StoryEditor

Z desiatich prežili jediní. Dnes expandujú s luxusom

12.07.2013, 00:00
Keď na Jabloneckých sklárňach vznikli spoločnosti, nikto nečakal, že prežije len jedna.

Keď na troskách skrachovanej pobočky Jabloneckých sklární v Medzilaborciach vzniklo 10 spoločností, nikto nečakal, že prežije len jedna z nich. Na rozdiel od svojej konkurencie stavil výrobca lustrov Glass LPS na luxus. „Prešli sme náročnou certifikáciou rakúskej spoločnosti Swarovski, ktorá nám začala dodávať svoje kryštály, ktoré sú vo svete na prvom mieste, potom je dlho nič, a tak sú ďalšie,“ odhaľuje tajomstvo úspechu konateľ firmy Mikuláš Lapišák.

Firma dnes dodáva lustre po celej Európe. S dĺžkou 12 metrov zatiaľ najväčší a najdrahší luster za stotisíc eur firma vyrobila pre luxusný hotel v poľskom Bydgoszci.

A nemá zostať len pri ňom. Firma chystá stotisícové investície a razantnejší prienik v Nemecku. Generálny sekretár Zväzu sklárskeho priemyslu Štefan Škultéty hovorí, že tento rok sa segmentu darí. „Najväčším hráčom prvej trojky sa podarilo dostať z krízy,“ spresňuje.

Okolnosti sklárom pritom nie vždy priali. V privatizácii bývalú pobočku českých Jabloneckých sklární najskôr získali kupónové fondy. „Tie výrobu rozvíjať nevedeli. Zamestnanecká privatizácia tak u nás prebehla až v akomsi druhom kole," spomína konateľ firmy Mikuláš Lapišák.

Iný prístup
Na rozdiel od miestnej konkurencie, ktorá skrachovala, zvolili odlišný prístup. „Po príchode krízy sme vedeli, že jediná možnosť je aktívna obchodná politika, byť v katalógoch, na internete a výstavách. A k tomu vždy vymýšľať niečo navyše,“ opisuje recept na krízu.

Aby znížili náklady, začali vytvárať chránené dielne, kde štát dotuje zamestnávanie ľudí zo zdravotným postihnutím. „Okrem ekonomického prínosu pre obe strany títo ľudia získali i potrebný životný pocit užitočnosti. Dodnes nikto nevymyslel automatický spôsob spájania lustrových ovesov,“ spresňuje. Ďalším tromfom je najväčšia firemná vzorkovňa v strednej Európe s 300 lustrami. „Klientovi môžete opisovať krásy, farby a nezvyčajné podoby lustrov. On si to vie predstaviť. Avšak ak ich uvidí, tak si ho aj kúpi,“ dodal. 

Nové investície do laserov
Účinným sa ukázal aj posledný ťah. „Prešli sme náročnou certifikáciou rakúskej spoločnosti Swarovski, ktorá nám začala dodávať svoje kryštály, ktoré sú vo svete na prvom mieste, potom je dlho nič, a tak sú ďalšie. To nám otvorilo dvere do luxusného segmentu. V ňom teraz predávame asi 15 percent výroby,“ dodal. Cena lustra do obývačky sa tu pohybuje okolo dvoch tisíc eur. Firma na výrobu kryštálových ovesov používa české sklo. To pomáha porážať čoraz početnejšiu konkurenciu z Turecka a Číny. Ako najcennejšie aktívum však označuje Lapišák zručnosti zamestnancov. „Výroba krištáľu zahŕňa desiatky procesov, je to doslova alchýmia. Trvá dva roky, kým si ich niekto osvojí,“ spresňuje.

Helena Dudová brúsi krištáľ od roku 1976. „Neviem si predstaviť, že by som robila niečo iné,“ priznáva. Radoslav Milo má zase na starosti navrhovanie nových lustrov. „Najpopulárnejšie sú klasické vzory, niekde sa však snažíme dávať i moderné prvky,“ dodal. Teraz firma pripravuje nové technologické investície za stotisíc eur a vstup na nové trhy. „Chceme využívať laserové prístroje, čo nám zase umožní zefektívniť náklady. Z desiatky výstav dve budú na nových miestach v rumunskej Bukurešti a nemeckom Frankfurte. Veríme, že nám pomôžu preniknúť na trhy týchto dvoch krajín,“ dodal. Dnes Glas LPS najviac predáva v Británii, vo Francúzsku, v Poľsku a Rusku.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 07:52