Päťkrát boli vo finále. Päťkrát siahali po investíciách, ktoré by zmenili celý ich priemysel. Päťkrát však prehrali. Ekonomický príbeh Poľska pripomína príbeh smoliara, ktorému vždy chýbal kúsok. Akéhosi Petra Sagana, ktorého bolo vidno, no nikdy nezvíťazil. Poliaci totiž za posledných päť rokov prehrali už päť súbojov o príchod veľkej automobilky. Aj preto tamojšie politické špičky vyťahujú „rozprávku“ o tom, ako ich chudobní Slováci preplatili.
Regionálny líder
Ešte na prelome tisícročia to v Poľsku vyzeralo celkom dobre. Krajina bola regionálnym lídrom vo výrobe automobilov a mala všetky predispozície, aby toto postavenie naďalej posilňovala. Už v roku 2001 však prišlo prvé vytriezvenie. Konzorcium automobiliek Toyota a Peugeot Citroën hľadá miesto pre svoju novú fabriku, ktorá má produkovať novú triedu malých automobilov. Do finále sa dostávajú Poliaci a Česi. Výsledok? Investíciu za 1,5 miliardy eur získava český Kolín.
Až takú ťažkú hlavu si z toho naši severní susedia nerobili. Po nových fabrikách sa totiž v tom čase obzerali aj ďalšie automobilky, príležitostí teda bolo viac než dosť. A jedna z nich prišla opäť z Francúzska. Tentoraz sa chcel rozširovať už len koncern Peugeot Citroën. Do finále postúpili tri štáty – k starým známym Poľsku a Česku sa tentoraz pridali aj Slováci. A práve oni brali v roku 2003 celý bank. Konkrétne, nová fabrika vyrástla v Trnave.
Začiatok pádu
Po strednej Európe sa už v tom čase pozerali aj Kórejčania. Producent automobiliek Hyundai a Kia chcel v našom regióne postaviť prvú európsku fabriku. V hre boli prakticky všetky štáty. Aj preto bol súboj vyšponovaný a sprevádzali ho mediálne vojny o tom, kto všetko vypadáva z boja o megainvestíciu. Závod Kie priklepli žilinskej Kii. Treba povedať, že v prospech Slovenska zohrala výraznú úlohu nálepka „proreformnej krajiny“. Poliaci tak mali smolu.
Keďže si Kórejčania situáciu prepočítavali, zistili, že región unesie ešte jednu ich fabriku. A tak sa v roku 2005 rozbehol ďalší súboj. Tentoraz bola v hre fabrika pre značku Hyundai. Do finále sa dostala dobre známa dvojica – Česko a Poľsko. Výsledok je dnes dobre známy. Kórejčania si s Poliakmi „neporozumeli“ a fabriku postavili v českých Nošoviciach.
Klinec z Británie
Tieto prehry zaboleli o to viac, že v roku 2005 Poliaci strácajú pozíciu regionálneho lídra vo výrobe automobilov. Na prvé miesto sa dostávajú českí susedia. Pred troma rokmi ich dokázali predbehnúť aj Slováci. Ostatné rozhodnutie Land Roveru túto priepasť ešte viac prehĺbi. Kým Česi aj Slováci dávno prekonali výrobu z predkrízového roku 2008, Poliaci tápu. V krajine dnes pôsobia tri automobilky, ktoré produkujú značky Fiat, Lancia, Fordy, Opel a Volkswagen. Vlani vyrobili asi o tretinu menej áut ako v roku 2008. Aj preto pred októbrovými voľbami hľadajú alibi, ktoré by ospravedlnili už piatu prehru o automobilku za ostatných 14 rokov. Tomáš Vašuta
Celková produkcia vozidiel (v tisícoch kusov)
krajina | 2008 | 2014 | 2014 (2008=100%) |
Slovensko | 575,7 | 993 | 172 % |
Poľsko | 952,8 | 593,9 | 62 % |
Česko | 946,6 | 1251,2 | 132 % |
Maďarsko | 346,1 | 227 | 66 % |
Zdroj: Coface