StoryEditor

Anketa: Ako sa zmenil biznis s dovolenkami? Čomu pripisujete krachy kancelárií?

06.08.2013, 00:00

Juraj Vitko, riaditeľ TIP travel
Ak berieme do úvahy cestovné kancelárie s poistením zájazdu pre prípad úpadku, tých je okolo 300. Pre taký malý trh ako je slovenský ide o vysoký počet cestovných kancelárií a ukončenie činnosti niektorých subjektov je nevyhnutný. Štatisticky by išlo o bezvýznamné číslo, ak by sa netýkalo osudov stoviek ľudí. V minulých rokoch konsolidácia trhu cestovných kancelárií Slovensko obchádzala, skôr sme registrovali ich krachy v okolitých krajinách. Podmienky sú však podobné a ide o rizikové podnikanie, na ktoré vplýva mnoho externých faktorov, nie vždy ovplyvniteľných samotnou spoločnosťou. Chránený však nie je žiaden trh -- len pred pár mesiacmi sme boli svedkami krachu väčšieho nemeckého touroperátora, v minulom roku dokonca balansoval na hrane najväčší anglický touroperátor.   

Yannis Iliopoulos, majiteľ CK Aeolus
Malých zmien je veľa, spomeniem dve väčšie. Počas posledných rokov čoraz viac klientov nakupuje dovolenky na poslednú chvíľu -- last minute. Toto je veľký risk pre cestovky, pretože ak budú predávať veľmi lacno, budú im chýbať peniaze, a keď by chceli predávať drahšie, ostane im voľná kapacita. Fenomén last minute je fakt "hlboká voda", potrebuje skúsených ľudí. Druhý dôvod je taký, že ľudia vlastne nechcú veľmi jednoduché dovolenky s nenáročným ubytovaním. Ľudia hľadajú hotely na vyššej úrovni zväčša so službami all inclusive, ale, samozrejme, za čo najnižšiu cenu.

Eleonóra Fedorová, riaditeľka SATUR Travel
To, že krachujú cestovné kancelárie, je prirodzený vývoj na trhu, kde v jednej brandži totiž pôsobí príliš veľké množstvo subjektov. Aj tu platí, že trh cestovného ruchu sa prečisťuje o slabé subjekty a prežijú hlavne silné cestovné kancelárie.  Krach touroperátorov sa nedeje len na Slovensku. Tento rok napríklad skrachovala aj veľká nemecká cestovná kancelária GTI, ktorá sa špecializovala na arabské krajiny. Turisti dnes sú už veľmi scestovaní, a očakávajú, že budú neustále cestovať do nových destinácií. Z roka na rok sú tiež náročnejší na kvalitu hotelov, za ktorú sú ochotní si aj zaplatiť. 

Tomáš Cikán, spolumajiteľ ESO travel
Ku krachu cestovných kancelárií dochádza z jednoduchého dôvodu. Keď prišla kríza, seriózne cestovky mali vytvorené finančné rezervy, z ktorých dokázali pokryť dva či tri slabšie roky. Bohužiaľ, situácia sa síce mierne zlepšila, no rozhodne nie zásadným spôsobom, čo vytvorilo súčasnú situáciu na trhu. Rezervy sa vyčerpali a mnohí podnikatelia sa rozhodujú, čo ďalej. Okrem toho, že za posledné roky sa prečistil trh, mení sa i správanie zákazníkov. Tí prestali nakupovať dovolenku v predstihu a využívajú najmä last minute, ktoré touroperátori predávajú s minimálnym ziskom, ak vôbec.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 13:17