Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.04.2014, 23:58

Výpredaje u nás nenadchli. Senec to však nevzdal

Reality. Odborníci outlety pred neúspechom varovali, centrá chystajú rozširovanie.

Prvý na Slovensku. Takto sa tituloval ONE Fashion Outlet pri Voderadoch, ktorý mal veľké ambície. Konkurovať chcel nielen Bratislave, ale aj známemu rakúskemu outletu v Parndorfe. Komplex pripomína, a to najmä cez týždeň, skôr mesto duchov ako úspešne sa rozbiehajúci biznis. „Návštevnosť nám pozvoľna stúpa. Zatiaľ ju ťažko presne vyčísliť, keďže počas zimy rapídne klesla, no s príchodom jari mieri hore z týždňa na týždeň,“ hovorí Vladimír Kozár, projektový riaditeľ ONE Fashion Outlet. Návštevnosť centra neprezradil, no povedal, že aktuálne sú obsadený na 82 percent, pričom voľných majú ešte 12 jednotiek.

Odborníci ich varovali

Napriek tomu, že plány ONE Fashion Outlet sa zatiaľ ani zďaleka nenapĺňajú, o slovo sa čoraz viac hlási majiteľ Ipec Group Ivan Čarnogurský. Ten chce svoje nákupné centrum D1 Outlet City otvoriť v septembri 2014. Mimochodom, oba outlety sú v Európe unikátom. Čarnogurského projekt, ktorý stavil na talianske značky a gastronómiu, sa totiž nachádza pri Senci, teda len zhruba 20 kilometrov od ONE Fashion Outlet.

Odborníci, ktorí varovali pred neúspechom aj voderadský outlet, sú skeptickí aj pri Senci. „Tento koncept sa bude len veľmi ťažko presadzovať,“ vraví analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský s tým, že tak ako ONE Fashion Outlet má silnú konkurenciu v Bratislave či Rakúsku. „O úspechu pri ONE Fashion Outlet zatiaľ nemôžeme hovoriť. Podobne to bude aj pri Senci. Okrem toho si budú obe centrá vzájomne konkurovať,“ vraví Drahovský.

Stovky pracovných miest

Hoci odborníci varujú a ich slová sa aspoň zatiaľ pri Voderadoch napĺňajú, investori plánujú ich rozširovanie. Podľa Kozára ONE Fashion Outlet pripravuje druhú etapu – centrum sa rozšíri o 11-tisíc štvorcových metrov, preinvestuje sa 15 miliónov eur a o dva až tri roky sa vytvorí 120 nových pracovných miest.

K outletu v Senci zas pribudnú aj obchody, celé centrum sa rozšíri o 20-tisíc štvorcových metrov a preinvestuje sa zhruba ďalších 25 miliónov eur. „Vďaka tomu si nájde prácu asi 500 Slovákov. Retailové obchody, ktoré sa budú nachádzať okolo outletu, začneme stavať v roku 2015,“ vraví obchodná manažérka Alena Horváthová s tým, že projekt by mal byť kompletne dokončený v roku 2018.

Práve vtedy by už v Senci malo stáť aj celé outletové centrum, ktorého výstavba prebieha v troch fázach. S nedostatkom nájomcov Senec problémy podľa Horváthovej nemá. Uzatvorili totiž zmluvu s talianskou spoločnosťou B&G Sagl, ktorá sa venuje zazmluvňovaniu obchodných centier. Práve tá zmenila aj pôvodný koncept centra. Kým v minulosti Ipec Group počítal s medzinárodným komplexom, kde sa bude nachádzať jedna talianska a jedna ázijská ulička, dnes bude celý komplex vystavaný najmä na talianskych obchodoch a gastronómii.

Reportáž z D1 Outlet City.

Outlet na jeseň? To sa nestihne, tvrdia pracovníci

Na jednej strane priestory, na ktorých sa dolaďujú už len detaily, no na druhej strane holá betónová konštrukcia, ktorú ešte čaká dlhá cesta k tomu, aby sa z toho stala stavba. Obe majú pritom tvoriť prvú časť outletového centra D1 Outlet City, ktoré stavia Ipec Group Ivana Čarnogurského a ktoré by malo byť otvorené v septembri 2013. Otáznik dnes visí nad tým, či to veľkopodnikateľ stihne.

„Pracovníkov je tu dosť, možno až veľa. Priestory, ktoré sú z väčšej časti hotové, mali by sme do septembra stihnúť odovzdať,“ vraví Ján, ktorý aj s ďalšími asi desiatimi kolegami pokrýval vonkajšiu podlahu. Rovnaký názor mal aj ďalší zamestnanec, ktorý si neželal byť menovaný. Ten však už bol pri pohľade na skelet opatrnejší:„Ak aj tamtá časť má byť postavená do septembra... To sa podľa mňa nestihne.“

Stačí urobiť pár krokov, aby ste sa spod skoro pripravenej stavby nachádzali na poli, kde sú zatiaľ len betónové stĺpy, jeden bager a zopár pracovníkov. „Táto časť bude hotová na zimu, skôr je to bez šance,“ vraví Jozef. Na našu otázku, že majiteľ to chce stihnúť do septembra, reagoval, že to nevidí reálne najmä preto, že na stavbe sa vždy niečo oddiali alebo sa vyskytnú menšie problémy, ktoré práce spomaľujú.

 

Reportáž z ONE Fashion Outlet.

Predavačky sú rady, že vidia živú dušu

„Miesto, kde sa zaručene nebudete tlačiť. Keď do obchodu vojdete, predavačky sú zaskočené, no milé a zhovorčivé. Asi sú rady, že vidia živú dušu.“ Takto sa na sociálnej sieti Foursquare vyjadrila na ONE Fashion Outlet Katarína. A mala pravdu. HN komplex s modernou architektúrou navštívil počas pracovného týždňa a ešte doobeda. Návštevnosť sa teda dala čakať nižšia ako cez víkend, ale vyľudnené parkovisko pri outlete, ktorý chcel zlákať aj zahraničnú klientelu, hovorí samo za seba. „Cez zimu to tu bolo veľmi slabé. Teraz je to o niečo lepšie. Cez víkend je aj dosť ľudí, len čo z toho, keď sa to nepremieta do tržieb,“ vraví pre HN pracovníčka jedného z obchodov s obuvou Michaela. V športovom obchode sme stretli Trnavčanku Petru. Tá bola v outlete prvýkrát v sobotu a vrátila sa. „Kvôli výpredajom, no páči sa mi tu,“ hovorí s tým, že v sobotu bolo podstatne viac ľudí.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.