Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
30.05.2013, 00:00

Rastieme, lebo nestíhame uspokojiť dopyt

"Kaltenecker strojnásobíme, europivo z neho však nebude," hovorí pre HN vedúci partner Skyside Maroš Škorec.

Chystáte sa vložiť niekoľko miliónov eur do minerálok. O tomto biznise sa však hovorí, že stagnuje.
To je pravda, platí to však pre segment ako celok. V jeho vnútri sú, naopak, veľké pohyby. Rastú privátne a prémiové značky, klesá takzvaná B stredná kategória. Rastie dopyt od čírych vôd k ochuteným, od sýtených k nesýteným. Minerálky majú pre nás aj iný význam.

Aký?
Ak sa spomenie Skyside, málokto ho dnes pozná. No keď sa pridá -- to sú tí, ktorí majú Kláštornú, ľudia to vnímajú. Ak by povedali, tí čo v Brezovej pod Bradlom pripravujú gazifikáciu drevnej štiepky, málokto by tomu rozumel.

V štruktúre skupiny minerálky zaraďujete do divízie "rýchloobrátkového tovaru". Tam máte aj rožňavské pivo Kaltenecker. Platí to aj preň?
Aj tu investujeme, minulý rok to bolo päť miliónov eur, na budúci to bude okolo šiestich miliónov. Teraz varíme 15-tisíc hektolitrov ročne, kapacitne chceme ísť na 45-tisíc.

To je trojnásobok. S čím súvisí expanzia?
S exportom. Pivo zachutilo aj Maďarom, Chorvátom a Rakúšanom. Máme problém uspokojiť dopyt.

Kaltenecker začínal ako malý domáci pivovar. Zmení sa?
V žiadnom prípade. Všetko chceme a musíme urobiť tak, aby sa ani pri zvýšenej výrobe nestal europivom, lebo o tom presne celý projekt je.

Možno je menej známa vaša likérka v Rimavskej Sobote. Zisťujete, že ste predsa len viac pivári alebo máte ambície i pri destilátoch?
PKP Drink je rovnaký príbeh, ako Kaltenecker. Spájame sily s pôvodným majiteľom, ktorý je fachman v receptúrach, ale potreboval zdroje a know-how na rozvoj. Za nápojmi PKP stojí silná tradícia originálnych chutí Gemera. Tie čakajú na svoje objavenie aj za hranicami regiónu, čo je naša úloha.

Ako private equity dnes pôsobíte v energetike, vo výrobe nápojov a v realitách. Teraz pribudli investičné fondy. Prečo?
V roku 2003 sme kúpili distribučnú spoločnosť Toplimo, ktorá nás priblížila k získaniu minerálnej vody Kláštorná. Strategicky bola pre nás medzníkom aj fotovoltika. V rokoch 2010 až 2012 sme do nej cez spoločnosť Nová Energia investovali 60 miliónov eur. Podstatný bol príchod partnerov investorov, keď sa zo mňa ako partnera stal aj manažér cudzích investícií. Skyside sa tu posunul o krok ďalej.

Na webe uvádzate plán investícií do realít v roku 2013 v objeme 23 miliónov eur. S projektmi s nápojmi to všetko vyzerá expanzívne.
Jednotlivé plány aj projekty, samozrejme, kvantifikujeme, celkový cieľ však definujeme bez čísel. Pre nás je ním primárne horizontálna spokojnosť po osi partner, manažér, každý spolupracovník a externé prostredie.

O aké projekty pôjde?
Teraz napríklad staviame administratívny objekt v centre Košíc Alžbetina za štyri milióny eur. Kúpili sme dva hotely Semafor v Tatrách a Poštár na Zemplínskej šírave, ktoré ideme rekonštruovať. Z našej stratégie vyplýva, že ich nebudeme prevádzkovať. Máme partnera, ktorý je hotelier a má záujem o prevádzku, ale nie o vlastníctvo, my naopak. Ďalej sú to dve obchodné centrá, ktoré sa tiež idú realizovať pre konkrétneho prevádzkovateľa.

Máte v hľadáčiku aj úplne nové segmenty?
Private equity chápem ako využitie a zhodnotenie každej potenciálnej príležitosti na trhu. Ako každú pre nás však chápem takú, ktorú vieme zhodnotiť, a teda jej aj musíme rozumieť. Dostali sme napríklad ponuku v zdravotníctve. Vyzerala veľmi zaujímavo, ale keďže zdravotníctvo, jeho legislatívu a zákonitosti vôbec nepoznáme, nešli sme do toho.

Teda segmentovo ostávate v základnej štvorke?
To zasa nie. V posledných rokoch do skupiny pristúpili viacerí noví partneri. Každý z nich sa orientuje v nejakej problematike. V niečom podniká alebo podnikal. Vďaka nim zvažujeme dva nové segmenty, ktoré osobne síce nepoznám, ale oni áno. Nateraz sa teda črtajú dve nové oblasti, do ktorých analyzujeme vstup.

Týmto spôsobom pribudli aj spomínané fondy?
Tie prišli ako logický dôsledok toho, čo a ako robíme. Skupina funguje na princípoch klasickej private equity. Získame podnik, aby sme zvýšili jeho hodnotu, a predali ho. Pre časť z projektov sa ukazuje ideálny predaj do fondov. Samozrejme, tie otvárajú mnoho ďalších možností a príležitostí tak pre skupinu, ako aj pre investorov.

Ste s fondmi spokojný?
Naše dva fondy sme sprístupnili pre investorov len nedávno. Jeden minulý a druhý v spolupráci so spoločnosťami Arca Capital, Avant a Infinity Capital tento rok. Oceňujem, že môžeme spolupracovať s významnými hráčmi na trhu. Je to pre nás signál, že naše projekty sú nastavené zaujímavo.

Spomínali ste fotovoltiku, ktorá prežíva ťažšie obdobie. Vám pomohla?
V podstate áno. Cez fotovoltiku sme si získali elementárnu dôveru partnerov. Na výstavbu v úhrne 14 MW, na ktorú sme sa podujali, sme mali pár mesiacov. Bolo treba stíhať termíny, všetko muselo klapať. Málokto veril, že zo 14 projektov zrealizujeme 14. Podarilo sa. No vo fotovoltike máme aj zlú skúsenosť, a to z Bulharska.

Čo sa tam udialo?
Bulhari zmenili nastavené podmienky výkupu elektriny retroaktívne, čo zmenilo pôvodné nastavenie investície zo strednodobej návratnosti na výrazne dlhodobú. Alebo inak povedané, prerobili sme. Podmienky sa začali meniť vo viacerých krajinách a my sme reagovali. V obnoviteľných zdrojoch síce zostávame, no zatiaľ len na Slovensku a v Česku, meníme slnečnú energiu za iné obnoviteľné zdroje.

Koľko ste investovali v Bulharsku?
20 miliónov eur. Teraz sa preto sústredíme na inštalácie na báze drevnej štiepky, prípadne energetického spracovania odpadov. Zaujíma nás aj malá voda. Vedie nás idea, že tieto surovinové vstupy budú dlhodobo prístupné a stabilnejšie ako iné. Zároveň vstupujeme aj do jednej zabehanej inžiniersko-dodávateľskej spoločnosti v energetike.


Čo je Skyside
Slovenská investičná private equity skupina má holandskú materskú spoločnosť, ktorá pôsobí vo viacerých krajinách. Riadiace centrá máme v Košiciach, Bratislave a v Prahe. Prioritne podniká v energetike, vo výrobe nápojov, v retaili a realitách.


Kto je Maroš Škorec
Podnikať začal v roku 1991 v Košiciach v maloobchode. V roku 2001 cez Východoslovenskú železničnú získava veľký kontrakt v Azerbajdžane. Za utŕžený zisk spoluzakladá private Equity Skyside. V roku 2010 do Skysidu priberá ďalších partnerov.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.