Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.04.2014, 23:58

Slováci nakupujú v menšom

Spotrebitelia preferujú jednodňové až dvojdňové nákupy, hovorí Ľubomír Drahovský, analytik obchodu agentúry pre prieskum trhu TERNO pre HN:

Tesco dlhodobo vládne slovenskému maloobchodu. Za minulý rok vaša agentúra odhadla prepad tržieb. Čo za tým podľa vás stojí?

Ukazuje sa, že koncern Tesco prechádzal komplikovaným obdobím, ktoré sa odzrkadlilo, i keď v menšej miere, aj u jeho dcéry na Slovensku. Lesk hypermarketov, v ktorých je Tesco u nás lídrom, postupne stráca na atraktivite. Spôsobuje to i zmena nákupných zvyklostí. Dnes namiesto celotýždňových nákupov preferujú kupujúci skôr jedno-až dvojdňové nákupy.

Na to chcelo Tesco zareagovať formátmi ako napríklad Tesco expres. Podarilo sa im to?

Je to doplnkový formát, ktorý si najmä v Bratislave navzájom silno konkuruje s menšími predajňami, či už nezávislými alebo členmi väčších sietí, ako je Moja Samoška. Tesco imidžovo zabojovalo aj predajom cez internet a dodávkou potravín priamo do domácností. Napriek tomu sa mu nepodarilo dosiahnuť také tržby ako spoločne dvom dcéram skupiny Schwarz Group, teda Lidlu a najmä Kauflandu, ktoré cieľavedome budujú svoje spotrebiteľské skupiny.

Podľa odhadov tržieb vašej agentúry práve skupina Schwarz vlani na Slovensku prvýkrát predbehla Tesco. Čím dokázal Lidl a Kaufland zaujať?

Kaufland si zákazníkov získava širokým sortimentom za prijateľnú cenu a Lidl dobre formovanými akciami potravinárskeho, no predovšetkým nepotravinárskeho sortimentu v opakovaných termínoch. Treba si uvedomiť, že ľudia stále nakupujú cez cenu. Hoci dúfam, že v budúcnosti sa to zmení. Už teraz sa vo väčších mestách formujú skupiny, ktoré prihliadajú skôr na vyššiu kvalitu.

Ako sa bude súboj týchto medzinárodných obchodníkov vyvíjať tento rok?

Pravdepodobne bude pokračovať súboj dcér skupiny Schwarz a Tesco o lídra nadnárodného obchodu, ale myslím si, že v popredí zostanú zástupcovia nemeckého obchodu. Bude ich úspešne dopĺňať Billa, člen skupiny Rewe. Netreba však zabúdať ani na silného domáceho hráča, ktorým je COOP Jednota Slovensko s najrozšírenejšou obchodnou sieťou. Súčet všetkých Jednôt by ich dostal na druhé miesto v top 10 a na tretie v sieťach. Nemožno však miešať hrušky s jablkami. Jednotu Slovensko tvorí 27 ekonomicky samostatných právnych subjektov.

Na Slovensku nám však rastie ďalší silný hráč.

Novú akvizíciu vlastníkov Terna a Mojej Samošky, teda kúpu Aholdu, sme vo výsledkoch uplynulého roka nemohli zohľadniť, pretože sa udiala len nedávno. Vo výsledkoch za rok 2014 sa však tak stane a týmto spojením s veľkou pravdepodobnosťou vznikne najsilnejší domáci predajca potravín.

Ako sa darilo ďalším slovenským sieťam Labaš a CBA?

Inak sa predáva a nakupuje v regiónoch, kde je vysoká nezamestnanosť, respektíve nízke príjmy. Spoločnosti Labaš, ktorá je aktívna na východe, sa darí dobre aj vďaka tomu, že si dokázala vybudovať sieť 700 franchisových predajní Fresh. Aj tu však platí, že bez dobrej logistiky a dodávok pre franchisantov by to nešlo, pretože by sa mohli rozhodnúť pre iný koncept. Lučenecká CBA nedosiahla taký výsledok ako rok predtým nie v dôsledku slabšej aktivity, ale pre novú štrukturalizácie siete. Buduje koncepty Kocka a Cent, ktoré môžu byť z môjho pohľadu v blízkej budúcnosti úspešné.

Pripravujú sa predajcovia na otváranie nových predajní a najímanie nových zamestnancov?

Samozrejme. Obchod sa pripravuje na to, že sa spotrebiteľské správanie pozitívne zmení. A všetci, vrátane malých sietí, investujú do rekonštrukcií, remodelingu. Majitelia sa teda správajú optimisticky, čo napokon môže pozitívne vplývať aj na nákupy.

Za vlaňajšok tržby maloobchodu narástli len o desatinu percenta. Podarí sa obchodníkom tento rok odraziť od dna?

Už rok 2012 bol mizerný. A minulý rok len dokázal, že obchod stagnuje. Rast tržieb o desatinu percenta je na úrovni štatistickej odchýlky. Našťastie potiahol maloobchod v nešpecializovaných predajniach, ktorý kompenzoval straty špecializovaných predajní s potravinami, tabakom či nápojmi. Napriek vyhláseniam o rastových prognózach sa však ukazuje, že spotrebiteľom veľmi dlho trvá, kým naberú optimizmus. Ak maloobchod tento rok dosiahne čísla ako v roku 2013, bude spokojný. A to aj napriek tomu, že ceny rastú minimálne a už druhý mesiac sme v deflácii. Zákazníci však ostávajú voči nákupom chladní. Navyše sú okolo nás krajiny s plávajúcimi menami a pri ich oslabení oproti euru sa rozmáha nákupná turistika. Táto spolu s nižšou DPH na potraviny v okolitých krajinách pripravuje slovenský obchod o časť tržieb. Odraziť sa od dna teda nebude jednoduché.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.