StoryEditor

RegioJet hrozí odchodom. Od Fica si pýta peniaze

15.06.2015, 00:00
Šéf súkromného dopravcu hovorí o nerovnosti podmienok, ktorá ich oberá o cestujúcich z radov študentov.

Keď prišli na slovenské trate, spôsobili malú revolúciu. Ponúkli nielen nízke ceny, ale aj vyšší komfort. Nápoje zadarmo, stevardi, ktorí pomáhajú s kuframi a jedlo na objednávku priamo do „kupéčka“. Dnes RegioJet obracia a zvažuje odchod. Dôvodom je polovica Slovákov, ktorá môže cestovať vlakmi zadarmo a štát túto výhodu prepláca iba svojmu dopravcovi. „Potrebujeme kompenzáciu za sociálne skupiny. Stačila by nám aj polovica z toho, čo dostáva ŽSSK a boli by sme v zisku,“ povedal pre HNtelevíziu majiteľ RegioJetu Radim Jančura.


Pozrite si exkluzívne videá so šéfom RegioJetu na HNtelevízii:

Lístky do Košíc predávame so stratou. Ceny porastú

Ak nedostaneme dotácie, tak zo Slovenska do konca roka odídeme

Šéf RegioJetu u Daga Daniša: Máte krásnu krajinu, ale sku*vený štát

Celý rozhovor so šéfom RegioJetu Radimom Jančurom (1. časť)

Rozhovor so šéfom RegioJetu Radimom Jančurom (2. časť)


Keď zľavy, tak pre všetkých

Súkromný dopravca v súčasnosti na trati Bratislava – Košice v niektorých dňoch prevádzkuje štyri páry spojov. Nedávno nakúpil 70 nových vagónov a od decembra chcel pridať ďalšie dve spojenia. Dnes však hovorí skôr o možnom odchode. „Ak sa niečo nestane a nedostaneme aspoň polovicu dotácie, tak v decembri odídeme,“ pokračuje Radim Jančura.

Odborník tieto slová nehodnotí ako vydieranie, ale skôr ako tlak. „Bolo by to vyrovnanie podmienok. Keď je jeden dopravca dotovaný, mali by byť aj ostatní. Alebo, naopak, žiaden,“ hovorí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý má blízko k opozičnej SDKÚ-DS.

Ceny pôjdu hore

Príchod RegioJetu na naše trate spôsobil pokles cien aj v IC vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko. Vzájomná cenová vojna spôsobila, že dnes sa cestujúci dostane žltým vlakom z Bratislavy do Košíc aj za deväť eur. Podľa Jančuru to však nie je udržateľná cena a za svoju strednú triedu, ktorá zodpovedá druhej triede v „ícečku“ a v súčasnosti stojí 14,90 eura, si v budúcnosti budú pýtať 18 eur. „Stále je to o tridsať percent menej, ako boli ľudia zvyknutí predtým než sme prišli na trh,“ dodáva Jančura.

RegioJet dnes najnižšiu triedu, ktorá zodpovedá rýchlikom, na trati Bratislava – Košice prevádzkuje aj za 9 eur. Podľa šéfa spoločnosti Radima Jančuru by optimálna cena za toto spojenie mala byť 13,30 eura. K zdražovaniu lístkov by mohlo prísť po odchode IC vlakov z tratí a následnej konsolidácii trhu.

Cenová vojna, ktorú rozpútal príchod súkromného dopravcu, totiž znamenala nielen lepšie ceny pre cestujúcich, ale aj rušenie niektorých IC vlakov.

„Ceny by sa mali znižovať tak, aby sa udržala kvalita a počet spojov. To, že zrušili polovicu IC vlakov, nemá vo svete obdobu,“ vysvetľuje šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

01 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 02 - Modified: 2024-04-19 09:13:32 - Feat.: - Title: Top farmár pre HN: Sektor je paralyzovaný. Jediná cesta je prenášať problémy na dodávateľov alebo na banky 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 14:03