StoryEditor

Súdruhovia chceli konkurovať kokakole. Tak vznikla Vinea

24.08.2015, 00:00
Hroznový nápoj sa za bývalého režimu exportoval aj do Spojených štátov a Kanady.

„Vyrobiť zdravý nápoj z hrozna, ktorý bude konkurovať kolovým a citrusovým nápojom, šetriť devízy a upevňovať hrdosť na socialistický výrobok.“ Presne takto znelo zadanie, ktoré dostali Vinárske závody v Pezinku pred 42 rokmi. Pezinskí odborníci výzvu prijali a vymysleli ďalšiu legendárnu slovenskú značku. Pomenovali ju Vinea.

Od straníckej úlohy na výslnie

Zadanie bolo jasné, ostávalo už iba naplniť očakávania straníkov. Neľahkej úlohy sa zhostil tím výskumníkov na čele s vedcom Jánom Farkašom z Vinárskych závodov v Pezinku, výskumného pracoviska v Modre. A tak miešali a miešali. Po roku vymysleli nápoj na báze hrozna a bazy. Ján Farkaš pravdepodobne tušil, že receptúra bude mať úspech už predtým, ako sa dostala na pulty československých predajní. „Nápoj dával ochutnávať známym v rodnej Modre a mal obrovský ohlas,“ povedal pred časom pre HN Ján Kováč, zať Jána Farkaša.

Po namiešaní podielov a chuti však bolo treba nápoj ešte stabilizovať, aby si dokázal vo fľaši dlho uchovať kvalitu. Riešenie sa našlo v podobe pasterizácie. Tunelový pastér anglickej výroby bol schopný „vybaviť“ za hodinu až 80-tisíc štvrťlitrových fliaš. Vinea tak oficiálne prišla na svet v roku 1974. A úspech na seba nenechal dlho čakať.

Cestovala až do Ameriky

A to aj bez reklamy. Teda ak nerátame hit od Elánu Mám vineu rád. Nápoj veľmi rýchlo vytlačil vtedy už osvedčenú maďarskú Márku a získal punc kultového nápoja. V 80. rokoch sa začal písať aj jej zahraničný príbeh. Takmer rozprávková, no skutočná príhoda hovorí o tom, ako sa Vinea dostala do Ameriky. V roku 1987 prišiel na Slovensko Američan českého pôvodu Edward Cihak, ktorý tu hľadal vhodné vína pre americký trh. Počas rokovaní omylom siahol nie po minerálke, ale po pohári s Vineou. Ešte v tom roku založil spoločnosť Vinea Importers USA v Chicagu a začal hroznový nápoj so sloganom „Elegancia bez alkoholu“ dovážať aj do Spojených štátov a Kanady. „Američania robili okolo Viney obrovskú kampaň. Keď si to tak vezmete, išlo v podstate o nealkoholické víno,“ komentoval pre HN Ján Kováč. Aj vďaka nadmernému exportu sa z nápoja stal nedostatkový tovar. Žiaľ, na obrovskom kolovom trhu nemal šancu. A navyše, na ekonomické zmeny po roku 1989 Vinea doplatila zánikom exportu.

Znovuzrodenie

Od polovice 90. rokov teda nastal pre slovenský nápoj útlm. Spôsobila ho aj rastúca konkurencia. Vinea prežívala horšie časy a na isté obdobie sa dokonca prestala vyrábať. Až do obnovy v roku 1997 v závode Vitis Pezinok. Ten sa snažil priblížiť ju mladšiemu spotrebiteľovi. Spoločnosť v roku 2008 napokon predala ochrannú známku i receptúru firme Kofola. Výroba sa tak presunula do Rajeckej Lesnej a Vinea začala písať novú kapitolu svojho príbehu, ktorý rozpísal pred štyrmi desaťročiami Ján Farkaš. Apropo, v zásuvke údajne dodnes čakajú recepty na ďalšie nápoje, ktoré tento inovátor za svojho života už nestihol presadiť. Okrem iného Rosea s prídavkom šípok či nápoje na broskyňovom a marhuľovom základe. Možno raz príde rad aj na ne.

 

Sme lídrom medzi ovocnými limonádami

Ján Vrbičan, Senior Brand Manager Kofola SK

Ako sa v súčasnosti darí predaju produktu v porovnaní s minulými rokmi?

Každý rok rastieme a z dlhodobého hľadiska sme lídrom medzi ovocnými limonádami.

Ako predaju pomáha známe meno?

Vinea patrí medzi najobľúbenejšie nealko nápoje na Slovensku. To je na jednej strane obrovská výhoda, na druhej veľký záväzok. Nesmieme sklamať našich spotrebiteľov a o značku sa musíme neustále starať, aby si udržala svoju top kvalitu. Vďaka tomu, že sme súčasťou skupiny Kofola, zas vieme zabezpečiť našim zákazníkom prvotriedny servis a podporu. Spoločnosť Kofola disponuje širokým profesionálnym obchodným tímom a poskytuje podporu predajov či už priamo na mieste predaja, ako aj v masmédiách cez marketingové kampane.

Chystáte sa produkt nejako vylepšovať?

Nie, produkt zásadne nemeníme. V priebehu minulého roka sme uviedli novinku Vineu lajt – bez pridaného cukru, s rovnakým obsahom hroznovej šťavy ako tradičná Vinea biela.

Chcete expandovať s produktom na nové trhy?

Sme stále otvorení všetkým príležitostiam.

01 - Modified: 2007-08-30 11:20:52 - Feat.: 0 - Title: Premeny energetickej bezpečnosti
01 - Modified: 2024-04-16 22:00:00 - Feat.: - Title: Tesco ukázalo prvotné výsledky. V strednej Európe sa reťazcu nedarí, dole ho ťahá náš sused 02 - Modified: 2024-04-15 13:42:00 - Feat.: - Title: Alagič sa kajá: Firma jej zrušila biznisovú spoluprácu kvôli Pellegrinimu. Najprv penila, teraz toto! 03 - Modified: 2024-04-14 22:00:00 - Feat.: - Title: Riaditeľ Nestlé pre HN: Zvýšeniu cien sa nevyhneme ani my. S vybranými produktmi sme sa museli rozlúčiť 04 - Modified: 2024-04-05 13:13:55 - Feat.: - Title: Ľudia sa po inflačnej kríze pustili do nákupov. Výrazné nárasty hlásia e-shopy aj hypermarkety 05 - Modified: 2024-03-24 10:59:30 - Feat.: - Title: Šéf exportérov: Prezident má otvárať dvere našim firmám v zahraničí. Doteraz sa to nedialo, sú demotivovaní
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 06:19