Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
30.05.2013, 00:00

Hra o vlakoch im vynáša milióny

Ich hru, TrainStation, hrá dnes na Facebooku mesačne takmer milión hráčov. Odkedy ju koncom roka 2010 na sociálnej sieti spustili, zo státisícov eur sa im tržby zvýšili na milióny. Nevyšlo to síce na prvýkrát. Bratislavská spoločnosť Pixel Federation so svojimi prvými piatimi hrami neuspela. Trojica spoločníkov – Šimon Šicko, Filip Fischer a Marián Fridrich – prerazila vo svete až s tou šiestou. Vďaka TrainStation sa na Facebooku zároveň dostali aj medzi 25 najväčších herných developerov v Európe, na Blízkom východe a v Afrike.

Miliónové vlaky
Že by Facebook mohol byť ich budúcnosťou, pochopili začínajúci podnikatelia v roku 2009. Nápadov, ako sa presadiť, mali viac. Napokon sa zhodli, že tým najlepším je TrainStation. „V tom čase na Facebooku žiadna hra o vlakoch nebola. Naša generácia sa hrala v detstve s vláčikmi, vo svete existuje obrovská komunita, ktorá sa zaoberá modelmi vláčikov. Povedali sme si, že keď ľudia dokážu investovať stovky či tisíce eur do takýchto modelov, mohli by aj do online hry,“ hovorí Fischer.

Na vývoj hry nemali v tom čase dostatok peňazí, tak hľadali investora. Podarilo sa im presvedčiť Petra Lukeša z developerskej spoločnosti Immocap Invest, ktorá okrem iného stojí aj za obchodným centrom Central. „Oslovila ma najmä skutočnosť, že išo o ‚iné‘ smerovanie IT biznisu, ktoré nepozná hranice,“ vraví Lukeš. Dnes má v spoločnosti 47,31-percentný podiel.

Vývoj hry trval viac ako pol roka a ku koncu na ňom pracoval tím 15 ľudí. „V októbri 2010 sme mali posledných pár tisíc eur na účte, rozhodli sme sa investovať ich do marketingu a spustili sme hru,“ spomína výkonný riaditeľ. Zarábať mali na chuti hráčov kupovať si počas hry rôzne lokomotívy, vagóny či urýchlenie napredovania v hre.
Zamerali sa najmä na ekonomicky silné krajiny, teda na západnú Európu, USA a britský Commonwealth. „Prvých hráčov sme si v podstate kupovali. Ide o takzvaný performance marketing, keď si firma môže vybrať, ktorým používateľom sa bude ich bannerová reklama zobrazovať. Napríklad Nemcom vo veku 30 až 40 rokov,“ vysvetľuje Fischer.

Vlastný človek vo Facebooku
Tieto informácie získavajú priamo od FB. „Poskytne nám sieť používateľov, ktorých môžeme využiť a šíriť medzi nimi svoj produkt. Ja viem napríklad osloviť niekoho ako môjho zákazníka a ten buď vedome alebo nevedome začne vysielať signály do svojho okolia, že hrá TrainStation,“ približuje Fischer. Za to si FB berie 30 percent z obratu.
Hre sa hneď od začiatku darilo, už v prvých mesiacoch ju vyskúšalo pol milióna ľudí. Ako rástol počet hráčov, rástla aj hra. Na samom začiatku mala asi desať percent z dnešnej veľkosti. Napríklad počet lokomotív narástol z 30 na dnešných viac ako 600.

Ich úspech zaznamenali aj vo FB. „Všimnú si vás, keď máte určitý počet používateľov, príjmov či reklamy. Netuším, koľko to je. Potom sa s vami spoja a snažia sa vám pomáhať aj s vývojom,“ vysvetľuje.

Vášeň pre hry
Nápad založiť firmu na vývoj hier dostali zakladatelia v roku 2007. Predtým pracovali pre podobnú firmu, chceli sa však osamostatniť. Na prelome rokov 2007 a 2008 prišli s nápadom na prvú hru, Emporea. Išlo o strategickú fantasy online hru. Vtedy zistili, že na ďalší rozvoj potrebujú kapitál. Presvedčili investora Martina Blaškoviča zo spoločnosti BC FIN. „Prostredie hier ma vždy lákalo. Preto som bol veľmi rád, keď ma ľudia z Pixel Federation oslovili na spoluprácu. Mali jasnú predstavu o tom, čo chcú hráčom ponúknuť,“ vraví Blaškovič. V spoločnosti má rovnaký podiel ako Lukeš. Vďaka investícii pripravili niekoľko hier pre viaceré platformy. Pre Nintendo, iPhony a aj online hry. Príchod krízy v roku 2009 a aj rozmach Facebooku ich však nasmerovali do online prostredia.

Do vývoja a prevádzky TrainStation investovali doteraz približne 2,5 milióna eur a táto suma sa bude ešte zvyšovať. „Najlepší nie sme tam, kde nie sme. To je pre nás kľúč k ďalšiemu rozvoju. Pripravujeme expanziu najmä na mobilné zariadenia,“ predpovedá výkonný riaditeľ Pixel Federation.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.