Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) totiž chce, aby aj do tejto oblasti dopravy smerovali eurofondy v nasledujúcom programovom období, čiže v rokoch 2014 až 2020.„Vodná doprava, ktorá nebola v minulosti podporovaná prostredníctvom peňazí z Európskej únie, má veľký potenciál,“ konštatoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Podľa neho je potrebné modernizovať jej infraštruktúru.
Miliardy na dopravu
Podľa plánov ministerstva modernizácia prístavu by sa mala začať v roku 2017, dokončiť o dva roky neskôr. Podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka je pritom rozvoj prístavu v Bratislave kľúčový. Práve cez neho sme totiž napojený na najväčší objem vodnej dopravy. A nemalý význam podľa neho má aj samotná rieka Dunaj. Na druhej strane, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol v minulosti poradcom premiérky Ivety Radičovej v oblasti dopravy, je z chystanej správy prekvapený. „Verejný prístav a počet cestujúcich riečnou dopravou je v porovnaní napríklad s vlakovou mizivý,“ doplnil Matej.
Koľko by však modernizácia samotného prístavu v Bratislave mohla stáť, rezort zatiaľ nespresnil. Upozorňuje totiž, že ide len o návrh, ktorý sa bude meniť na základe pripomienok a rokovaní s Európskou komisiou. Známejším však už začína byť celkový balík peňazí na všetky dopravné projekty na Slovensku. Do roku 2020 by sme mali dostať vyše 4,5 miliardy eur, čo je takmer o osemsto miliónov viac ako bolo na dopravu teraz.
Šesť operačných programov
Slovensko má v nasledujúcich siedmich rokoch dostať z eurofondov celkovo 14 miliárd eur – je to o dve viac, ako v práve končiacom sa období. A bude mať šesť operačných programov. Konkrétne pôjde o výskum a inovácie, integrovaná infraštruktúra, ľudské zdroje, kvalita životného prostredia, integrovaný regionálny operačný program a efektívna verejná správa. „Všetky operačné programy sú viac-menej pripravené na to, aby boli schválené,“ povedal podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer-SD).