Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.04.2014, 23:58

Nemecké sestry prvýkrát predbehli Tesco. V tržbách

Zemna. Maloobchodu kraľuje Tesco, ale už iba ako značka. Najviac utŕžila prvýkrát skupina Schwarz Group.

Dlhé roky kraľovalo maloobchodu na Slovensku. Udávalo trendy, okupovalo prvé priečky rebríčkov tržieb. Po vyše 10 rokoch však dochádza k zmene. Spoločnosť Tesco sa už nemôže pýšiť nálepkou „najúspešnejšia skupina“ na Slovensku. Lidl a Kaufland, ktoré patria pod toho istého majiteľa – Schwarz Group, podľa predbežných čísel porazili v tržbách britské Tesco. „V priebehu predchádzajúcich mesiacov sme zaznamenali nárast počtu zákazníkov nakupujúcich v našej obchodnej sieti i zvýšenú frekvenciu ich nákupov,“ vysvetľuje hovorca Lidlu Tomáš Bezák.

Tesco reaguje menšími formátmi

Obe nemecké siete podľa odhadov vlani rástli a dokázali svoje tržby v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšiť. Na rozdiel od Tesca, ktoré zaznamenalo mierny pokles. Podľa nedávno zverejnených výsledkov si Tesco vo fiškálnom roku bez prihliadnutia na novootvorené prevádzky pohoršilo o 4,3 percenta. „Na minuloročných tržbách sa najmä v prvej časti roka odzrkadlila spotrebiteľská opatrnosť. Vysoké ceny benzínu tiež ovplyvňujú spotrebiteľské správanie a snahu ušetriť tým, že využíva na nákupy menšie formáty v blízkosti práce alebo bydliska,“ vysvetľuje koordinátor komunikácie Tesco Stores Tomáš Ferenčák. Pravdou však ostáva, že s odhadovanými tržbami vo výške takmer 1,6 miliardy eur tento reťazec naďalej ostáva na čele Top 10 slovenského maloobchodu od agentúry pre prieskum trhu Terno.

Nemci bojujú cenami

Podľa odborníkov za úspechom nemeckých predajcov u nás stojí aj fakt, že dokážu ponúknuť výhodné ceny. A keďže práve tento faktor naďalej ostáva jedným z najdôležitejších, ktorý vplýva na správanie spotrebiteľov, záujem o ich služby rástol. „Vývoj tržieb v minulom obchodnom roku prevýšil naše očakávania. Začiatok aktuálneho obchodného roka naznačuje, že tento trend bude pokračovať,“ hovorí Tomáš Bezák. Kaufland je zatiaľ k výsledkom zdržanlivý. Podľa vedúceho oblasti reklamy Martina Gärtnera, vyhodnotenie obchodného roka Kauflandu ešte nie je uzavreté, preto sa k výsledkom zatiaľ nechcú vyjadrovať.

Mohutná expanzia

Napriek masívnym reklamným kampaniam všetkých slovenských sietí však úspech či neúspech u zákazníkov nemožno hľadať v tejto oblasti. Podľa odborníka totiž obchodné reťazce nevyužívajú túto silnú zbraň dostatočne. „Problém spočíva v tom, že obchodné reťazce na Slovensku svoju marketingovú komunikáciu robia podľa jednej šablóny: kvalita+čerstvosť+slovenskosť+nízke ceny. Všetci v zásade hovoria to isté,“ myslí si managing partner spoločnosti United Consultants Marian Timoracký. Za nárastom nemeckých reťazcov vidí skôr ich expanzívnu stratégiu. Tá sa podpísala aj pod to, že vo výdavkoch na reklamu bol len samotný Lidl najštedrejší. Podľa agentúry TSN investoval do reklamných aktivít 14,7 milióna eur, čo bolo o vyše milióna eur viac ako Tesco.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.