Na Slovensku je Tesco už takmer dvadsať rokov. V roku 1996 sieť „zhltla“ obchodné domy K-Mart a začala mohutnú expanziu. Takmer vždy bola priekopníkom v segmente. Otvorila u nás prvý hypermarket, nonstop prevádzku i predaj potravín cez internet vo veľkom. Nad budúcnosťou reťazca u nás sa však vynárajú otázniky. „Slovenské aktivity Tesca sa môžu predávať v balíku spolu s Maďarskom, Českom a možno aj Poľskom. Druhým scenárom je predaj celých sietí v jednotlivých štátoch,“ prezradil pre denník SME nemenovaný britský investor, ktorý má k Tescu blízko. HN sa pozreli na možné scenáre, ktorými sa môže vydať reťazec u nás.
1. Zoštíhľovanie a rast efektivity
Analytici odchodu Tesca zo Slovenska neveria, resp. ho považujú za málo pravdepodobný. Maloobchodnú sieť považujú za najsilnejšieho hráča na Slovensku. „Tesco je na Slovensku stále číslo jeden. A to aj napriek menším škandálom a pokutám pre kvalitu potravín,“ uviedol pre HN Ľubomír Drahovský, analytik spoločnosti Terno. Väčšiu váhu prikladajú skôr konsolidácii, teda prípadnému predaju nadbytočných a nerentabilných obchodov.
„Tesco na Slovensku si musí počkať na výsledky svojho hospodárenia. Na ich základe sa rozhodne. Bude to však dlhodobý proces,“ myslí si Drahovský. Podľa neho by mohlo dôjsť akurát tak k zmenšeniu výmer niektorých veľkých predajní, ktoré vo veľkých mestách dosahujú abnormálne rozmery.
Čítajte aj: Siete, ktoré sa stiahli zo Slovenska
2. Predaj celej skupiny v regióne
Zanechať biznis v Maďarsku, Česku, Poľsku a na Slovensku. Takto znie ďalšia z možností údajného ozdravného plánu britskej maloobchodnej siete. Tú na domácej pôde valcujú siete ako Lidl či Aldi. Podobne by to mohlo dopadnúť aj v strednej Európe. V tomto prípade by celú sieť mohol kúpiť len silný hráč, ktorý by dokázal celý trh utiahnuť. Už dlhší čas sa špekuluje hlavne o záujme holandského reťazca Spar. Ten sa stiahol z Česka, úspešne však podniká v Rakúsku. Navyše, na našom trhu nie je až taká silná konkurencia ako u našich západných susedov. Trocha ich však môže limitovať väčšie množstvo hypermarketov, ktoré sú mimo aktuálneho trendu.
„Ľudia viac vyhľadávajú stredne veľké obchody, ktoré dokážu flexibilnejšie reagovať na potreby zákazníka. Stráviť pol dňa vo veľkom hypermarkete už nie je in,“ tvrdí analytik spoločnosti Capital Markets Lukáš Lóci.
3. Rozpredaj po krajinách
Poslednou možnosťou by bol predaj jednotlivých divízií po jednotlivých krajinách. Ak by k reálnemu odchodu došlo, medzeru na slovenskom trhu by podľa odborníkov zaplnili rakúske či nemecké reťazce. Pobiť o predajne by sa mohli aj menšie konkurenčné slovenské reťazce. „V prípade odchodu zo Slovenska by situáciu mohli využiť napríklad Kaufland a Lidl, ktoré tu už majú vybudovanú infraštruktúru,“ myslí si Lukáš Lóci, analytik spoločnosti Capital Markets. A nielen ony. V posledných mesiacoch najvýraznejšie expanduje spoločnosť Diligentia R. C., ktorá zastrešuje obchody pod značkou Moja Samoška, Terno a Hypernova. Samotné Tesco sa zatiaľ k šumom nevyjadruje. „Ani teraz, ani v budúcnosti nebudeme komentovať žiadne špekulácie,“ uviedol pre HN Tomáš Ferenčák, koordinátor komunikácie Tesco Stores Slovensko.