StoryEditor

Slováci majú drahší last minute ako Nemci. Toto sú dôvody

16.07.2014, 00:00
HN vám prinášajú päť dôvodov, prečo sú nemecké cestovky lacnejšie ako slovenské.

Hoci slovenské cestovné kancelárie stláčajú ceny svojich zájazdov na minimum, Slováci stále vedia nájsť výhodnejšiu ponuku v zahraničí. Podľa prieskumu HN totiž aspoň pri last minute ponúkajú aktuálne najlacnejšie zájazdy do vybraných destinácií nemeckí touroperátori, s ktorými sa v niektorých prípadoch dá ušetriť až pätina ceny. HN porovnávali tri základné parametre ponúk – išlo o dovolenku na 7 až 8 dní v minimálne trojhviezdičkovom hoteli s all inclusive. Prinášame vám päť dôvodov, prečo zahraničné cestovné kancelárie dokážu ponúknuť nižšie ceny:

1. Viac hotelových miest znamená väčšiu zľavu
Ak si v hoteli cestovná kancelária objedná päť dvojlôžkových izieb na mesiac, dostane na jednu izbu zľavu napríklad päť percent. Ak si ich však zarezervuje napríklad tridsať, zľava môže byť niekoľkonásobne vyššia. A práve na tomto dokážu väčší zahraniční touroperátori ušetriť. „Pri väčšej objednávke je hotel vždy ochotnejší stlačiť cenu dole viac než cestovným kanceláriám, ktoré majú len jedného či dvoch klientov,“ vysvetľuje Michal Kozub, analytik spoločnosti Home Credit. Práve tento dôvod pritom považuje väčšina analytikov za kľúčový. „Tento objem dokáže urobiť najväčší rozdiel v cenách,“ dodáva ekonomický analytik Jozef Orgonáš.

2. Nemci usporia aj na ceste
Ďalším zdrojom úspor väčších zahraničných touroperátorov je cena letu. Prvú zľavu znovu prináša objem objednaných kapacít, keď si cestovka dokáže vyrokovať lepšiu cenu, ak má záujem nakúpiť výrazne viac letov. Druhú prináša letecká spoločnosť, ktorá lety prevádzkuje. „Cena za kilometer letu je vyššia pri menšej kapacite lietadla. Zo Slovenska pritom lieta najmä Travel Service, ktorý má neporovnateľne nižšiu kapacitu ako napríklad Lufthansa,“ pripomína Orgonáš. A rovnako je to aj s nákupom paliva leteckými spoločnosťami. Lufthansa totiž dostane pri výraznejšie väčšej spotrebe a viacerých letoch lepšiu cenu ako menšie spoločnosti. A to sa zase premieta do jej cien.


Čítajte aj: Slovákov stojí last minute najviac v regióne

Nie sme drahší, tvrdia slovenské cestovky

Marže v našom biznise? Len okolo troch percent


3. Lacnejší delegáti
Otázka veľkosti touroperátora a množstva jej zákazníkov sa premieta aj do toho, nakoľko nákladní sú pre ňu delegáti, ktorých musia v jednotlivých destináciách platiť. „Cestovné kancelárie ich platiť musia, aj keď majú v letovisku iba niekoľko klientov. Náklady na nich sa preto lepšie rozpočítavajú pri veľkom množstve klientov,“ tvrdí Kozub. Cena delegáta tak zo zisku cestoviek z konkrétnej destinácie okreše pri väčšom množstve klientov oveľa menšiu časť.

4. Náš trh je malý
Takmer všetky spomenuté výhody dáva nemeckým či rakúskym cestovným kanceláriám najmä nepomerne väčší počet potenciálnych zákazníkov. Nejde totiž len o samotných Nemcov, respektíve Rakúšanov, ale vďaka nemčine aj Švajčiarov, Čechov či Slovákov, ktorí so zahraničnými kanceláriami jazdia čoraz viac. A to je veľká konkurenčná výhoda voči slovenským operátorom, ktorých trh je jazykovo podstatne menší a neumožňuje im rozrásť sa na medzinárodne významných hráčov s mnohoročnou históriou a lepšou vyjednávacou pozíciou. „Väčšie zahraničné spoločnosti už majú na medzinárodnom trhu meno a sú garanciou stability,“ vysvetľuje Ľubomír Drahovský, trhový analytik spoločnosti Terno.

5. Širšia ponuka a nižšia sezónnosť
Ďalšou výhodou veľkých zahraničných cestoviek je aj to, že sú menej závislé od úspešnej dvojmesačnej letnej sezóny v dvoch či troch destináciách. „Ich služby nie sú až natoľko sezónne, svoju ponuku majú kontinuálne, vďaka čomu sú flexibilnejšie a v prípade nadbytku kapacít vedia ísť s cenou za last minute nižšie, pretože si straty vedia nahradiť aj inde,“ tvrdí Drahovský. Tieto cestovky totiž v ponukách majú okrem sezónnych aj celoročné destinácie a nešpecializujú sa len na pobytové zájazdy, ale ponúkajú aj dobrodružstvo a menej navštevované destinácie. 

01 - Modified: 2006-08-07 10:02:44 - Feat.: 0 - Title: Doma je Landis stále hrdinou
01 - Modified: 2024-03-29 17:46:49 - Feat.: - Title: Meteorológovia očakávajú cez víkend prvý letný deň tohto roka, teplo bude aj v pondelok 02 - Modified: 2024-03-21 12:30:00 - Feat.: - Title: Aké bude počasie toto leto? Poznáme prvú predpoveď, vedci na ňu použili neobvyklú metódu 03 - Modified: 2024-02-01 09:26:09 - Feat.: - Title: Leto bez máp v podpazuší a nepríjemného zápachu? Dáme vám návod, ako bojovať s potením 04 - Modified: 2023-11-23 09:35:09 - Feat.: - Title: Anticenu Sexistický kix získala známa cestovka. Podaril sa jej husársky kúsok - v reklame spojila sexizmus, rasizmus a kolonializmus 05 - Modified: 2023-10-27 09:21:46 - Feat.: - Title: Majú miliónové tržby, no na krku dlžoby. Cestovku z juhu Slovenska vylúčili z asociácie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 06:24