StoryEditor

Liptáci chcú uspieť luxusom. Aj u Porsche

09.05.2013, 00:00
Nepočítajúc malé dielne z kožiarskych podnikov v bývalom Československu, prežili ako jediní.

Dnes spoločnosť SlovTan Contract Tannery v Liptovskom Mikuláši ohlasuje dvojmiliónovú investíciu do novej výrobnej haly a technológií. Vďaka nej k  terajším 260 vytvorí približne 40 nových pracovných miest.

Pre Porsche a Boeingy
Podľa prokuristu SlovTanu Mariána Dávideka pri investícii nejde o nič iné, ako o pokračovanie v stratégii sústredenia sa na segment špičkovej kožiarskej výroby. „V tej bežnej sa s lacnejšou Áziou súťažiť nedá. Ak chce Európa vyrábať, musí ísť touto cestou,“ hovorí. Kože sa priemyselne spracúvajú do troch stupňov. Základného opracovania, stredného crust a finálnej hotovej kože.

„Ak dnes máme kapacitu pre crust zhruba polovičnú oproti základnému spracovaniu, nová hala ju zdvojnásobí,“ vysvetľuje hlavný motív investície. Okrem kapacity nové technológie posilnia automatizáciu. „To je pre nás kľúčové, lebo tá znižuje chybovosť a zvyšuje kvalitu. Tak budeme lepšie pripravení plniť náročné požiadavky najmä z automotive sektora,“ dodal.

Aj pre Porsche či Boeing
Kože z Mikuláša možno napríklad dnes vidieť v automobiloch Porsche alebo lietadlách Boeing. Rovnako v galantérii rôznych prémiových značiek. Napriek spomínanej automatizácii investícia do Mikuláša prináša aj nové pracovné miesta. „Pretože zvýšením celkovej kapacity sa po automatickom opracovaní zvýšia požiadavky na ručnú prácu v ďalších fázach spracovania,“ vysvetlil zdanlivý paradox.

Nové pracovné miesta
Dnes mikulášsky závod denne spracuje okolo sto ton koží. „Z toho sú to približne dve tisícky hovädzích koží a 900 je klokaních. Tie sú však plochou približne päťnásobne menšie,“ spresnil. Práve koža z austrálskeho stepného cicavca je kľúčová v stratégii Liptákov vyrábať pre top kvalitný a luxusný segment. „Má niekoľkonásobne dlhšiu životnosť a pevnosť oproti hovädzej koži už pri polovičnej hrúbke,“ spresnil. To z nej robí vybraný materiál napríklad aj na výrobu profesionálnych kopačiek. Radi ju majú na sebe aj motorkári. „Oproti hovädzej takmer ani pri čiernej farbe neabsorbuje slnečné lúče, preto v nej nie je horúco. Ak prší, neprepúšťa vodu,“ dodal. Koža sa začala v meste spracúvať už v roku 1630. Počas socializmu sa vyrábala pod hlavičkou Kožiarskych závodov. V roku 1997 do SlovTanu kapitálovo vstúpila nemecká skupina Schafstall Group.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 14:49