Prvá námietka za príliš nízku cenu podľa nových pravidiel štátnych nákupov je na svete. A to na výstavbu viac ako štvorkilometrovej diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno. Podľa zistení HN ju podali firmy Eurovia a Hochtief, ktoré na výstavbu tejto štvorprúdovky podali druhú najnižšiu ponuku, a to takmer 255 miliónov eur. Prvá Skanska pritom v súťaži ponúkla o takmer 65 miliónov menej. „Konkurent v tomto prípade verejnému obstarávateľovi predložil mimoriadne nízku cenu v porovnaní s priemerom ostatných predložených cien,“ potvrdil pre HN hovorca firmy Hochtief Michal Talián. Štát však odhadoval, že autostrádu postaví za 283,9 milióna.
Náročná stavba
Ide pritom o pomerne veľký rozdiel medzi prvou a druhou najnižšou cenou. Najnižšia ponuka je totiž takmer o štvrtinu nižšia, ako dala spomínaná Eurovia s Hochtiefom. Ako hovorí šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš, takéto výrazné rozdiely za éry takzvaných lacných diaľnic medzi prvým druhým v poradí nebývali. Ak sa aj vyskytli, tak medzi prvým a tretím, respektíve štvrtým v poradí. Napríklad za éry exministra dopravy Jána Figeľa, keď ceny prvýkrát prudko klesli. Išlo o výstavbu úseku diaľnice D1 neďaleko Levoče, kde bol rozdiel medzi prvým a druhým na úrovni dvoch percent. V prípade úseku cez Žilinu je takýto rozdiel medzi druhým konzorciom Eurovia, Hochtief (254,8 mil. eur) a štvrtým TSS Grade (259,9).
Podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja (SDKÚ-DS) môžu byť za námietkami aj ďalšie dôvody. V minulosti totiž Národná diaľničná spoločnosť za nízku cenu už vylučovala. Stalo sa to v prípade spoločnosti Hant, keď ponúkol najnižšiu cenu na výstavbu ružomberskej diaľnice. „Vyskúšali to. Šance na úspech sú však malé, keďže stavba je veľmi náročná a napríklad mosty sa dajú postaviť viacerými spôsobmi,“ konštatoval. O námietkach aktuálne rozhoduje Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý celý proces nekomentuje.
Blízko k dvom diaľniciam
Žilinská autostráda sa pritom už raz súťažila. Aj prvýkrát dala najnižšiu ponuku spoločnosť Skanska. Vtedy však ponúkla o niečo nižšiu cenu ako v súčasnosti. Kým v minulosti jej ponuku štátni diaľničiari neakceptovali, teraz jej v decembri už akceptačnýlistposlali. „Naša cenotvorba je štandardná a nami ponúkané ceny obsahujú všetky potrebné náklady na zhotovenie diela v kvalite a v čase,“ konštatovala šéfka Skansky Magdaléna Dobišová. Ich cena je pritom na úrovni dvoch tretín z predpokladanej ceny štátu. V minulosti sa však stavali diaľnice aj za menej ako polovicu z odhadovanej ceny štátu. Najnižšiu cenu stavbári so švédskym kapitálom ponúkli tiež na výstavbu rýchlostnej cesty R2 medzi Zvolenom a Pstrušou.