Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.07.2014, 00:00

Slovenský trh je malý. Zaujímajú nás USA

IT. Sme najväčší na Slovensku. Teraz chceme mať aspoň polovicu tržieb zo zahraničia.

- Podnikať začal už na strednej škole. Momentálne šéfuje najväčšej webhostingovej firme na Slovensku

- Je otcom viacerých ďalších startupov. Momentálne sa snaží presadiť s projektom InHiro, ktorý firmám pomáha s hľadaním nových zamestnancov

- S Websupportom sa chce výraznejšie presadiť v zahraničí. Momentálne rieši akvizície webhostingových firiem v Maďarsku a Česku.

Úspešný príbeh Websupportu, ktorý zo stredoškolských lavíc vyrástol až na slovenskú webhostingovú jednotku, je už známy. Čím však spoločnosť žije dnes?

Žijeme expanziou mimo Slovenska. Počas podnikania sme si uvedomili, že slovenský trh je veľmi malý a my síce rastieme, ale vzhľadom na veľkosť trhu to je veľmi relatívne. Podobná firma na nemeckom či americkom trhu je niekoľkonásobne väčšia. Takže sa snažíme expandovať do okolitých krajín, ale aj do Spojených štátov a Nemecka.

V polovici minulého roka ste spomínali najmä Rakúsko, Maďarsko, Poľsko či Ukrajinu, kde mal byť rast ľahší. Ako sa expanzia do týchto krajín vyvinula?

Ukrajinu sme nejako neriešili, bola to pravdepodobne iba jedna z myšlienok.

Vychádzalo to pravdepodobne z toho, že na Západe vás vnímajú ako východoeurópsku firmu, čo akoby trochu znižovalo dôveryhodnosť. Na Ukrajine to mohlo byť inak.

Nakoniec sme sa na to neodhodlali a finišujeme na tých ostatných krajinách. Prišli sme na to, že aby sme sa tam mohli rýchlejšie rozbehnúť, musíme tam niekoho kúpiť a získať kritickú masu klientov. Momentálne teda dokončujeme akvizície v Česku a v Maďarsku. V Maďarsku dohoda už je, už sa to iba podpisuje.

Môžete už povedať, koho a za koľko kupujete?

To by som ešte nehovoril. Oni zmluvu už majú, ale ešte nie je podpísaná. Dohodli sme sa, podali si ruky, ale nie je to také, že by sme ich už prevzali. Ale nie je to v miliónoch.

Koľko klientov by ste akvizíciou mali získať?

Je to asi okolo šesťtisíc klientov.

To je tá kritická masa, ktorú ste hľadali?

Určite je to lepšie ako nič, ako začínať od nuly. Malo by to stačiť na fungovanie pobočky v krajine.

Váš akvizičný cieľ v jednotlivých krajinách sa odvíja od veľkosti trhu?

Odvíja sa jednak od toho, čo tam chceme dosiahnuť, ale aj od ponuky, teda čo tam je k dispozícii. Lebo tých firiem zase nie je tak veľa a my si nemôžeme povedať, že niekoho chceme za hocijakú cenu. Biznis veľmi dobre poznáme a vieme si na základe klientov, obratu firmy a podobne, presne vypočítať návratnosť. Teda musíme nájsť firmu, ktorá je na predaj a zároveň sa dohodnúť na takých podmienkach a cene, aby nám to dávalo ekonomický zmysel. Väčšina majiteľov chce pritom firmy predávať veľmi draho.

Filozofia Websupportu na Slovensku stojí do veľkej miery na silnom servise. Ako chcete túto myšlienku relatívne nákladnú na personálne zázemie realizovať na zahraničných trhoch?

Plánujeme stavať na malých lokálnych pobočkách, ktoré by sme postupne mohli rozšíriť. Na Slovensku je týmto spôsobom naša značka silná, ale nemyslím si, že to je to hlavné, čo ľudia kupujú. Ide o kvalitu, skúsenosť a podobne. Často sa stretávam s prístupom, že niekto chce mať e-shop a o webhostingu vie veľmi málo. Spýta sa teda napríklad bratranca, čo študuje informatiku, či mu nevie niekoho odporučiť. Na to potrebujeme práve kritickú masu – teda ľudí, ktorí budú u nás a budú odporúčať naše služby. Do reklamy môžeme tlačiť veľa peňazí, ale pokiaľ nemáme silný brand, sú to vyhodené peniaze.

V podstate ide o lacnejšiu formu marketingu...

Presne. A navyše keď síce máte kvalitu, ale máte päť klientov, všetko sa buduje veľmi pomaly. Teraz už nemáme takú trpezlivosť ako pri začiatkoch Websupportu, keď sa nám kritická masa z

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.