel a v predaji mrazených zmrzlín a na trhu SR sme si upevnili pozíciu číslo dva. Chceme pokračovať v trende zvyšovania kvality, a to aj napriek skutočnosti, že tu prebieha cenový boj,“ spresnil. Z pôvodných značiek Bidvestu spred akvizície sú známe napríklad Nowaco, Bagetier či zmrzlina Prima. Tomáš Tišťan

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 23:04