StoryEditor

Najväčším letiskám na Slovensku hrozí prepúšťanie

02.08.2013, 00:00

Medziročne zvýšilo počet cestujúcich o štvrtinu, stále je v zisku. Napriek tomu je dnes témou číslo jeden na Letisku Poprad-Tatry prepúšťanie. Z prvej slovenskej trojky letísk však nie je vôbec jediné. Rázne personálne škrty nedávno realizovalo Letisko Košice. O „nie optimálnom čísle“ pri počte zamestnancov dnes hovorí aj najväčšie Letisko Bratislava. 

Reštrukturalizovať  
Zisku v Poprade pomohli štátne dotácie, čo vec dáva hneď do reálneho obrazu. „Hovorí sa až o tretine pracovníkov, o ktorú chcú zredukovať súčasný stav,“ tvrdí jeden zo zamestnancov popradského letiska, ktorý nás požiadal nezverejniť svoje meno. Štátna firma teraz zamestnáva okolo 80 ľudí. Zamestnanci vidia hlavný problém v pravidelných linkách. „Tie potrebuje každé letisko, a my nemáme ani jednu,“ myslí si. Vlani linku do Varšavy a Gdanska zrušil poľský Eurolot, rok predtým do Prahy ČSA. Ešte na jeseň bola na spadnutie linka islandského dopravcu Iceland Express do Londýna, avšak nakoniec z dohody zišlo. Zástupca riaditeľky letiska Jozef Kuper potvrdiť prepúšťanie odmietol. Zároveň však opatrenie v najbližšom čase nevylúčil. „Odpoveď je predčasná, spoločnosť plánuje zefektívnenie a reštrukturalizáciu,“ povedal. Nechcel uviesť ani možné alternatívy opatrení. „Keďže plánovaný proces je v pracovnom štádiu, nie je možné sa k výsledkom bližšie vyjadriť,“ dodal. 

Radšej jeden na troch 
Oficiálnu správu, ideme prepúšťať, nevydalo zatiaľ ani Letisko Bratislava. Slová šéfa jeho predstavenstva Ivana Trhlíka sú však v tomto smere viac ako jasné. „Bratislavské letisko dnes zamestnáva 597 stálych zamestnancov, toto číslo však nie je optimálne,“ hovorí. Z nákladov letiska vo výške 20 miliónov eur ide viac ako polovica všetkých výdavkov na mzdy. Trhlík tu hovorí o potrebe zefektívniť prácu, rovnako myslenie pracovníkov. „Ľudia boli zvyknutí, že na jednej veci pracujú traja, my chceme, aby jeden robil na troch veciach,“ povedal. Juraj Toth, zodpovedný za marketing leteckých a neleteckých činností letiska v Košiciach, nám pre náhlu zmenu pracovného programu neodpovedal na otázky o možnej potrebe prepúšťania. Z čísiel však jasne vyplýva, že aj košické letisko opatrenie redukcie zamestnancov neobišlo. Kým vlani podľa agentúry SIMS pre neho pracovalo 178 ľudí, tento rok o štyridsať menej. To, že táto zmena mohla zabrať, naznačuje fakt, že i po dvojcifernej redukcii letisko poskytuje tie isté služby, navyše sa po spustení linky do Londýna chystá na väčšiu kapacitu turistov.  

Nespoliehajú sa len na jedno 
Nech už prepúšťanie nakoniec nadobudne akékoľvek rozmery, reakcie letísk naznačujú, že by nemalo byť jediným opatrením. Vedúci prevádzkového oddelenia Letiska Poprad-Tatry Juraj Rokfalusy potvrdzuje aktivity na získanie pravidelnej linky. „Najväčšie šance vidíme v obnovení letov do Londýna a Varšavy, kde je potenciál ich dlhodobo ekonomicky udržať,“ povedal. Vlani letisko dosiahlo zisk 151-tisíc eur pri celkových výnosoch 2,84 milióna eur. Do nich si však zarátalo aj 1,25 milióna z dotácií ministerstva dopravy. Celkovo rezort do letiska vlani vložil takmer päť miliónov eur. Väčšina išla na stavbu novej haly. Tá má Popradčanom priniesť možnosť bez časových prieťahov vybavovať lety prevyšujúce 180 pasažierov. Tomáš Tišťan

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 15:19