Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Sú autá do 10-tisíc eur bezpečné, keďže sú považované za lacné?
Vo všeobecnosti si myslím, že vytvárať kategórie áut podľa ceny, nie je vhodné. Automobilky často ponúkajú základnú verziu auta s minimálnou výbavou, ktoré sú veľmi lacné. No záujem o ne takmer vôbec nie je, keďže vždy si zákazníci "priplatia" za väčšiu výbavu. Do limitu 10-tisíc eur sa dajú zaradiť malé autá, ktoré majú logicky nízku cenu pri vysokej technickej úrovni, ale aj väčšie autá vyrábané ako nízkonákladové, pri ktorých sa v mnohom musí zľaviť.

No a keď sa pozrieme práve na tie nízkonákladové, sú dosť bezpečné a kvalitné?
Dá sa povedať, že majú solídnu úroveň základnej bezpečnosti. Okrem iného aj preto, že musia spĺňať legislatívne požiadavky Európskej únie, ktoré sú dnes pomerne dosť vysoké. Ponuka špeciálnych bezpečnostných systémov býva menšia, ale tak to je aj pri základných verziách áut na vyššej technickej úrovni.

Na čom výrobcovia najčastejšie šetria?
Šetrí sa najmä vo výrobe, a to jej presunom do krajín s lacnejšou pracovnou silou, teda do strednej a východnej Európy, často do Turecka. Renault má napríklad továreň v Maroku a ďalšiu stavia v Alžírsku. Automobilky využívajú už osvedčené konštrukčné prvky a amortizované výrobné zariadenia. Niektoré autá, ako napríklad Dacia, majú konštrukciu od základu upravenú tak, aby bola výroba jednoduchšia, iní výrobcovia z modernej konštrukcie vynechávajú niektoré prvky zvyšujúce komfort jazdy.

Čo si treba pri kúpe všímať ako prvé?
Odporučil by som sústrediť sa hlavne na náklady na servis.

Zmenila sa v porovnaní s minulosťou ich kvalita?
Určite, mnohé technológie sú už dnes cenovo dostupnejšie aj pre lacné autá, takže ich technická úroveň sa zvyšuje.

Sú oba typy áut, teda malé aj nízkonákladové, určené iba do mesta?
Malé autá sú vo všeobecnosti predurčené najmä na jazdu v meste a nízkonákladové autá sú stavané tak, aby sa dali bezpečne používať aj na dlhé trate na nekvalitných cestách s pomerne dobrou úrovňou komfortu a s veľkým vnútorným priestorom.

Čo sú ich hlavné výhody a nevýhody?
V podstate spolu súvisia -- prednosťou je nízka kúpna cena, pretože sa vlastne nekupuje nič, čo nie je treba. Ale na druhej strane takéto autá rýchle strácajú zostatkovú hodnotu, takže opätovný predaj po pár rokoch nie je veľmi výhodný.

Dá sa očakávať rast ich predaja?
Predaj malých áut v kríze klesá, pretože ak majú kupujúci peniaze, volia drahšie značky aj pri malých autách. Predaj nízkonákladových áut, naopak, rastie, pretože jazdiť sa musí a kupujúci šetria, kde sa dá. Napríklad Renaultu dnes zarába viac peňazí značka Dacia ako jeho malé autá.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.