Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
15.12.2015, 18:03

Nátlakové správanie RegioJetu môže poškodiť trh. Dopravca to odmieta

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje za neprijateľné, aby minister dopravy ustúpil súkromnému dopravcovi RegioJet na základe tlaku a vydierania. Upozornil na to dnes s tým, že nátlakové praktiky českej spoločnosti nie sú pre dopravný trh prospešné. Dopravca jeho vyjadrenia odmieta a označil ich za lživé obvinenia na hrane žalovateľného ohovárania.

RegioJet pred pár týždňami ohlásil možný odchod z linky Bratislava – Košice, ak minister dopravy nevyrieši prevádzku stratových IC vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). "Takúto nátlakovú praktiku nevyskúšal český RegioJet na Slovensku po prvýkrát, pričom po tom, ako im prvá nátlaková akcia v autobusovej doprave na županov nevyšla, tentoraz sa ju pokúsili vystupňovať a smerovať priamo na ministra dopravy," poukázal inštitút.

Bolo ustúpenie správne?

Otázkou podľa neho je, či bolo ustúpenie zo strany ministerstva a štátneho dopravcu správne. "Nie je podľa nás akceptovateľné, aby minister dopravy ustúpil na základe tlaku a vydierania. To, čo je na celej veci tiež podozrivé, je skutočnosť, že štátna ZSSK ustúpila až po tom, ako RegioJet ohlásil odchod z trate Bratislava – Košice, čím by sa štátnej ZSSK optimalizovali podmienky na podnikanie," zdôraznil predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Inštitút pripomenul, že RegioJet vyčítal ZSSK možné krížové financovanie IC vlakov. "RegioJet ale získal za nie celkom transparentných podmienok a bez verejnej súťaže lukratívnu trať Bratislava – Dunajská Streda, kde sa českému prepravcovi darí. Podnikanie RegioJetu prekvitá najmä na dotovaných tratiach. Je možné, že zo ziskov z dotovaných tratí financuje odstránenie konkurencie vo vlakovej a autobusovej doprave?" pýtal sa riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

RegioJet tieto vyjadrenia odmieta

Ako dodal, aj napriek verejne deklarovaným stratám spoločnosť masívne rozširuje svoje aktivity na trhu. Je preto podľa neho otázne, z čoho sú tieto aktivity financované.

"Vyjadrenia zástupcov IDH zásadne odmietame. Sú to lživé obvinenia pohybujúce sa na hrane žalovateľného ohovárania a ukazujú na neznalosť fungovania trhu železničnej dopravy aj RegioJetu," reagoval pre TASR hovorca dopravcu Aleš Ondrůj.

Spoločnosť odmieta obvinenia z krížového financovania komerčných a dotovaných vlakov a tvrdí, že prevádzka na trase Bratislava – Komárno je úplne oddelená. "Na rozdiel od ZSSK sú používané úplne iné vozidlá, iní zamestnanci, vlaky jazdia po inej trase, využívajú iný rezervačný systém," opísal Ondrůj.

Firma podľa neho dostáva všetky platby od štátu formou záloh na úrovni vlaňajška a na svoje náklady navyše zatiaľ prevádzkuje dodatočné súpravy, ktoré musela nasadiť po zavedení vlakov zadarmo. "RegioJet teda zatiaľ tento rok investoval viac z vlastného, než dostal preplatené od štátu. Rozhodne sa tak nedá hovoriť o tom, že by sa rozvíjal na základe tržieb z dotovanej dopravy," ubezpečil Ondrůj.

Vlastné zdroje

Ako doplnil, svoj rozvoj a všetky investície financuje výhradne z vlastných zdrojov a z výsledkov vlastných podnikateľských aktivít. Je súčasťou dopravnej skupiny Student Agency, ktorá mala za minulý rok rekordný zisk a ziskový je RegioJet aj v Česku.

Rezort dopravy konštatoval, že vedenie ZSSK je povinné správať sa hospodárne. "Toto rozhodnutie ZSSK podľa našich informácií nijako nesúvisí s mediálnymi vyjadreniami RegioJetu, ktoré sa opakovali v pravidelných intervaloch. Ministerstvo si uvedomuje zvýšený dopyt po diaľkovej preprave a je pripravené riešiť chýbajúcu kapacitu dopravných výkonov vo verejnom záujme," tlmočil jeho hovorca Martin Kóňa.

 

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.