Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Rebríček ukázal, že hoci v top desať najhodnotnejších firiem dnes dominujú americké IT firmy, aj v päťročnom porovnaní bez ohľadu na sektor si na hodnote pridávali firmy v USA v miliardách dolárov, kým európske si pridávali ,len` v miliónoch, prípadne hodnota ich akcií klesala. V čom vidíte príčinu?
Americké firmy profitovali v prvom rade zo silnejšieho domáceho ekonomického rastu a rýchlejšieho zotavovania sa amerického hospodárstva z finančnej krízy. Taktiež boli odvážnejšie v zahraničných investíciách a zvýšili tak tržby z predaja na rýchlejšie rastúcich trhoch. V neposlednom rade sa im darilo lepšie odhadnúť skutočný potenciál nových a rozvíjajúcich sa technológií. Firmy podnikajúce v stagnujúcej eurozóne sú vo všeobecnosti viac konzervatívne, čo má priamy dosah na ich ochotu investovať do rozširovania svojej činnosti a do nových technológií.

Americkým firmám zjavne zarábajú aj tamojšie burzy. Do akej miery práve domicil burzy dokáže firme zhodnocovať či zlacňovať akcie?
Najväčšie spoločnosti sú kótované na etablovanejších svetových burzách, ktoré ponúkajú vyššiu likviditu, ochranu investorov, regulačné opatrenia, poradcov a technológie. Tie môžu podporiť rast a zvýšiť prístup ku kapitálu, ktorý je dôležitý pre firmy tejto veľkosti. Tieto spoločnosti takisto priťahujú globálnych investorov schopných obchodovať na väčšine svetových búrz. Takže konkrétna burza, za predpokladu, že má spomínané atribúty, nemá priamy vplyv na ocenenie v strednodobom horizonte.

Prekvapením v kríze je Anhauser-Bush InBev. Ten v rebríčku poskočil za päť rokov o 115 miest a prilepšil si o 105 miliárd dolárov. Dokonca aj podľa iného rebríčka značiek sa ukázalo, že pivné firmy v kríze rastú. Kde vidíte dôvod?
Alkohol, ale tiež ostatný spotrebný tovar ako napríklad tabak, sa predáva aj napriek hospodárskym výkyvom, a preto investície do takýchto spoločností predstavujú jednu z obranných investičných stratégií v období ekonomickej neistoty. Spoločnosti vyrábajúce nápoje sú väčšinou agresívnejšie pri vstupoch na rýchlo rastúce trhy, kde ťažia zo svojho potenciálu a snažia sa presadiť svoju značku. Svoj vstup väčšinou realizujú formou strategických akvizícií. To je aj prípad spoločnosti Anhauser, kde k nárastu jej hodnoty prispeli okrem organického rastu aj akvizície, napríklad kúpa spoločnosti InBev.

Slávka Boldocká

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.