Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Slovákovi, ktorý si chce kúpiť niektoré z najlacnejších áut, postačí jeden priemerný ročný plat. Alebo aj menej. V prieskume HN sme našli vyše dvadsať modelov, ktoré sa predávajú na našom trhu, a ich cena sa zmestí do sumy 10 tisíc eur. Mnoho z nich dokonca vyniká v testoch kvality.

Malé aj kvalitné
Väčšina áut do sumy 10-tisíc eur má päť hviezd v európskych testoch bezpečnosti Euro NCAP. Zároveň patria medzi predávanejšie modely v Európe. Medzi ne patrí napríklad Ford Fiesta, Volkswagen Polo, či dokonca Peugeot 208, ktorý sa vyrába aj na Slovensku. „Mnoho spotrebiteľov má zlú mienku o malých autách. Aj napriek tomu, že v niektorých bezpečnostných prvkoch vychádzajú lepšie ako drahé modely,“ vysvetlil v rozhovore pre HN Vishwas Shankar, senior konzultant pre automobilový sektor spoločnosti Frost & Sullivan.

Na úkor pohodlia
Aj pri lacných autách sú značné rozdiely v kvalite aj vo veľkosti. Do 10-tisíc sa dá kúpiť malé a kvalitné auto. Ale aj väčšie a menej pohodlné. Pri nich môžu výrobcovia „ušetriť“ na dieloch, ktoré by inak mohli napríklad zvyšovať komfort pri jazde. Že by však boli kazovejšie, sa povedať nedá, pretože ich konštrukcia býva robustnejšia, a dokonca tieto autá aj dobre zdolávajú nekvalitné cesty či nešetrné zaobchádzanie. A navyše musia tiež spĺňať kritériá nariadené Bruselom. „Dnes je už samozrejmosťou štandardné vybavenie kvalitnými bezpečnostnými pásmi, ABS či elektronická kontrola stability. Tiež musia splniť predpísané bariérové skúšky,“ hovorí český automobilový expert Vladimír Rybecký.

Liek proti kríze
Práve menšie, a teda lacnejšie autá začali automobilky pred časom považovať za liek proti kríze. S vlastným malým autom vyšiel azda každý výrobca, viac či menej prémiový. Predaj áut, menších, ale kvalitnejších, však i tak klesol. Dôvod? V čase krízy ľudia šetria aj v najnižšom segmente. Takže kvalitnejšie značky trpia. Na druhej strane sa oplatil koncept nízkonákladových áut. Jazdiť sa totiž musí a ľudia šetria, kde sa dá. „Napríklad Renaultu dnes zarába viac peňazí značka Dacia ako jeho malé autá,“ pripomenul Rybecký.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.