StoryEditor

TMR láme tabu. V Tatrách chce lanovku nad zelenou zónou

03.04.2014, 23:58
Tatranská spoločnosť plánuje spojiť Hrebienok so Skalnatým plesom. Prvýkrát by tak vstúpila do chráneného územia.

Spoločnosť Tatry Montains Resorts sa chystá prelomiť tabu, na ktoré nesiahla počas celých sedem rokov svojho investičného pôsobenia vo Vysokých Tatrách. Najnovšie totiž prišla s plánom postaviť lanovku nad doteraz nedotknutým chráneným územím. Bolo by to prvýkrát, čo vstúpi do takzvanej zelenej zóny. „Lanovkou za 15 miliónov eur chceme spojiť Hrebienok so Skalnatým plesom,“ potvrdil pre HN Bohuš Hlavatý, šéf TMR. Stavať by sa podľa neho mohlo začať o dva až tri roky.

Ostré diskusie

Plány TMR vyvolali v Tatrách veľké diskusie. Ochranárske združenia tvrdia, že spoločnosť prekračuje dohodnutú červenú líniu medzi cestovným ruchom a ochranou prírody. Spolumajiteľ TMR Igor Rattaj totiž viackrát ubezpečil, že investície sa budú týkať len Štrbského Plesa, Smokovcov a Tatranskej Lomnice, kde lyžiarska infraštruktúra vznikla počas socializmu.

Projektom lanovky z Hrebienka na Skalnaté pleso spoločnosť podľa ochranárov túto dohodu porušuje. „Sme zásadne proti stavbám na zelených nedotknutých územiach. Aj jeden stĺp vyžaduje príchod buldozérov,“ povedal Juraj Lukáč, náčelník lesoochranárskeho zoskupenia Vlk.

Rozhodnú technológie

Hlavné slovo pri rozhodovaní o tom, či nová lanovka dostane zelenú, budú mať mestskí poslanci a štátna ochrana prírody. Jej zástupca Pavol Majko hovorí, že jedným z kritérií bude aj systém lanovky. Teda to, či pôjde len o jeden stožiar, alebo sa ich bude stavať viacero.

Hlavatý tvrdí, že na chránenom území sa vďaka moderným technológiám stavať nebude. Celá lanovka podľa neho pôjde ponad zelenú zónu.

Spoločnosť TMR obhajuje zámer postaviť lanovku spájajúcu Hrebienok so Skalnatým plesom tým, že použije vysokomoderné technológie, ktoré nezasiahnu do zelenej zóny. Na približne päťkilometrovej trase majú byť len tri až štyri stĺpy. Nad kosodrevinou má ísť len lano, nebude ju teda treba odstrániť.

Zdržanlivosť poslancov

Poslanci mesta Vysoké Tatry však o projekte príliš presvedčení nie sú. „Pred šiestimi rokmi tu štátna ochrana nepovolila výrub ani jedného stromu. Dnes prechádzajú rôzne ambiciózne veci. Poslanci tak ostávajú ako poslední, ktorí môžu zastaviť rizikové projekty,“ tvrdí zastupiteľ Róbert Gálfy. Podľa neho sa poslanci zhodli, že najskôr treba dokončiť dosiaľ nerealizované projekty a o lanovke sa rozprávať až nakoniec.

Zastupitelia, ktorí budú rozhodovať o prípadnej zmene územného plánu, tvrdia, že najskôr je dôležité vidieť výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie. „Skôr však nie, ako áno,“ hovorí o možnom povolení stavby ďalší poslanec Igor Sedlár.

Primátor hovorí áno

Naopak, pozitívny postoj má primátor mesta Vysoké Tatry Ján Mokoš. „Začína sa verejná diskusia. Treba nastaviť limity. Ak by prírode nič neprekážalo, pre cestovný ruch by projekt znamenal prínos,“ pripomenul Mokoš, ktorý však o zmenách v územnom pláne nehlasuje.

Ak by však lanovku poslanci aj odobrili, TMR môže ešte stále naraziť na štátnu ochranu prírody. „Nemáme ešte na stole podrobné podklady,“ reaguje Pavol Majko, zástupca štátnych ochranárov a riaditeľ Správy TANAP-u.

Naznačil však kritériá posudzovania. „Budeme zvedaví, ako bude vyzerať navrhovaná lanovka. Či pôjde o typ ako na Lomnickom štíte s jedným stožiarom, alebo o iný systém,“ dodal.

 

Riziko pre letnú sezónu

Pavol Stano, ktorý v Smokovcoch niekoľko rokov vedie iniciatívu za obnovenie tunajšieho zimného turizmu, nepovažuje lanovku za nevyhnutnú. „Lyžiari sa dokážu do Lomnice a následne na Skalnaté pleso dostať po ceste v autách,“ hovorí Stano.

Lanovku z Hrebienka na Skalnaté pleso označuje ako riziko pre letnú sezónu. „Pešia trasa z plesa na Hrebienok patrí v Tatrách k najpopulárnejším a doslova emblematickým. Lanovka môže vážne ohroziť scenériu a pokoj, turistov odradiť a znechutiť,“ pripomína.

Podľa názoru TMR by však lanovka zlákala turistov aj v lete. V zime by zase znížila počet áut s lyžiarmi na tatranských cestách.

01 - Modified: 2006-03-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: KRÁTKO
01 - Modified: 2024-04-11 14:31:29 - Feat.: - Title: Zahraniční turisti sa húfne vrátili na Slovensko, na rekord nechýbalo veľa 02 - Modified: 2024-04-01 06:55:00 - Feat.: - Title: V Tatrách trvá mierne lavínové nebezpečenstvo 03 - Modified: 2024-03-18 13:13:28 - Feat.: - Title: Časť diaľnice D1 pod Tatrami je pre tragickú nehodu neprejazdná 04 - Modified: 2024-03-15 13:34:48 - Feat.: - Title: Najlepší rok v histórii tatranského kolosu. Zvládli nástrahy počasia, karty ešte zamiešajú vodné svety 05 - Modified: 2024-03-13 15:33:22 - Feat.: - Title: Teplotné výkyvy maria lyžiarskym strediskám biznis. Podmienky nie sú až také dramatické, reaguje šéf TMR
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. apríl 2024 07:43