StoryEditor

Košičania otvoria nový segment. Chcú čarovať

14.12.2014, 23:00
Košický startup Awaboom vstupuje do nového segmentu. Chce preraziť s počítačovou hrou Veneterra.

Vniesť do bežného sveta trocha kúzla. To je najnovší cieľ startupu Awaboom. Košická firma na IT trhu nie je žiadnym nováčikom. Za pár mesiacov stihla expandovať aj do USA. K aplikáciám či webovým stránkam však najnovšie pridáva aj nový segment – počítačové hry. Aktuálne sa púšťa to tvorby novej hernej stratégie, kde hlavnou náplňou budú kúzla. „Chceme vytvoriť hru, kde kúzla budú bežnou súčasťou života ľudí – na zastávke MHD, na nudnej pracovnej porade či cez vyučovaciu hodinu,“ hovorí pre HN Michal Novák z hernej divízie v IT firmy Awaboom. Cieľový trh? Celý svet.

Na hre pracujú zadarmo

Na novom počine z dielne Awaboom sa podieľa 11 vývojárov. Zaujímavosťou je fakt, že pracujú bez nároku na mzdu. S otvorenou komunitou tvorcov hier vytvorili Košičania fenomén, ktorý nemá vo svete obdobu. „Sme otvorená komunita a nových ľudí radi privítame, ak majú čo ponúknuť. Deliť si budeme až zisk, ak nejaký bude. V prvom rade to robíme preto, že nás to baví,“ dôvodí Novák. Vývoj hry, ktorá je akousi rozprávkou pre dospelých, patrí k expanznej stratégii firmy. Awaboom sa doposiaľ zameriaval na tri základné oblasti – firemné aplikácie na mieru, bežné aplikácie pre ľudí a na rozhranie, v ktorom si na internete poskladá vlastnú aplikáciu samotný používateľ. S touto novinkou sa Košičania pustili i priamo do srdca IT biznisu – kalifornského Silicon Valley.

Hlavne Amerika

S novinkou chcú Košičania vstúpiť na trh v druhej polovici budúceho roka. „Nebudeme sa vyhraňovať na konkrétny trh, chceme pôsobiť celosvetovo. Reklamné kampane však budú zamerané hlavne na americký a európsky trh,“ tvrdí Martin Kapinos z divízie počítačových hier spoločnosti Awaboom.

V minulom roku získal Awaboom investora v podobne Nášho finančného družstva (NFD) zo Starej Ľubovne. Ten kúpou podielu v rozvíjajúcej sa firme podporil expanziu do Kalifornie. „Družstvo sa stalo v Awaboom investorom a financuje celý mesačný náklad firmy, predovšetkým mzdy programátorov,“ hovorí Martin Cigánek, predseda Predstavenstva NFD. Fúzia má i praktický prínos. Košickí IT-čkári vyvíjajú aplikácie, ktoré slúžia na komunikáciu medzi jednotlivými členmi finančného družstva. V Awaboome však stále hľadajú financie na rozvoj svojich projektov. „NFD podporuje vývoj hier iba čiastočne, pretože to nie je nosná línia Awaboom. Hľadáme ďalšie možnosti financovania,“ vysvetľuje Kapinos. Košičania tak i naďalej hľadajú cestu k súkromným investorom.

Preraziť je ťažké

Peter Nagy z košického herného štúdia Games Farm hovorí, že preraziť na trhu s novým titulom stojí množstvo námahy a ešte viac peňazí. „Vytvoriť si vlastnú marketingovú kampaň a dostať sa do distribúcie stojí rádovo desaťtisíce eur.“ Komerčný úspech hier sa pritom odhaduje len veľmi ťažko. „Krabicový predaj síce ustupuje, ale nové možnosti ponúka digitalizácia trhu. Pokiaľ dokáže tvorca hry odbúrať medzičlánky stojace medzi ním a hráčom, môže to byť finančne zaujímavé,“ uzatvára Nagy. Games Farm doposiaľ svoje hry vydali v spolupráci s vydavateľom, ktorý sa okrem samotného vývoja hry postará o marketing a distribúciu.

Crowdfounding

Zároveň sa chystajú rozbehnúť kampaň cez internetovú stránku Kickstarter určenú pre financovanie kreatívnych nápadov. Cez ňu sa finančnými sumami skladajú ochotní prispievatelia, ktorých oslovil konkrétny projekt. „Cez Kickstarter sa už odfinancovalo množstvo nádejných projektov – od nezávislých filmov, hudbu, dramatické predstavenia po žurnalistiku, video hry či projekty spojené s jedlom,“ hovorí Radomír Jovič z projektu StartUpRack, ktorý poskytuje poradenstvo pre slovenské nápady smerujúce na Kickstarter. „Každá crowdfundingová platforma má svoje špecifická. Kickstarter prijíma projekty z celého sveta. Financie napríklad dostanete len vtedy, ak sa od donorov vyzbiera celá požadovaná suma,“ dodáva Jovič. Obdobná crowdfundingová platforma zameraná na kultúrne, umelecké a mediálne projekty nedávno vznikla v susednej Českej republike.

Slováci v hernom biznise

Košická firma vstupuje do segmentu, v ktorom síce Slováci nemajú dlhoročnú tradície, nejaké výnimky sa však nájdu. Jedna je hneď v Košiciach. Jednou z nich je košické herné štúdio Hames Farm. To je na Slovensku unikátne tým, že pripravuje hry pre stolové počítače, aj pre herné konzoly. Za trinásť rokov fungovania vydali 16 počítačových

hier. Úspešné sú aj firmy Power Play Manager či Inlogis Software.

01 - Modified: 2007-01-23 12:10:00 - Feat.: 0 - Title: Alcatel-Lucent očakáva za 4. kvartál pokles tržieb
01 - Modified: 2024-04-12 20:19:13 - Feat.: - Title: Sledovanie súkromných rozhovorov vládou je realitou. Americký zákon dáva moc tajným službám 02 - Modified: 2024-04-03 22:00:00 - Feat.: - Title: Výhody a riziká AI a problém s tým, kto bude strážiť strážnikov? Hrozí, že ohlúpneme, tvrdí expert 03 - Modified: 2024-04-04 12:46:28 - Feat.: - Title: Expert na umelú inteligenciu pre HN: Zabudnite, že rozoznáte deepfake od reality. Už teraz je to nemožné 04 - Modified: 2024-03-22 23:00:00 - Feat.: - Title: Digitálne strašiaky a ich obete: Ako sa žije neofobikom? 05 - Modified: 2024-03-10 07:00:00 - Feat.: - Title: Starosta navrhol zákaz mobilov na verejnosti. Obec si to odhlasovala
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 05:03