Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.02.2015, 00:00

Východniari mali na ruke automobilku Toyota. Japonci sa Slovenska zľakli

Pred dvoma desaťročiami sa všetko pripravovalo na to, že pri Košiciach vyrastie nový závod japonskej značky.

Sú okamihy, ktoré môžu meniť podobu celého regiónu. Rodia sa síce ťažko, ale ich výsledky pomôžu niekoľkým generáciám dopredu. O jednom takom sa rozhodovalo pred 18 rokmi. A v centre záujmu boli Košice. Práve tie si do hľadáčika vybrala japonská automobilka Toyota. Tá sa rozhodla pre európsku expanziu a vo svojich myšlienkach zablúdila aj na Slovensko. A počítala s ním celkom reálne. Aspoň také boli v tom čase ohlasy z rokovaní. Malo to však jeden zádrh – vládu Vladimíra Mečiara a nie práve najlepšie meno Slovenska v zahraničí.


Slovensko malo počas vlády Mečiarovho HZDS vo svete zlé meno. Snímka: SITA/Marián Peiger

Rokovali už o pomoci

Písal sa rok 1997 a Východoslovenské železiarne (VSŽ) šokujú verejnosť. V Košiciach sa majú vyrábať automobily. Zákulisné informácie boli jasné. Pri Košiciach má vyrásť automobilka, ktorá bude spolupracovať s japonskou Toyotou. „V tejto chvíli nemôžeme komentovať podrobnosti našej štúdie možného druhého automobilového závodu v Európe. Toyota v súčasnosti zvažuje, či potrebuje nové investície v Európe a zbiera informácie v niekoľkých európskych štátoch,“ zahmlieval hovorca VSŽ. V hre mali byť susedné krajiny a my.

Rokovania skutočne prebiehali. Kým bežne o nich vláda ani zapojené firmy verejne nehovoria, v tomto prípade to bola výnimka. „Automobilku by sme mali začať stavať koncom roka 1999,“ uviedol pre novinárov predseda Dozornej rady VSŽ Alexander Rezeš. Oceliari dokonca hovorili o závode stredoeurópskeho významu. Gigant z východu už dokonca rokoval aj s japonskou bankou Nomura.

Slovenska sa zľakli
Pre východ krajiny by takáto investícia mala zásadný význam. Spolu s dodávateľmi mala fabrika vytvoriť tisícky miest. O vedľajších a nepriamych dosahoch ani nehovoriac. Nakoniec všetko prasklo ako veľká bublina. Dôvodov bolo viacero. Slovensku určite nepomohla mediálna kampaň, ktorú rozpútali predstavitelia VSŽ aj vlády. Japonské firmy na takéto „vynášanie“ z rokovaní neboli zvyknuté. Našej dôveryhodnosti to vôbec nepomohlo.

Tieto skúsenosti pritom len potvrdzovali už aj tak zlé renomé, ktoré malo v Slovensko v zahraničí. Zmarené referendum, únos prezidentovho syna do zahraničia aj obavy zo smerovania krajiny jednoducho urobili svoje. Japonci sa zľakli. O pár rokov neskôr otvorili spolu s Peugeotom svoj závod v susednom Česku. Tomáš Vašuta

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.