Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.06.2013, 00:00

Elektronici pocítili problémovú eurozónu najviac

Elektrotechnický priemysel u nás voči kríze zďaleka nie je imúnny, v tomto čase sa však nachádza v tej lepšej, hornej časti sínusovej krivky. Sektoru tu pomáhajú vonkajšie okolnosti, ale najmä vlastná vynaliezavosť a inovácie, ktoré zachraňujú aj AU Optronics.

Aj druhý kvartál dobrý
„Prvý štvrťrok veľká časť našich členov zvládla z ekonomického hľadiska veľmi dobre a aj druhý kvartál sa zatiaľ ukazuje ako dobrý,“ hovorí generálny sekretár Zväzu elektrotechnického priemyslu SR Vlado Kalina. Dodáva, že vo väčšine firiem chcú problémy riešiť nie znižovaním stavov, ale hľadaním ďalších možností výroby. Situáciu na príklade svojej firmy opisuje riaditeľ Štefan Kuric z Elteku. „Kríza eurozóny nás výrazne zasiahla v druhom polroku minulého roka. Znižovali sme výrobné kapacity. Vo februári sa vývoj otočil. Investori v našom segmente sa rozhýbali a zákazky nám začali postupne rásť, v druhom kvartáli dokonca dramaticky,“ dodal. Nórska dcéra v Liptove tak mohla prijať viac ľudí, ako na jeseň prepustila.

Apatia poškodí podnikanie
Tieto udalosti však podľa Kurica plne obnažujú iné základné problémy. „Chýbajú vzdelaní, elektrotechnicky zdatní ľudia,“ spresnil. Veľký vplyv na podnikanie má podľa Kurica tiež úroveň korupcie, nižšia úroveň vzdelávania, odlev talentov. „Tieto procesy sú neúprosné a neveštia nič dobré. Prišla vlna apatie spoločnosti voči takýmto javom a určite sa to prejaví aj v podnikateľskom prostredí. Z dlhodobého hľadiska ide o neudržateľný stav,“ myslí si.

Príkladom firmy, ktorá krízu využíva vo svoj prospech, je spišskonovoveský výrobca svietidiel Leader Lights. Vo vývoji produktov sa prioritne orientuje na úsporu energie, čo v časoch znižovania nákladov oslovuje firmy. „Realizovali sme osvetlenia v niekoľkých výrobných halách, štadiónoch, na letisku, kde sa úspora oproti predchádzajúcim systémom pohybovala okolo 70 percent,“ hovorí marketingová špecialistka firmy Martina Chabadová. Táto stratégia inovácií dnes otvára aj dvere do zahraničia. „V súčasnosti sa nám rozbehlo viacero projektov vonkajšieho osvetlenia budov v Rusku,“ dodala.      

Inovácie, inovácie...
Podľa konateľa spoločnosti Regada Petra Šioviča, ktorá vyrába elektrické servopohony, sa v čase krízy treba držať na existujucich trhoch a pokračovať v inovácii produktov. Z hľadiska svojej firmy najväčšie príležitosti vidí v plánovanej výstavbe diaľnic, elektrární, devalvácii rubľa, v Číne a Turecku. „Riziká sú, ak sa spomínané projekty zastavia," dodal. Priestor na prijímanie nových zamestnancov nepredpokladá. Vedúci oddelenia marketingu a inovácií prešovského Elcomu František Pastirčák tvrdí, že v kríze je nevyhnutné nehovoriť, ako sa nedá, ale hľadať možnosti, ako sa dá. „Nemôžete pritom myslieť lokálne,“ dodáva. V jeho firme to znamená získavanie partnerov po celom svete cez poradenské firmy, softvérových integrátorov a koncových zákazníkov. V tomto kontexte sa teraz sústreďujú na využitie biometrického elektronického podpisu, ktorého pravosť vyhodnocuje inteligentný softvér. V podobnom duchu reaguje konateľ čadčianskeho výrobcu elektrónok JJ Electronic Ján Jurčo. Opatrení je potrebné vykonať niekoľko, ide najmä o vývoj nových výrobkov, výrobných zariadení, zvyšovanie produktivity práce,“ spresňuje. Vďaka tomu tento rok očakáva nárast výkonov o 20 percent. Riaditeľ Klauke Slovakia Ján Bednár z Dolného Kubína sa pri vplyvoch, ktoré určia ďalší vývoj, zhoduje s kolegami. „Určí ho celková situácia a vývoj na trhoch Európskej únie a v ostatnom svete,“ povedal. Za dôležité tu považuje udržať nastavenú úroveň celkových nákladov.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.