StoryEditor

Slováci pomáhajú Švédom stavať bane

24.04.2013, 00:00

Predstavte si, že vám jedného dňa oznámia, že sa celé centrum vášho mesta musí presťahovať o niekoľko kilometrov ďalej, pretože je pod ním najväčšia železorudná baňa na svete. Presne to sa stalo obyvateľom mesta Kiruna na severe Švédska. A prsty v tomto banskom projekte majú aj Slováci. Stavebná spoločnosť S-Bau SK z Prievidze v bani razí ťažobné šachty, ktorými sa ruda dostáva na povrch. Kiruna sa už začína pripravovať na presun, aby umožnila rozšírenie ťažby. „Momentálne sa začalo s presťahovaním železnice, má to pokračovať mestskou radnicou, športovou halou plus nejaká nová zástavba,“ ozrejmuje majiteľ firmy Anton Sumerák.

 

Skúsenosti z tunelov
Sumeráka oslovila s ponukou na spoluprácu stavebná spoločnosť NCC, ktorá patrí k najväčším v severskom regióne. Hlavné dôvody boli dva. Jednak mal skúsenosť s tunelmi, ktoré sú v mnohých ohľadoch podobnými stavbami ako bane. A jednak ich staval vo Švédsku pre ďalšiu tamojšiu spoločnosť Skanska. Sumerák pracoval pre jednu z dcérskych spoločností tejto švédskej firmy – Skanska BS. Ide o bývalé Banské stavby Prievidza, ktoré Švédi kúpili ešte v roku 2003.

Firma NCC oslovila Sumeráka v čase, keď Švédsko chystalo veľký rozmach baníctva. „Keďže je to za polárnym kruhom, je dosť veľký problém zohnať kvalitnú pracovnú silu,“ hovorí Sumerák. Pripojil sa k stavebnej firme svojho otca a vyrazili na sever. Na projekte začínali pôvodne len 12 zamestnanci firmy. Dnes tam má S-Bau SK už viac ako 45 ľudí.

V bani už sa ťaží
Úlohou Slovákov je rozšíriť existujúce banské kapacity. Momentálne sa ťaží v hĺbke 1 045 metrov a zásoby rudy by mali vystačiť do roku 2015. V roku 2008 sa preto štátna ťažobná spoločnosť LKAB rozhodla investovať historicky najvyššiu sumu 1,5 miliardy eur a ísť v bani hlbšie až na úroveň 1 365 metrov. Práve vtedy vstúpil do hry aj S-Bau SK, ktorý začal raziť šachty a momentálne zabezpečuje už aj jestvujúce stavby v podzemí. „Keďže sme vo veľkej hĺbke, sú tam seizmické aktivity. Našou úlohou je zabezpečiť, aby prípadné odpadnuté kamene nikoho nezranili ani nespôsobili škodu na majetku,“ vysvetľuje Sumerák.

Na novej úrovni by sa malo začať ťažiť od roku 2015 a železná ruda by v nej mala vystačiť na najbližších dvadsať rokov. „Ročná produkcia by mala dosiahnuť takmer 20 miliónov ton, otázka je, ako sa bude správať trh, či dopyt po železnej rude neklesne,“ vysvetľuje Sumerák. Od toho bude závisieť nielen tempo sťahovania centra mesta, ale aj účasť S-Bau na projekte. Sumerák je však optimistický. „Je to dlhodobý projekt, dúfam, že tam budeme do dôchodku,“ podotkol s úsmevom.

Ďalšie projekty
S-Bau má okrem Kiruny aj ďalší banský projekt vo Švédsku. Aktuálne pracujú v bani Garpenberg, ktorá je najstaršou prevádzkovanou baňou v krajine. Ťaží sa v nej meď, zinok, zlato a striebro. „Od začiatku minulého roku tam budujeme ťažobné šachty v súvislosti s rozširovaním bane,“ vysvetlil Sumerák. s tým, že prácu tam našlo 30 Slovákov a projekt potrvá minimálne ešte do polovice budúceho roka.

Švédsko je pre slovenskú firmu hlavným trhom. Z jej celkových tržieb tvorila vlani táto krajina 60 percent, teda zhruba 7 miliónov eur. Švédsko je tiež hlavný dôvod, prečo výnosy S-Bau medziročne stúpli o 30 percent. A na tento rok očakáva opäť rast. „Od roku 2008 stále rastieme vďaka švédskym aktivitám. Darí sa nám tam dohodnúť lepšie zmluvy,“ vysvetlil.

Aj preto plánujú na severe Európy ešte zosilnieť. Aktuálne bojujú o štyri nové zákazky, z toho dve priamo vo Švédsku a po jednej vo Fínsku a Nórsku. Všetko sú to tunelové projekty, s ktorými majú už skúsenosti zo Švédska. V rokoch 2009 až 2011 tam totiž stavali dva tunely v hlavnom meste. „Keď nám jedna z týchto štyroch vecí vyjde, tak budeme spokojní,“ dopĺňa Sumerák.

01 - Modified: 2004-10-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Varovanie Nemecku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 03:12