Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.06.2015, 00:00

Španieli sú vo finále. Chcú obchvat Bratislavy

Spoločnosť Cintra je lídrom konzorcia, ktoré podalo ponuku na výstavbu tohto obchvatu.

Doteraz žiadnu veľkú stavebnú zákazku na Slovensku nemali. A aj tak si teraz trúfajú na jeden z najväčších diaľničných projektov v histórii Slovenska – výstavbu takzvaného nultého obchvatu Bratislavy. Na výstavbu takmer 60 kilometrov autostrád za 4,5 miliardy eur, ktoré chce štát začať realizovať už na budúci rok cez PPP projekt (verejno-súkromné partnerstvo), si robí chúťky aj španielsky stavebný gigant – spoločnosť Cintra. Ide o lídra konzorcia, v ktorom je aj rakúska firma Porr a investičný fond Macquarie Capital Group. „Toto nie je prvý raz, čo prichádzame na nový trh, na ktorom nemáme dostatočné zastúpenie. Môžeme pridať hodnotu tomuto projektu,“ vyhlásil jej predstaviteľ Carlos Ugarte Cruz.

Môžu prísť i ďalšie firmy

Nejde pritom o ich prvý projekt v strednej a vo východnej Európe. Napríklad v Poľsku stojí tento španielsky gigant za stavbou jednej z ich diaľnic. A nováčikom nie je ani na svetovom stavebnom trhu, kde sa podieľal na viacerých autostrádach. Patril medzi ne napríklad južný obchvat Madridu či diaľnice v Kanade, ale aj v Čile.

Cintra z južanských firiem pritom nie je jedinou, ktorá sa chce natlačiť na slovenský trh. Aktuálne z týchto krajín u nás pôsobia už dve. Prvou je Salini Impregilo, ktoré stavia náš najdôležitejší tunel Višňové. Druhou je španielska firma Corsán Corviam. Tá sa podieľa na výstavbe úseku rýchlostnej cesty R2 pri Zvolene. Podľa odborníkov však nejde o výnimočný stav. „Biznis je zaujímavý, keď sa točí. Keď ešte v Španielsku prevláda kríza, netočia sa veľké peniaze. Firmy potrebujú veľké verejné zákazky, preto hľadajú odbytištia s tých štátoch, kde sa trh hýbe. A u nás sa hýbe,“ povedal bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák.

Nejde však len o jediný dôvod. Ako povedal partner spoločnosti Deloitte Ivan Lužica, záujem nielen južanských krajín bol podnietilo i to, že ide o veľký projekt. Podľa neho to však súvisí aj s tým, že Slovensko je štandardnou krajinou Európskej únie a ponúka firmám trh, ktorý je podobný tomu u nich doma.

Tieto firmy však nemusia byť jediné, ktoré na Slovensko môžu pribudnúť. Prednedávnom Národná diaľničná spoločnosť vypísala tri tendre na výstavbu troch diaľničných úsekov. Konkrétne ide o dva úseky na východe a jeden na severe Slovenska. Ich hodnota sa pohybuje v stovkách miliónov eur. „Nevylučujem, že môžu prísť ďalšie spoločnosti,“ povedal Lužica.

Aj do susedného Česka

Naša krajina však nie je výnimkou. Nové firmy prichádzajú i do susedného Česka. Ako povedal riaditeľ výskumnej spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek, o zákazku na opravu tamojšej diaľnice D1 sa uchádzala jedna z talianskych spoločností. „V krajinách ako je Španielsko či Taliansko je silný pretlak ponuky na dopytom, a preto sa i tieto firmy snažia získavať čo najviac zákaziek v zahraničí. V rade prípadov sú ochotné ponúknuť i veľmi nízke ceny,“ konštatoval Vacek.

Takmer 60 kilometrov autostrád chce štát začať stavať budúci rok cez PPP projekt, teda cez verejno-súkromné partnerstvo. Celkové náklady naň sa majú predbežne pohybovať na úrovni 4,5 miliardy eur, pričom štát očakáva, že súťaž túto cenu zníži. Dokončiť ho plánuje v roku 2020.

Fakty o spoločnosti Cintra

Založili ju v roku 1998

Pôsobí vo viacerých krajinách sveta – Austrália, Kanada či USA.

Okrem toho postavila južný obchvat Madridu, či úseky vo Veľkej Británii.

Má viac ako 1600 zamestnancov.

Z toho viac ako 60 percent pracuje mimo Španielska.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.