StoryEditor

Jaguar Land Rover zmení Nitru, automobilky vylepšujú Slovensko

25.08.2015, 00:00
Prinesú viac práce, lepšie cesty a viac peňazí pre obce a ľudí.

Keď pred vyše desaťročím začali prichádzať na Slovensko automobilky, ich príchod sprevádzali nádeje na zníženie nezamestnanosti, zvýšenie platov a zlepšenie slovenských ciest. Nie všetko sa zatiaľ naplnilo, ale obce pri automobilkách sú očividne bohatšie ako iné, kde sa autá nevyrábajú.

Obce v okolí automobiliek majú po príchode investorov vyššie príjmy z daní, ktoré používajú na obnovu budov a infraštruktúry. Znížila sa tam nezamestnanosť a zvýšil počet obyvateľov. Zdraželi pozemky a obce sú atraktívnejšie pre developerov aj pre prisťahovalcov. Ak si dediny pri Nitre, kam mieri Jaguar Land Rover, ustrážia výkup pozemkov, zvládnu nárast dopravy a znížia dosahy na životné prostredie, nemajú sa čoho báť. To im odkazujú starostovia obcí pri automobilkách PSA Peugeot Citroën a Kia Motors Slovakia, ktoré sme navštívili.

Peniaze vidieť všade

Vchádzame do Nededzy, obce neďaleko Žiliny a blízko automobilky Kia Motors. Domy v dedine sú opravené, majú nové fasády a okná. „Ľudia dostali za pozemky slušné peniaze napriek problémom pri výkupe, takže si za ne poopravovali domy,“ tvrdí starosta obce Peter Vajda. Obecný úrad je tiež opravený, má veľkú spoločenskú sálu. V Kii alebo v Mobise, čo je hlavný subdodávateľ kórejskej automobilky, pracuje asi stovka miestnych občanov a nezamestnanosť v obci sa znížila na 7,2 percenta. Sťahujú sa sem aj ľudia z východu Slovenska, ktorí si tu kúpili staršie domy. Navyše o pozemky majú záujem aj developeri, pretože je po nich dopyt. „V roku 2013 sme prekročili tisícku v počte obyvateľov a ich počet postupne narastá,“ informuje Vajda.

Takisto dane z nehnuteľností v obci výrazne narástli, hoci o konkrétnej sume starosta nechce hovoriť. Peter Vajda nás berie do ojazdenej Kie Sportage, ktorú obec odkúpila za dobrú cenu od automobilky, a preváža nás po dedine. Ukazuje, čo všetko sa v nej za posledné roky opravilo. Z vyšších daní sa rekonštruuje dom smútku či malý kaštieľ pri obecnom úrade. „Navyše automobilka nám prispieva na kultúru, šport, ale aj na škôlku či kaplnku,“ dodáva Vajda.

„Obec sa buduje, je to viditeľné. Opravili sa brehy potoka, kanalizácia. Máme nový športový areál. Prisťahovalo sa sem veľa mladých ľudí,“ opisuje zmenu Emília Zrebná z Nededze. Dodáva, že obyvatelia na začiatku síce šomrali, že prišli o pozemky, kde pestovali zeleninu a kde dnes mohli bývať ich deti, ale vidia, že sa oplatilo predať ich.

Z kopca nad Dražovcami je dobre vidieť polia, kde bude stáť nová automobilka Jaguar Land Rover.

Doprava a ovzdušie

Samozrejme starosta vidí aj negatíva prítomnosti veľkej fabriky za dedinou. Zastavala sa orná pôda, zvýšila sa intenzita dopravy, splodiny z lakovne by mohli znečistiť ovzdušie, i keď sa to prísne monitoruje. Choroby z povolania sa zatiaľ v obci neobjavili. „Pozitíva prevažujú nad negatívami. A keď sa tie ustriehnu, tak sa dediny pri Nitre nemajú čoho báť, lebo automobilka im pomôže,“ dodáva starosta Nededzy. Obavy z toho, že Kia odíde zo Slovenska, Vajda nemá. V posledných rokoch firma stále rozširuje výrobu, je v centre Európy a má vzdelanú a stále lacnú pracovnú silu.


Čítajte aj:

Kia priniesla peniaze na rozvoj obce

Od Jaguara čakáme viac práce


V susedných Gbeľanoch vidíme podobný obraz. Opravený obecný úrad, škôlka a kostol. V dedine práve jeden investor dokončuje rekonštrukciu kaštieľa, z ktorého bude hotel. Jozef Martinček, starosta Gbelian, radí obciam pri Nitre, nech sa pripravia na niekoľko mesiacov výstavby, ktorú bude sprevádzať hluk, prašnosť a pendlujúce nákladné autá. Potom ich čakajú vyššie príjmy z daní, ktoré im pomôžu v rozvoji. Kritickejšia k prítomnosti Kie za humnami Gbelian je pani so psom, ktorá nechce byť menovaná. „Bojíme sa, že automobilka púšťa chemikálie do pôdy. Cesty sú preťažené a to, čo nám dávajú na kultúru, je málo,“ myslí si.

V Tepličke sú spokojní

Presúvame sa do Tepličky na Váhom, obci, ktorá je najbližšie k fabrike a jej benefity sú najväčšie. Je to veľká obec, v ktorej centre sa opravujú brehy potoka. Je tu aj cukráreň, reštaurácia a v centre aj niekoľko obchodov. V cukrárni sa stretávame s Jozefom Báčem, hovorcom Kia Motors. Potvrdzuje nám, že automobilka ročne podporuje v okolitých dedinách rôzne projekty cez Nadáciu Pontis najmä v kultúrnej a sociálnej oblasti. Čo sa týka obáv o životné prostredie a znečistenie spodných vôd, Báče tvrdí, že firma urobila prieskumné vrty a stále monitoruje kvalitu spodných vôd.

Teplička tiež zaznamenala demografický nárast, zlepšila sa dostupnosť obce zo Žiliny, lebo bol vybudovaný nový obchvat. Zlepšila sa jej aj ekonomika, keďže príjmy z daní sa pohybujú v desiatkach tisícov eur ročne. Obec spolupracuje s automobilkou na viacerých projektoch. „Je to každoročný detský anglický tábor, tohto roku nám pomohli financovať stoličkový výťah pre imobilných a získali sme viacero dotácií na kultúrne, ale aj športové podujatia,“ vymenúva Viliam Mrázik, starosta Tepličky nad Váhom.

Pozitíva vidí aj Iveta Králiková, obyvateľka Tepličky. „Opravili sa lavičky, organizujú sa viac akcií pre deti. Na druhej strane mám políčko pri závode a zdá sa mi, že mám nižšiu úrodu ako pred príchodom Kie,“ dodáva.

Obec so sídliskom pre Peugeot

Obec Zavar má v katastri automobilku PSA Peugeot Citroën. Je to veľká obec, ktorá má aj malé sídlisko. „Naša obec nebola na tom zle ani pred príchodom Peugeotu, lebo sme tu mali veľa menších firiem, ale automobilka nám pomohla najmä vo forme vyšších daní,“ hovorí starosta Rudolf Baroš. V dedine sa v posledných rokoch opravili cesty, siete, budovy, školy. Na druhej strane starosta tvrdí, že Peugeot neprispieval na kultúrny či iný život v obci, a preto zvýšili miestne dane, aby si to vykompenzovali. Doprava v obci sa síce zvýšila, keďže cez ňu prejde denne 10-tisíc áut, ale podľa starostu sa to dá zvládnuť.

Dedina má dnes 2200 prihlásených obyvateľov, ale reálne ich je asi o 1500 viac. Na sídlisku Poronda totiž postavil Peugeot 500 bytov pre svojich zamestnancov. Presúvame sa tam. Sídlisko je takmer ľudoprázdne, keďže je dopoludnie v pracovný deň. Viacerí ľudia, ktorých sme oslovili, bývajú na sídlisku iba niekoľko mesiacov a pracujú v Peugeote. Viac sme sa dozvedeli v miestnych potravinách CBA. „Prišla som sem s manželom pred ôsmimi rokmi a dedina sa odvtedy zmenila k lepšiemu, pribudlo napríklad osvetlenie. Horšie je to s týmto sídliskom, kde už býva veľa Rumunov či Bulharov, lebo v závode je veľká fluktuácia kvôli nízkym platom,“ hovorí Jana Hlavnová, pokladníčka v obchode.

Podobne hodnotí prínos automobilky aj Mária Barošová, miestna poštárka. „Dedina už nie je taká, že tu každého poznám. Je tu veľa prisťahovalcov, ale obec sa ekonomicky vzmáha,“ dodáva. Na rozdiel od Zavaru je Peugeot aktívnejší v podpore kultúrnych aktivít v Trnave. „Prispeli nám na inline korčuľovanie či na francúzsku kultúru, inak skôr podporujú svoju firemnú komunitu,“ informuje Pavol Tomašovič, hovorca Trnavy.

Čakajovce čakajú na rozvoj

Obec neďaleko od Nitry na nás zatiaľ pôsobí ako chudobnejší príbuzný dedín v okolí Žiliny alebo Trnavy. Obecný úrad je v skromný priestoroch bývalej požiarnej zbrojnice. Cesty ani domy nie sú opravené a vynovené. Starosta Milan Greguš jazdí na staršej škodovke. Práve sa vrátil z vybavovačiek v Nitre, kde obieha úrady kvôli zmenám v územnom pláne. Vyčíta vláde, že mu nedala skôr vedieť o príchode novej automobilky Jaguar Land Rover, lebo teraz má málo času na papierovačky. Napriek tomu sa na príchod Jaguar Land Roveru teší, i keď si uvedomuje aj negatíva najmä vo zvýšenej doprave.

Podobný názor má tiež Marek Bojda, otec dvoch detí. „Bude to super, pretože tu bude viac roboty,“ hovorí. Na druhej strane nepodceňuje ani negatíva v podobe zhoršeného životného prostredia či zvýšenej dopravy, ale mieni ich akceptovať. „Stále je to tak, niečo získate a niečoho sa musíte vzdať,“ dodáva.

Čo prinesie Jaguar Land Rover

Nová automobilka by mala stáť v katastroch obcí Čakajovce, Zbehy, Lužianky, Dražovce a mesta Nitry. Rozšíri už existujúci priemyselný park Nitra-Sever. Jaguar Land Rover sa tam chystá preinvestovať až 1,5 miliardy eur. Zamestnať by mal okolo šesťtisíc ľudí. S výstavbou závodu začne na budúci rok. Britská automobilka očakáva, že prvé autá by mohla začať vyrábať v roku 2018, ročne plánuje vyrobiť 300-tisíc vozidiel. Okrem zvýšenia zamestnanosti v regióne a okolí by firma mala priniesť aj zlepšenie cestnej infraštruktúry v okolitých obciach. Tým sa zvýšia aj príjmy z daní z nehnuteľností a z podielových daní, ktoré môžu použiť na rozvojové projekty. Automobilka, ktorú vlastní indická firma Tata Motors, môže tiež zlepšiť odborné vzdelávanie v Nitre, ak si začne vychovávať vlastných zamestnancov.

Automobilka má široký dosah

Automobilka Peugeot si zváža do trnavskej fabriky ľudí až z Trenčianskeho kraja, ale aj z Rumunska či Bulharska. Dochádzajú tam tiež ľudia z Nitry a okolia, odkiaľ je to niečo vyše 40 kilometrov. Kia Motors Slovakia prevádzkuje autobusy, ktoré vozia zamestnancov k Žiline z celých Kysúc, Oravy a Liptova. Do dedín pri Žiline sa sťahujú aj ľudia z východu Slovenska. Nová automobilka Jaguar Land Rover pri Nitre by mohla zamestnávať aj ľudí zo širokého okolia. Na severe by mohla loviť zamestnancov až v Topoľčanoch či Prievidzi, na východ v Žarnovici a Novej Bani a na juhu v Leviciach alebo Nových Zámkoch. Jej poloha blízko Trnavy naznačuje, že tu dôjde k lanáreniu a preplácaniu zamestnancov.

Peugeot v Trnave nahradil dieru po TAZ

V Trnave pôsobili do polovice 90. rokov Trnavské automobilové závody. V čase najväčšej slávy tam pracovalo 5500 ľudí. Keď fabrika skrachovala, ostalo po nej veľa nezamestnaných ľudí. Pred rokom 2000 sa Trnava uchádzala o nemeckú automobilku BMW, ale nevyšlo to. „Pri Nemcoch sme sa naučili, čo asi od nás bude automobilka chcieť, a preto sme boli na Peugeot pripravení,“ tvrdí Pavol Tomašovič, hovorca Trnavy. Francúzska automobilka preto dobre zapadla do spektra subdodávateľských firiem, ktoré už v Trnave boli. „Aktuálne pracujeme na pritiahnutí ďalších dodávateľov pre nový model, ktorého výroba by sa mala začať najneskôr do dvoch rokov,“ tvrdí Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën.

Na príchod francúzskej firmy reagovali aj ľudia. Keď Peugeot ohlásil príchod do Trnavy, v meste sa vykúpili všetky francúzsko-slovenské slovníky a stúpol dopyt po francúzskych jazykových kurzoch.

01 - Modified: 2007-08-31 05:58:00 - Feat.: 0 - Title: Čech, Maldini, Seedorf a Kaká najlepší v LM 2006/2007
01 - Modified: 2024-04-17 09:36:15 - Feat.: - Title: Nová povinnosť pre autá od júla 2024: Znamená stopku pre obľúbené fiaty i porsche 02 - Modified: 2024-04-13 17:52:43 - Feat.: - Title: Mesto Nitra uvažuje o inštalácii fotovoltických zariadení na svojich budovách za viac ako tri milióny eur 03 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe 04 - Modified: 2024-04-10 13:14:11 - Feat.: - Title: Zaváhajú aj automobiloví experti: Spoznáte menej známe automobilky iba podľa loga? 05 - Modified: 2024-04-08 22:00:00 - Feat.: - Title: Rozbeh elektroáut na Slovensku: Pomoc automobilkám naberá kontúry
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 15:34