Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
06.02.2014, 23:59

Talkive mení majiteľa. Pôvodný ide do konkurzu

Podľa prevádzkovateľa stránky sa zmeny zákazníkov nijako nedotknú. Na obchod sa pritom množia sťažnosti.

Vymenili majiteľa, mená vo vedení nového však zostávajú rovnaké. Bratislavský eshop Talkive. sk hlási niekoľko zmien. Tou najzásadnejšou je tá, že jeho pôvodný majiteľ – Talkive smeruje do konkurzu. Prevádzku preberá nová firma K9, ktorú vlastní ten istý majiteľ ako tú zadlženú. „Zmena prevádzkovateľa nebude mať žiaden vplyv na zákazníkov,“ ubezpečuje majiteľ oboch firiem Boris Bartko a dodáva, že z jeho pohľadu je transakcia v poriadku. Právnici poukazujú na to, že je to jeden zo spôsobov, ako sa vyrovnať s dlhmi.

Ten istý majiteľ

„V každom prípade zákazníci nepatria medzi veriteľov spoločnosti. Čo sa týka štruktúry veriteľov, tak najväčším veriteľom spoločnosti som ja,“ spresnil Boris Bartko. Na ďalšie otázky zatiaľ neodpovedal. „Tento týždeň sa mi už nepodarí k nim dostať,“ uviedol. Zaujímali nás vysvetlenia aj k ďalším skutočnostiam. Okolností vzbudzujúcich pozornosť je tu totiž viacero. Spoločnosť Talkive pred dvoma týždňami zmenila názov na TLKN. Návrh na jeho konkurz podáva Ľudovít Zaťko. Rovnako znejúce meno figuruje v terajšom manažmente eshopu.

Na portáli Heureka. sk sa v kolónke recenzie na Talkive. sk objavuje niekoľko desiatok sťažností. Napríklad za nedodanie správneho tovaru, nevrátenie peňazí či nemožnosť dovolať sa. Podľa reakcií recenzentov nedostatky sa začali objavovať zhruba pred rokom. Na druhej strane až 99 percent kupujúcich odporúčalo nákup aj ďalším zákazníkom.

Slovenská obchodná inšpekcia za posledné dva roky riešila 27 podaní na Talkive. sk, z toho päť vyhodnotila ako opodstatnených. „V roku 2012 boli uložené subjektu dve pokuty vo výške 700 eur za nevrátenie peňazí v lehote do 15 dní, pričom v konečnom dôsledku obchod spotrebiteľom peniaze vrátil,“ spresňuje hovorkyňa inšpekcie Danuša Krkošová. Minulý rok úrad eshopu uložil tiež dve pokuty vo výške 600 eur. Jedna sa týkala rovnakého priestupku, druhá trestala neoznačenie výrobku cenou.

Zo zisku do straty

Na otázku, či je v danom eshope vzhľadom na spomínané súvislosti bezpečné nakupovať, majiteľ spoločnosti nakupujbezpecne. sk Martin Bendík odpovedá, že ak spotrebiteľ daný eshop nepozná, je lepšie sa vyvarovať platbe vopred na bankový účet. „V tomto prípade odporúčame spotrebiteľom, aby za tovar zaplatili na dobierku,“ spresnil. Bendík nevylučuje, že zmenou prevádzkovateľa sa firma môže snažiť dostať z finančných problémov. „V roku 2012 vykázala stratu 7,5 tisíca eur, rok predtým čistý zisk viac ako 36-tisíc eur,“ dodal.

Koľko Talkive dlhuje veriteľom a či sú medzi nimi aj fyzické osoby, zatiaľ nie je zrejmé. Predbežná správkyňa firmy Barbora Mularčíková prebrala prípad minulý týždeň. Konkurz zatiaľ vyhlásený nie je, lehota na prihlasovanie pohľadávok preto ešte neplynie. „Veritelia budú známi až v štádiu vyhlásenia konkurzu, za predpokladu, že ako predbežná správkyňa zistím majetok, ktorý bude postačovať aspoň na úhradu nákladov konkurzu,“ vysvetlila.

Podobných prípadov je veľa

Advokát Michal Petrík hovorí, že ak tu firma K9 prebrala záväzky pôvodného Talkivu, bol by to zo strany ich majiteľa voči veriteľom veľmi korektný postup. Ak nie, situácia je už iná. „Ak v takomto prípade Talkive niekomu dlhuje peniaze, na majetok K9 by sa pri ich vymáhaní v konkurze už nesiahlo, hoci obe firmy vlastní ten istý majiteľ,“ dodal. Podľa Petríka riešenie dlhov cez zakladanie nových spoločností a prevádzkovanie tej istej činnosti je v republike bežné. „Prísnejšie to majú eseročky v Poľsku, avšak u nás podobné legislatívne zmeny nemožno očakávať,“ dodal. Výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozef Dvorský hovorí, že v krajine dnes pôsobí okolo 5500 eshopov. Prípadov, keď obchody podnikajú vyslovene s vopred naplánovaným cieľom poškodiť zákazníka, je dva až tri ročne. „Všetky sú okamžite medializované,“ povedal. Aj čísla o pochybeniach Slovenskej obchodnej inšpekcie podľa neho treba vnímať v kontexte. „Zo 135 kontrolovaných subjektov nedávno pochybenie našli pri 120. Naopak, náš výskum hovorí o 90-percentnej spokojnosti, keď preverovaných bolo 1408 obchodov,“ povedal. Vysvetlením je podľa neho to, že medzi pochybeniami je väčšina prísne formálneho charakteru. „Napríklad, ak v dokumentoch jeden prevádzkovateľ zamenil pojem reklamácia a záruka,“ uviedol.

Základy bezpečného nakupovania na internete Slovenskej asociácie pre elektronický obchod

Identifikujteinternetového obchodníka.

– Dôkladne siprečítajte všetky informácieo predávanom výrobku.

– Vopred si overte ponúkané možnosti dopravy tovaru,ceny za dopravu.

– Skontrolujte siinformácie o záručnej lehotea servisných miestach pre záručný a pozáručný servis.

– Oboznámte sa ajs reklamačným poriadkom.

– Pokiaľ je to možné, uprednostňujte internetové obchodyregistrované na Slovensku, ktoré sa riadia slovenskou legislatívou a spadajú pod jurisdikciu SR.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.