Prvoplánovo išlo skôr o politický krok ústretovosti voči voličom, nie ako ochrana železníc voči prichádzajúcim súkromným dopravcom, tvrdí pre HN Kravec.
Študenti a dôchodcovia majú cestovať vo vlakoch zadarmo. Ide o dobrý krok?
Aj ako bývalý politik KDH cestovanie zadarmo hodnotím ako zle uplatňovaný populizmus, ktorým je zvýhodnená len určitá skupina obyvateľov cestujúca železnicou. Zároveň je to nášľapná mína pre budúcu vládu, ktorá môže paradoxne vybuchnúť pod samotným Smerom v budúcej koaličnej vláde s patričnými dôsledkami tlaku na zrušenie.
Ale ako sa na to pozeráte ako bývalý generálny riaditeľ ZSSK?
Hodnotím to ako nesystémový krok, ktorý rozbíja akékoľvek pravidlá a mechanizmy trhu nielen železničného, ale celej verejnej dopravy. Zároveň tiež komplikuje zavádzanie Integrovaného dopravného systému. Okrem toho, ak už hovoríme o cestovaní zadarmo nariadenom vládou, tak pre všetkých dopravcov to je princíp rovnosti príležitosti, ktorý je nastavený aj v Českej republike.
Nemôže však vláda týmto krokom ochrániť stratové železnice v čase nástupu súkromníkov na náš trh?
Prvoplánovo išlo skôr o politický krok ústretovosti voči voličom, nie ako ochrana ZSSK voči prichádzajúcim súkromným dopravcom. Myslím, že Slovensko čaká podanie na Európsku komisiu od RegioJetu a Leo Expressu vo veci nedovolenej štátnej pomoci. Predpokladám, že Slovensko podanie obháji bez postihu.
Faktom však je, že vlakmi zrejme začne cestovať viac ľudí.
Bezplatné cestovanie a vyššie zľavy pre dochádzajúcich vo vlakoch na prepravu ľudí v prímestskej či diaľkovej vlakovej doprave vyvolá pohyb v prepravných prúdoch z autobusovej dopravy na železničnú. Skôr predpokladám vyšší presun cestujúcich z autobusov na vlak v segmente diaľkovej dopravy.
Podľa odhadov by mala novinka vyjsť štát na 13 miliónov eur. Je to reálny odhad?
Vyčlenená kompenzácia 13 miliónov eur za zľavy pre ZSSK a RegioJet (Bratislava – Komárno) je len prvotný odhad. Predpokladám, že skutočnosť bude vyššia.